Betrouwbaarheidstypologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Betrouwbaarheidstypologie
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Betrouwbaarheidstypologie
Deel 2 Betrouwbaarheid.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Hoofdstuk 10 Bedrijven die ruimte beschikbaar stellen
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Verkoop- en debiteurenproces
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Betrouwbaarheidstypologie
HOOFDSTUK 12 Media.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Betrouwbaarheidstypologie
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klassieke AO Leseenheid1
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Betrouwbaarheidstypologie
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Afrika: Topo nakijken en leren.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Betrouwbaarheidstypologie Dienstverlening met doorstroming van eigen goederen: restaurant

Belangrijkste aanknopingspunten voor betrouwbaarheid Door directie geautoriseerde menukaart Standaardreceptuur Functiescheiding tussen bediening, keuken en administratie Automatisch kasregister met menubestand en verkoopbestand Beginvoorraad + Inkopen – Eindvoorraad = Verbruik + Bederf Verkocht X standaardreceptuur ≈ Verbruik Inventarisatie kas en voorraad

Kenmerkende betrouwbaarheidsrisico’s Winkel in de winkel, volledige verantwoording aangeboden maaltijden Juistheid bederf

Toepassingsvraag 1 Wat wordt bedoeld met “winkel in de winkel”? Kun je hier een voorbeeld van geven?

Preventieve IC maatregelen

Menukaart: belangrijke norm!

1.1 Begroting, normen, tarieven Verkoopbegroting, Inkoopbegroting Begrote personeelssterkte en salarislast. Begrote Brutomarge. Op menukaart gebaseerde normen voor ingrediënten en tijdsbesteding van gerechten. Norm voor bederf.

Bediening en keuken gescheiden

1.2 CT functiescheiding Bediening (beschikkend t.a.v bestellingen) Keuken (uitvoerend) Kelder(magazijn:bewarend) Administratie (registrerend en controlerend).

1.3 Procedures, wet- en regelgeving, richtlijnen Kasprocedure Procedure voor wijzigingen in menukaart Vernietigingsprocedure. Regelgeving Voedsel en Warenautoriteit

Managementinformatie

1.4 Belangrijke managementinformatie Exploitatie: Omzet (per kelner) Kostprijs Bruto marge Overig: Percentage bederf Kasverschillen Efficiëntieverschillen Bezetting per tafel

Gegevens in bestanden  Informatie

1.5 Essentiële bestanden restaurantinformatie op basis van point of sale terminals waarin: menubestand (prijs, omschrijving) verkoopbestand

Fraude met nepkassa's ontdekt Toegevoegd: dinsdag 13 apr 2010, 19:23 Update: woensdag 14 apr 2010, 01:32 De FIOD heeft een man en een vrouw opgepakt, die fraude zouden hebben gepleegd met geprepareerde kassa's. Belasting ontduiken Een bedrijf in Almere wordt verdacht van het produceren van kassa's die een deel van de inkomsten niet registreren. Gebruikers konden zo de belasting ontduiken. De opgepakte man werkte bij het bedrijf. De vrouw was bedrijfsleider in een horeca-zaak in Amersfoort die met zo'n kassa werkte

Toepassingsvraag 2 Wie moet de automatische kassa bedienen? Wie raadpleegt de automatische kassa? Hoe is het menubestand en verkoopbestand beveiligd?

Repressieve IC-maatregelen

Cijferanalyse

2.1 Cijferanalyse werkelijke brutomarges versus begrote brutomarges bezetting per tafel personeelslasten in relatie tot omzet (er zal veel gewerkt worden met deeltijdmedewerkers op drukke momenten) kasverschillen % bederf.

Verbandscontroles

2.2 Verbandscontroles voor de ingrediënten: beginvoorraad + inkopen – eindvoorraad = verbruikt + bederf verkoopbestand = bankafstortingen + kasverschillen verkocht X standaardreceptuur ≈ verbruikt .

Toepassingsvraag 3 Geef drie redenen waarom het vaststellen van het verbruik van ingrediënten niet voldoende is om daar de volledigheid van de verantwoorde opbrengsten mee te controleren.

2.3 Detailcontroles controle op juistheid van de verantwoorde inkoopprijzen. controle op juistheid van de gehanteerde verkoopprijzen.

Waarneming ter plaatse

2.4 Waarneming ter plaatse inventarisatie van de kas en voorraden. nagaan of er geen winkel in de winkel is (verkoop en incasso van zaken buiten de kaart) Inspectie naleving Voedsel en Warenautoriteit.

Woodpecker

Woodpecker BV is een landelijke keten van tien familierestaurants Woodpecker BV is een landelijke keten van tien familierestaurants. Voor de inkoop van de belangrijkste dranken en voedingsmiddelen zijn op centraal niveau contracten afgesloten met enkele groothandels. De plaatselijke organisatie ziet er als volgt uit. Onder de bedrijfsleider zijn de volgende afdelingen geplaatst: Bediening (6) Bar (2) Keuken (10) Magazijn (1) Kassa (2) Administratie (2)

Door de bediening wordt bij de klant de bestelling opgenomen onder vermelding van het tafelnummer. De bestellingen worden door de bediening in het geautomatiseerde systeem vastgelegd. De keuken vervaardigt op basis van deze bestellingen maaltijden. De bar geeft de bestelde dranken uit. Na afloop dient de klant bij de centrale kassa af te rekenen onder opgave van zijn tafelnummer.

Toepassingsvraag 4 Welke waarde heeft de goederenbeweging bij Woodpecker en hoe is deze opgebouwd?

Toepassingsvraag 5 Welke attentiepunten (risico’s) zijn er in de casus aanwezig met betrekking tot de volledigheid van de opbrengstenverantwoording?

Toepassingsvraag 6 In hoeverre is de ao/ic van een landelijke keten gecompliceerder dan van een familierestaurant dat zelfstandig opereert? Neem bij de beantwoording van deze vraag de volledigheid van de opbrengsten als uitgangspunt

Toepassingsvraag 7 Welke bestanden zijn minimaal noodzakelijk voor de biv bij Woodpecker?

Toepassingsvraag 8 Welke waarde heeft de spijskaart bij Woodpecker en hoe zou deze tot stand moeten komen?

Toepassingsvraag 9 De bedrijfsleider van het filiaal in Epe kan de hand leggen op een mooie partij wild tegen een schappelijke prijs. De klantenkring op de Veluwe is zoals bekend zeer gesteld op wild tijdens de feestdagen. Welke problemen ziet u met betrekking tot de ao/ic en hoe zou u deze kunnen oplossen?

Toepassingsvraag 10 De bedrijfsleider van het filiaal in Maastricht constateert tot zijn grote schrik dat een partij Zeeuwse mossels met een inkoopwaarde van 12.000 euro bedorven is. Welke procedure zou je de directie van Woodpecker ten aanzien van de vernieting van bedorven waar adviseren?

Toepassingsvraag 11 Beschrijf de interne controle op het kasgeld bij Woodpecker. Maak daarbij onderscheid tussen preventieve en repressieve maatregelen. Met welke maatregelen van ao/ic zou je het geldverkeer tussen hoofdkantoor en filialen kunnen beheersen?