Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
De sociale ongelijkheid in het onderwijs.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Ongelijke kansen - ongelijke behandeling
Strategieën voor meer gelijke uitkomsten Sessie 5 Interactum.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid Terugkomdag Basisonderwijs Sessie 8 Interactum © I. Nicaise.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Samenvatting Artikel/boek: Lesgeven aan Fatima en Ahmed
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Brede school in Berkenbos
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Vrije-CLB-Koepel vzw Kansenbevordering en gelijke onderwijskansen (GOK) Nascholing voor VCLB-medewerkers 8 oktober 2009 Brie De Veirman Luc Driesmans Jos.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Richtlijnen werkplekleren
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Wat geen moeite kost, is de moeite niet waard !
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Voorstelling Meerjarenprogramma
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Kansarmoede in de kleuterschool
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Cijfergegevens leerrecht
Drie richtinggevende vragen
Kansarmoedeproblematiek Westkust
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’

Conferentie ‘Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee – Leuven, 24-25/2/2011 Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee Conferentie Leuven, februari 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Extra middelen voor kansarme scholen: wat leert het onderzoek ? Ides Nicaise HIVA / Dep. Pedag. Wet. (KU Leuven) Conferentie ‘Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee – Leuven, 24-25/2/2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderwijsvoorrang in Vlaanderen…  Onderwijsvoorrangsgebiedenbeleid / SIF+: scholen in gebieden met concentratie van allochtonen  Onderwijsvoorrangsbeleid (OVB): scholen met concentratie van allochtonen (BaO / SO)  Zorgverbreding (ZVB): basisscholen met concentratie van kansarmoede (overgang kleuter => lager onderwijs)  Experiment ‘Scholen met bijzondere noden’: scholen SO met veel gedragsproblemen  Gelijke OnderwijsKansen-decreet (GOK-I, 2002): scholen met concentratie van sociaal achtergestelde lln  Zorgcoördinatie (GOK-II, 2003) allerlei sociale en leerproblemen (alle basisscholen)  Financieringsdecreet leerplichtonderwijs (2008) © I. Nicaise

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ …en in het buitenland  VS: Title I  VK: Educational Priority Areas  Fr: Zones d’Education Prioritaire  NL: Onderwijsvoorrangsbeleid  … Studiedag XXX

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Doelstellingen  Compensatiebeginsel (ongelijke startkansen / gelijke uitkomsten)  Desegregatie onderwijsuitkomsten Groep 1 Groep 2 frequentie Groep 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Behoeftencriteria (1) Territoriaal  Kans tot meer geïntegreerd beleid (i.s.m. huisvesting, arbeidsvoorziening, volwasseneneducatie, welzijn...)  Minder administratieve controle  Lagere doelmatigheid in termen van doelgroep-bereik Leerlingniveau  Minder ‘structurele’ aanpak  Meer papierwerk  Beter doelgroepbereik (tot 50%) © I. Nicaise

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Behoeftencriteria (2) GOK-decreet  Opleidingsniveau moeder  Inkomen (vervangingsinkomen)  Trekkende bevolking  Kind verblijft niet in oorspronkelijk gezin  (Thuistaal) Financieringsdecreet  Opleidingsniveau moeder  Thuistaal  Inkomen (schooltoelage)  Buurt met onderwijsachterstand  Trekkende bevolking  Kind verblijft niet in oorspronkelijk gezin Kansarmoede is gebrek aan materieel, menselijk, sociaal en cultureel kapitaal

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Behoeftencriteria (3) Dekken GOK-criteria de ‘juiste’ doelgroep ? Vandeputte: clusteranalyses met indicatoren van economisch, sociaal, cultureel en pedagogisch kapitaal van gezinnen GOK socio-economisch kansarme leerlingen zwakke cognitieve prestaties cultureel-pedagogisch kansarme leerlingen zwakke socio- emotionele ontwikkeling

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Implementatie (1) Wat doen scholen met GOK-geld ?  OVB: duidelijke richtlijnen  GOK: ‘menu’ van actieclusters met vrije maneuvreerruimte Studiedag XXX BaO / 1e graad SO  Preventie / remediëring  Taalvaardigheids-onderwijs  Positief zelfbeeld en sociale competentie 2e – 3e graad SO  Preventie / remediëring  Taalvaardigheids-onderwijs  Optimale studiekeuze

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Implementatie (2) Juchtmans: diepte-interviews in 20 GOK-scholen ( ) – getoetst aan deskundigen in 2010  GOK-decreet positief onthaald  GOK en zorg  Veel GOK-leerkrachten missen ervaring en gezag  Scholen met veel GOK-lln hebben beter beleid GOK Structurele preventie Zorg : Individuele remediëring ZOK ? GORG ? vooral Individuele remediëring

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Implementatie (3) Lessen uit OVB- en ZVB-evaluaties m.b.t. succesvolle implementatie  Eensgezinde visie van kernteam / schoolteam  Professionalisering leerkrachten  Externe begeleiding  Toezicht op / aansturing van de aanwending…

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Effectiviteit (1)  Algemeen (VS, Ierland, VK...): ‘matig positief’  Nederland (PRIMA-onderzoek): Pas na 6 jaar merkbaar effect  Te weinig middelen om Mattheuseffect tegen te gaan (zonder OVB zouden deze scholen zwakker presteren)  Te weinig voorwaarden m.b.t. aanwending  Meest effectieve scholen bieden veel structuur, hebben goed management, differentiëren meer (hoewel...), hebben meer ervaren leerkrachten  Vlaanderen (OVB): onzeker effect © I. Nicaise

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Effectiviteit (2) © I. Nicaise Idealiter… …maar geen echte nulmeting

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Effectiviteit (3) Alternatief 1 Cf. Verhaeghe e.a. leerjaar leervorderingen kansarme leerling kansrijke leerling

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Effectiviteit (4) Alternatief 2 Cf. Ooghe % GOK-lln in school Gemidd. Prestaties lln Zonder GOK-fin Met GOK-fin 10%-grens

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ VOORLOPIG besluit  GOK (b)lijkt te werken  Mogelijke fine-tuning:  Aandacht voor cultureel-pedagogische kansarmoede  Verdeskundiging en uitbouw middenkader

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Vervolgonderzoek ?  Zijn de leerlingkenmerken uit financieringsdecreet ‘beter’ dan die uit het GOK-decreet ?  Hebben scholen / leerkrachten vooruitgang geboekt qua visie op GOK-beleid ?  Welke effecten heeft GOK  op welbevinden, schoolloopbanen…?  op langere termijn ?  Rendement van GOK-financiering ?