Kwaliteitsborging van UT-minors dr.ir. Martin F. Beusekamp centrale coördinator Major-minor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Visitatiecommissie Waterketen
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
V.O.C. info avond voor trainers, coaches en managers
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Verzoekschriften Communicatiewetenschap / FMG Wendy van der Linden
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Stand van zaken WAK 2 – Pabo Jan Haan. Kennisbases  juni interne legitimering door vakdocenten pabo’s;  juli verwerking opmerkingen interne legitimering.
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
Over verlichte denkers en hun ideeën
Visitatie ORGANISATIE oncologische zorg
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Steeds krachtiger bestuur in:
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Hartelijk welkom bij de Ouderinformatieavond Leerjaar 3 van het
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Andere (school)tijden?
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Medezeggenschapraad H. Henricusschool
Where innovation starts Bachelor-eindproject- voorlichting André Duif, 21 oktober 2014.
UvA Q en bacheloropleidingen FNWI in Bijeenkomst 22 november 2012 Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en informatica (FNWI)
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
De kubus van CSPE succesfactoren!
een nieuwe LEADER periode
De eisen aan de (aankomende) student
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Honours Programme Delft
Het lerarenregister voor de docent Opdracht, resultaten en adviezen En welke mogelijkheden het u kan bieden workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg.
Havo Vecon Business School:
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 23 september 2015.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Voorlichting tweede studiejaar Bèta-gamma
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
voor Rotterdamse kinderen
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
De beoordeling van scripties en werkstukken
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsborging van UT-minors dr.ir. Martin F. Beusekamp centrale coördinator Major-minor

Kwaliteitsborging UT-minors2 ORGANISATIE MAJOR-MINOR De inrichting en uitvoering van alle UT-minor- zaken is gedelegeerd aan diverse organen  ten behoeve van het draagvlak volgens het "trias- politica-model"  Charles Louis de Secondat, baron de la Brède et de Montesquieu ( ) - "scheiding der machten"

Kwaliteitsborging UT-minors3 CENTRALE MAJOR-MINORORGANEN (1) "Wetgevende macht"  Universitaire Commissie Onderwijs (UCO)  bestaat uit één opleidingsdirecteur per faculteit, twee studenten en enkele adviseurs  onder voorzitterschap van een faculteitsdecaan  in de implementatiefase heeft een aparte Stuurgroep Major-minor bestaan

Kwaliteitsborging UT-minors4 CENTRALE MAJOR-MINORORGANEN (2) "Rechtsprekende macht"  Validatie- / Accreditatiecommissie Major-minor (VAC)  een opleidingsdirecteur van een technische opleiding  een opleidingsdirecteur van een maatschappij- wetenschappelijke opleiding  twee studenten  de centrale coördinator Major-minor als ambtelijk secretaris

Kwaliteitsborging UT-minors5 CENTRALE MAJOR-MINORORGANEN (3) "Uitvoerende macht"  Minorcoördinatoren en -teams in de opleidingen  Opleidingsdirecteuren  Opleidingscoördinatoren  Administratief personeel van S&O Servicecentrum  Etc.  Onder regie van centrale coördinator Major-minor

Kwaliteitsborging UT-minors6 WAAROM CENTRALE VAC? Voorkomt dat alle (bachelor-) opleidingen (bijna) alle minors moeten beoordelen Daarnaast: helder en consequent model: EenheidOmvangAcc. niveau opleidingenkele honderden ECnationaal minorenkele tientallen ECinstelling vakenkele ECopleiding

Kwaliteitsborging UT-minors7 CYCLUS VAN EEN MINOR (1) Stap 1: beknopt plan in vrij formaat  "Beknopt" en "vrij formaat" om de drempel zo laag mogelijk te houden  Toetsing aan (lichte) criteria door de UCO  overlap met andere minors?  gebleken behoefte bij studenten?  passend bij profiel van de instelling?  Resultaat: go / no go voor verdere ontwikkeling van de minor  bij eventueel no go: weinig inspanning verloren

Kwaliteitsborging UT-minors8 CYCLUS VAN EEN MINOR (2) Stap 2: formele validatie van de minor  Het minorteam ontwikkelt de minor inhoudelijk en organisatorisch en vult daarbij de "validatie- vragenlijst" in  dat is géén "extra werk", eerder een geheugensteuntje, want alle aspecten moeten toch afgehandeld worden  Resultaat: go / no go voor daadwerkelijke uitvoering van de minor

Kwaliteitsborging UT-minors9 CYCLUS VAN EEN MINOR (3) Stap 3: formele accreditatie van de minor  Na twee jaar van daadwerkelijke uitvoering  Op basis van alle beschikbare informatie  vragenlijst aan minor  on-line evaluatieresultaten (via "WebPack")  panelgesprek met deelnemende studenten, etc.  Mogelijke resultaten:  onvoorwaardelijke accreditatie voor 5 jaar (groene kaart)  voorwaardelijke accreditatie voor jaar (gele kaart)  geen accreditatie, minor uit het aanbod (rode kaart)

Kwaliteitsborging UT-minors10 VALIDATIE: WAT IS DAT? Formele beoordeling door de UCO  Op advies van de VAC  Vooraf (op basis van gedetailleerde plannen)  dus zónder inbreng van studenten  Toegespitst op "deugdelijkheid" van de minor

Kwaliteitsborging UT-minors11 VALIDATIE: HOE GAAT DAT? Minorteam vult uitgebreide vragenlijst in  Voorbeeld is tijdig beschikbaar  Er is ruimte voor eigen inbreng Daarna:  Eventueel: snelle brief- of wisseling  Eventueel: gesprek VAC met minorteam Resultaat:  "Bijna altijd" een positief validatie-advies  wegens impliciete bijsturing tijdens het proces

Kwaliteitsborging UT-minors12 VALIDATIE: WANNEER? Vragenlijst invullen door minorteam:  Februari voor de eerste uitvoering VAC-beraadslagingen + eventueel overleg:  Maart voor de eerste uitvoering UCO-uitspraak over validatie:  April voor de eerste uitvoering  gehele proces "teruggeteld" vanaf studentenvoorlichting

Kwaliteitsborging UT-minors13 ACCREDITATIE: WAT IS DAT? Formele beoordeling door de UCO  Op advies van de VAC  Achteraf (op basis van uitvoering)  dus mét inbreng van studenten  Toegespitst op het bereikt hebben van de doelstellingen van de minor Interne accreditatie van minors draagt bij aan NVAO-accreditaties van B-opleidingen

Kwaliteitsborging UT-minors14 ACCREDITATIE: HOE GAAT DAT? Methode lijkt op de validatieprocedure  Gestandaardiseerde methode met o.a.:  accreditatievragenlijst met zelfreflectie  indien voldoende deelname: on-line enquête (WebPack)  indien nodig: panelgesprek met studenten  Criteria gebaseerd op NVAO-beoordelingskader Resultaat:  "Groene", "gele" of "rode" kaart

Kwaliteitsborging UT-minors15 ACCREDITATIE: WANNEER? Na twee jaar van daadwerkelijke uitvoering  Eerste uitvoering was al goed  want de minor was immers gevalideerd  Tweede uitvoering was nog beter  na fine-tuning op basis van eerste uitvoering  Direct na afsluiting van de minor (februari)  maar toch te laat om consequenties te hebben voor het volgende opleidingsjaar  vandaar de "1 + 1 constructie":  verbeterplan in jaar n + 1  uitvoering daarvan in jaar n + 2

Kwaliteitsborging UT-minors16 SAMENSTELLING VAN DE VAC In de Validatie- / Accreditatiecommissie Major-minor (VAC) zitten:  Een opleidingsdirecteur van een technische opleiding (ca uur / jaar)  Een opleidingsdirecteur van een maatschappij- wetenschappelijke opleiding (ca uur / jaar)  Twee studenten (ca. 80 uur / persoon / jaar)  De centrale coördinator Major-minor als ambtelijk secretaris (ca. 300 uur / jaar)

Kwaliteitsborging UT-minors17 KOSTEN VAN DE VAC Totale VAC-inspanning is dus:  ± 370 medewerkeruren per jaar +  ± 160 studenturen per jaar = samen ± ¼ f.t.e.  voor 31 minors van 20 + EC  = equivalent met ± 3,6 bacheloropleidingen  = ± 0,07 f.t.e. per "bacheloropleiding"