Wat is het probleem van de oudere werknemer? René Schalk Tranzo/Organisatiewetenschappen, Universiteit vanTilburg Bijeenkomst Duurzaam personeelsbeleid: werkend ouder worden met behoud van passie, Mobiliteitsfonds, 15 maart 2007
De oudere werknemer
Waar ga ik het over hebben? 1. Wat is leeftijd? 2. Wat verandert met het ouder worden? 3. Wat verwachten we van elkaar, wat zijn we aan elkaar verplicht? 4. De dynamiek 5. Wie is meer flitsend, de jongere of de oudere? 6. Wat is het probleem van de oudere werknemer?
Wat is leeftijd?
Wat verandert met het ouder worden? Gezondheid? Afwisseling en leren? Werkprestaties? Werkplezier en betrokkenheid?
Lichamelijke gezondheid Longcapaciteit neemt af vanaf 25 jaar en is op het 70e gehalveerd. Kans op hart- en vaatziekten en kanker neemt toe. Ook nog: uiterlijk: minder gladde huid, rimpels, grijze haren, kaalheid en krimpen
Afwisseling en leren De meta-analyse was op basis van 83 studies en betrof in het totaal 6610 mensen. Bewijsen de uitkomsten nu dat ouderen slechter leren? Nee!!
Werkprestaties: vloeiend
Werkprestaties: gekristaliseerd
Werkplezier en betrokkenheid
Voorbeeld: inzetbaarheid en soort functie
Voorbeeld: onderzoek in een organisatie in de zorgsector Kansen op ander werk: lager met ouder worden Betrokkenheid bij de organisatie: hoger bij ouderen Gezondheidsklachten Rol van HRM/personeelsbeleid
Het verband tussen personeelsbeleid en kansen op ander werk naar leeftijd
Wat verwachten we van elkaar, wat zijn we aan elkaar verplicht? Veranderingen in de samenleving, in organisaties, bij individuen Demografische ontwikkelingen Arbeidsrelaties: (psychologische) contracten Van oude naar nieuwe psychologische contracten Individualisering van arbeidsrelaties (I-deals)
De dynamiek
Wie is meer flitsend, de jongere of de oudere?
Conclusie: wat is het probleem van de oudere werknemer? De oudere werknemer zelf? De organisatie? - de onzin van een op leeftijd gebaseerde benadering De samenleving? - stereotypering De interactie: personeelsbeleid moet op maat worden vormgegeven en meegroeien met de dynamische interactie en ontwikkeling over de tijd. Psychologisch contract management is nodig!