Geomarketing in het Nederlandse betaalde voetbal!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TV-kijkgedrag per provincie Amersfoort, 13 mei 2011 schokkende resultaten! (marktaandelen en bereik) speciaal voor de Kabelraden.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
© Prof.dr Jouke van Dijk BouwNed, Onbelemmerd Bouwen Noordelijk BouwNed Congres Martiniplaza, Groningen, 29 januari 2004 Prof. dr Jouke van.
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Noord-Brabant 18 plaatsen 6 wateren 3 gebieden
© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Omvang van de ambachtseconomie
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Dennis Gentenaar geboren op: 30 september 1975, Nijmegen contract: t/m rugnummer: 1 bij NEC sinds: 1995/1996 vorige clubs: NEC amateurs.
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.

Het Nieuwe Werken Arjan van Dijk
41. Categorie: EK en WK *** Op het WK van 2002 werd Ronaldo topscorer, gevolgd door Klose en Rivaldo. Maar welke speler, die in het seizoen in.
Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse
BIJEENKOMST CONTACTPERSONEN NAH ZUIDOOST BRABANT 25 NOVEMBER 2008 CVA-KETEN EN NAH-NETWERK: DOOR VERBINDING STERKER! JOKE DRIESSEN EN DOMINIQUE DEN.
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
1 Bloemendaal Born Zutphen Raised Delft Study TUD Curriculum Vitae Peter Kuenzli.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Economische Barometer Breda 2005 Op de weg terug ?
Gebieden als Powerpoint shapes
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
bevolkingskrimp en beleid
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Tom DEHAENE Resultaten OCMW-enquête december 2008.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Topografie Nederland (8 dia’s)
Schagen 6 maart Wat is het probleem? Wat is de analyse? Wat is de oplossing?
Benchmark 2007 Ingrid Middelkoop Projecmedewerker werkgroep Benchmark.
Ingrid Middelkoop Projecmedewerker werkgroep Benchmark
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
1 Bloemendaal Born Zutphen Raised Delft Study TUD Curriculum Vitae.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Bijeenkomst Kennisnetwerk CVA NL Bestuur en vertegenwoordigers 26 mei 2009.
Land & Volk Nederland Geografie, klimaat, Bevolking en talen.
Week 3 BIMAIV03 Les B3 BIMAIV03 Les B3. Opdracht 1 Van een artikel mogen maximaal 300 stuks verkocht worden. Verschillende klanten bestellen een aantal.
WAAROM PROVINCIAAL? -Ontwikkeling deelname aan PK’s -Laagdrempelige en vereenvoudigde opzet -Onderlinge samenwerking IEDEREEN MAG MEEDOEN.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
VoetbalQuiz. Vraag 1. Uit welke jeugdopleiding komt Ivan Rakitic ?
Voetbal Kennis Quiz 2011 Presentatie: JW Hendriksen.
3 Geavanceerd groeperen
Regiovorming in Ketenperspectief.
3 Geavanceerd groeperen
Gemaakt door: zaravdhurk Mh2b
Totaal alle regio’s in NL
Nederland (Provincies, hoofdsteden, wateren en Waddeneilanden)
SNEAK PREVIEW: ‘Verdichten in een gezonde stad’
Scoor een Boek! Resultaten Editie 2019
Transcript van de presentatie:

Geomarketing in het Nederlandse betaalde voetbal! Marktgebieden en ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden van BVO’s Voetbal International Marketingcongres 15 december 2009 Eindhoven Prof dr Trudo Dejonghe Drs Sjef van Hoof

Opzet RECENT onderzoek Achterhalen wat er is veranderd is in de Geografische herkomst en bestemming van de Bezoekers van betaald voetbalwedstrijden Op basis van seizoenkaarthouders 2003/2004 vergeleken met 2007/2008 Correctie voor bezoekers uitvak toegepast Correctie voor losse kaartkopers toegepast Tweeërlei interpretatiemogelijkheden: Uit welke gemeenten komen bezoekers Van club X Naar welke BVO’s gaan consumenten uit gemeente Y

Wetenschappelijke vragen Hoe ontwikkelen marktgebieden zich in de tijd? Wat zijn de effecten van toe- en uittreding? Ruimtelijke effecten van nieuwe competitievormen? Beleidsvragen Wat zijn de marktgebieden en hun POTENTIE Wat is een realistisch ambitieniveau voor BVO’s Wat is het draagvlak voor accommodatie vernieuwing/verplaatsing Verkeerstechnisch: hoe ontsluit je sportaccommodaties Sponsors: wie bereik ik met mijn (sub)sponsorschap

Bezoek voetbalwedstrijden Vroeger: sportbezoek was een inferieur goed (nam toe naarmate inkomen lager was). Fans behoren tot “fandom”. Na bouw nieuwe stadions: Normaal tot luxe goed (bezoek neemt toe naarmate inkomen hoger is). Nieuwe fans behoren tot “sport consumers”.

Interpretatie resultaten Weinig uitbreidingsmogelijkheden Gemiddelde uitbreidingsmogelijkheden Veel uitbreidingsmogelijkheden Hoge consumptie in eigen marktgebied RBC, Roda JC, Vitesse, Willem II, RKC, FC Volendam, Veendam N.E.C. Heracles-Almelo Gemiddelde consumptie in eigen marktgebied Sparta Rotterdam, De Graafschap, RBC PSV, SC Heerenveen NAC, Fortuna Sittard, Cambuur Leeuwarden, Go Ahead Eagles, FC Twente FC Utrecht, FC Emmen, AZ Lage consumptie in eigen marktgebied ADO den Haag, MVV, FC den Bosch AGOVV Apeldoorn, FC Dordrecht, FC Zwolle Ajax, Feyenoord, VVV-Venlo, FC Groningen Klein marktgebied beïnvloed door sterke concurrentie in de buurt Excelsior, Telstar, HFC Haarlem, Helmond Sport Onbenutte marktgebieden Roermond, Den Helder, Assen, Bergen op Zoom Zeeland, Ede, Almere

Marktpotentie Capaciteitsdruk ontstaat bij een gemiddelde bezetting van minimaal 90% in de drie seizoenen voor de opening. -> Reden voor overweging stadionuitbreiding? In Nederland Ajax, PSV, FC Groningen, SC Heerenveen, AZ, NAC, Sparta Rotterdam, NEC, De Graafschap, VVV,… MAAR MARKTPOTENTIE ANALYSEREN Om maximale capaciteit stadion te bepalen Minimale gezellige bezettingsgraad te bereiken Onbezette plaatsen KOSTEN GELD

Consumptiegraden (Bezoek per thuiswedstrijd per 10.000 inwoners) Provincie Relatieve consumptie 2003/2004 Relatieve consumptie 2007/2008 Evolutie Noord Brabant 341,41 324,04 -17,33 Friesland 267,48 414,92 +147,44 Gelderland 255,60 259,53 +3,93 Overijssel 244,17 248,26 +4,09 Groningen 237,99 328,56 +90,57 NEDERLAND 236.21 215.74 +20.47 Limburg 221,33 277,13 +55,50 Utrecht 200,86 209,32 +8,46 Noord-Holland 171,76 198,23 +27,47 Drenthe 167,51 164,15 -3,36 Zuid Holland 158,31 178,68 +20,37 Flevoland 98,73 132,54 +32,81 Zeeland 36,45 33,82 -2,63

Absolute bezoekfrequenties betaald voetbal per gemeente per 10.000 inwoners in 2007/2008    1 > 700 2 470-700 3 355-470 4 236-355 5 157-236 6 78-157 7 0-78

Ontwikkeling van de bezoekfrequentie in het betaald voetbal tussen het seizoen 2003-2004 en het seizoen 2007-2008 per 10.000 inwoners in absolute aantallen 1 >122* 2 82-122 3 41-82 4 0-41 5 -41-0 6  -75-41 < -75

Marktpotentie Verdiepen eigen marktgebied Direct marketing Doelgroepenanalyse … Uitbreiden marktgebied Ruimtelijke uitbreiding Ruimtelijke concurrentie Stadioncapaciteit ?

Marktpotentie groeimogelijkheden Barrières en plafonds Lage of gemiddelde lokale consumptie Ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden Ruimtelijke monopolist Sterke identiteit Historische binding met regio Economische binding met regio Commerciële binding met regio Modern nieuw stadion of vernieuwd stadion indien capaciteitsdruk Goede ontsluiting stadion Hoge lokale consumptie Aanwezigheid ruimtelijke concurrenten Nabijheid topclub Geen historische, commerciële of economische binding met regio Ontbreken van historie in de club Fysische barrières Historische barrières (regiobinding) Landsgrens Taalgrens RELIGIEGRENS OF BIBLE BELT

Mogelijke wervingsgebieden eredivisie Ajax Groene Hart, Gooi, Kuststreek, Nationaal ADO den Haag Den Haag, Delft, Wassenaar AZ Kop van Noord Holland, Zaanstad, Hoorn, Beverwijk Feyenoord Zeeland, Hoekse Waard, Land van Heusden en Altena VVV Venlo en regio Noord Limburg FC Groningen Groningen e.o, Tynaarloo, Assen, AA en Hunze SC Heerenveen Noord Oost Polder, Noord West Drenthe Heracles Almelo Twenterand, Wierden, Borne, Rijssen-Holten, Hengelo, Hellendoorn NAC Breda Breda e.o., Harderberg, Moerdijk. Baarle Nassau NEC Nijmegen Nijmegen e.o., Waal Neder Rijn, Gennep, West Maas en Waal, Grave PSV Oost Brabant, Noord Limburg Roda JC Oostelijke Mijnstreek, uitbreiding naar Sittard/Geleen Sparta Rotterdam Delft, Schiedam, Schipluiden FC Utrecht Utrecht, Gooi, Utrechtse Heuvelrug, Eemland, Groene Hart FC Twente Enschede, Gelderand tot aan de Berkel Vitesse Arnhem e.o RKC Waalwijk Willem II Tilburg, Goirle, Hilvarenbeek

Professor dr. Trudo Dejonghe: trudo.dejonghe@telenet.be Voor meer informatie: Professor dr. Trudo Dejonghe: trudo.dejonghe@telenet.be Lessius Hogeschool Departement Handelswetenschappen Korte Nieuwstraat 33, 2000 Antwerpen Tel.: +32 (0) 3 201 18 15 Sjef van Hoof jbwvhoof@hotmail.com