Inclusieve cultuur & hoger onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Advertisements

Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Sociale Studies Workshop alumnidag
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Samenwerken in burgerschap
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Auteur: Dirk Geldof Door: Delphine Vantomme, 1 ste jaarsstudente in Bachelor Sociaal Werk. NOOD AAN INTERCULTURALISERING Steden verkleuren sneller dan.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Workshop Identiteit?.
M-decreet Een korte toelichting.
Verschillende rollen en stijlen
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Culturele diversiteit
Diversiteit & Inclusie
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Waarom leerlingenparticipatie?
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Transcript van de presentatie:

Inclusieve cultuur & hoger onderwijs Studievoormiddag SIHO Structuur en cultuur voor inclusie. Hoe verhouden beide zich tot elkaar? beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

“The future must be imagined in order to decide how to get there “The future must be imagined in order to decide how to get there ... and the conceptual framework is such an imagined future.” (Ellyard,1999) beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Vb Rotterdam Meer dan 160 verschillende culturen Prognose 2017: allochtonen 57% Gevolgen hoger onderwijs Meer diversiteit Minder studenten beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Vb Antwerpen Aan de Universiteit Antwerpen steeg tussen 1993 en 2003 het aandeel allochtonen binnen de nieuwe eerstejaarsstudenten van 3,4% naar 9,6%. De grootste groep heeft een Arabische, Maghrebijnse of Turkse achtergrond. Maar de gestegen instroom gaat niet gepaard met een stijging van de doorstroom. Van de allochtone studenten slaagt gemiddeld 24% in het eerste jaar aan de universiteit, tegenover 45% bij autochtone studenten (Allochtone studenten aan de UA, Rottiers, Defrancq, Rouwens, 2004) beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Vb Kurt In een lezersbrief stelt de moeder van Kurt zich de volgende vraag: “Waarom kan of mag Kurt niet naar een hogeschool wanneer hij na het buitengewoon onderwijs nog wil leren of studeren. Kurt heeft het syndroom van Down.” beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

dialectiek Inclusie vanuit een (Europees) hoger onderwijsperspectief? Hoger onderwijs vanuit een kritisch inclusieperspectief? beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Inclusie vanuit een (Europees) hoger onderwijsperspectief? beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Studenten leren snel Kwaliteit kan niet zonder diversiteit. “Onderwijskwaliteit toont zich niet alleen in de kwaliteit van het eindproduct maar ook in het productieproces en de leerwinst.” “Diversiteitsbeleid zorgt voor innovaties in het onderwijsproces die elke student ten goede komen en voor diploma’s die beter voorbereiden op de diverse samenleving.” (memorandum Vlaamse verkiezingen, www.vvs.be) beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Met dank aan Bologna Stakeholders Met BEHOEFTEN en noden Student zelf leerproces in handen nemen als AUTONOOM en UNIEK INDIVIDU Studenten zijn KLANTEN TALENTEN naar boven te brengen Met BEHOEFTEN en noden INVESTEREN in kennis Student als ondernemer Stakeholders Competitie- of concurrentie-model Die voorbereid moeten worden op de MARKT CONTRACT met de student (ects-fiche) Daartoe is KWALITEITsvol onderwijs (?) nodig wie speelt het best in op de behoeften, welke school is het meest geschikt voor gebruik? (kwaliteitsvol) RANKING LEERKREDIET CREDITsysteem INVESTEREN in menselijk KAPITAAL APB XXXXXX Hogeschool OUTPUTfinanciering beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Hoger onderwijs speelt zich af in een economische ruimte (Globale immuniteit, Masschelein & Simons 2003) beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Hoger onderwijs & Inclusie vinden elkaar in een economische ruimte Hoger onderwijs heeft als doel (zelf)kritische burgers te vormen die kunnen functioneren in een democratische samenleving. Inclusie wordt zo middel om de problematiek van gelijkheid en rechtvaardigheid aan te pakken Liberaal perspectief op inclusie primeert en is best gekend (obama liberaal) beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Uitsluiting is onrechtvaardig want ... Competenties mogen niet verloren gaan Iedereen moet inbreng doen Iedereen moet toegang krijgen tot omgevingen en netwerken Iedereen moet geactiveerd en ingezet kunnen worden Iedereen wordt/is stakeholder, mede-beheerder, mede-ondernemer Iedereen maakt deel uit van een gemeenschap en is verantwoordelijk Investeren in menselijk kapitaal, brengt later op voor de gemeenschap Er wordt vooral rekening gehouden met WAT iedereen inbrengt, de uitkomst beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Inclusief hoger onderwijs: een liberaal perspectief Inclusie in het hoger onderwijs gericht op Participatie en succes verhogen in hoger onderwijs Voor die groepen die in onze mpij worden uitgesloten (obv geslacht, sexualiteit, etniciteit, afkomst, leeftijd, socio econ status, beperking, handicapsituatie ...) dus activiteiten worden gericht op het verruimen van de ‘recruteringsbasis’ en ‘selectievoorwaarden’ acties gericht naar specifieke doelgroepen de ondersteuningsmogelijkheden  zo succes mogelijk te maken voor iedereen  de welvaartstaat in stand te houden beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Inclusief hoger onderwijs: een liberaal perspectief Inclusie = dan gericht op Toegankelijkheid te vergroten Enculturalisatie en reproductie van professionele kennis en praktijk (kennisargument) Succes wordt afgemeten aan de winst voor het individu (dat anders werd uitgesloten) sociaal en economisch voordeel door hoger onderwijs te volgen Winst voor de groep = stimuleert verdraagzaamheid en empathie, leren omgaan met diversiteit beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Hoe inclusie realiseren: Kansen en barrières instroom Recrutering en onthaal? Iedereen welkom? Uitnodigend? Communicatie? Er verandert pas iets als ze er zijn! Flexibilisering vs Toelatingsvoorwaarden Creditcontract, diplomacontract, examencontract ... beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Hoe inclusie realiseren: Kansen en barrières doorstroom Bijzondere faciliteiten  toelatingscommissie Wie? * Bindend studieadvies? Administratief, gestandaardiseerd  op maat, wat nodig is Competentiegericht onderwijs? nieuwe norm  op maat van de student Is alles te vatten in competenties? (voor een gezin zorgen, Werk en studie combineren, een functiebeperking hebben (dyslexie, adhd, een motorische, visuele of auditieve handicap, ...) ernstig medisch of psychisch probleem, topsporter of topmusicus) beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Hoe inclusie realiseren: Kansen en barrières uitstroom Finaliteit? Diploma  supplement, attesten, gevolgd, geslaagd ... Contacten en bewustmaken arbeidsmarkt  arbeidsmarkt niet belasten beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Dit kan eigenlijk niet mislukken maar ... Hoe ver staan we hierin? Hogescholen en Universiteiten ondernemingen of diplomafabrieken, Core business: Productie van competente studenten Plaatst hoger onderwijs zich hiermee op een volwaardige manier in de samenleving? Inclusie wordt zo de socialisering van het economische gegijzeld in een liberaal discours een meetbaar product ten dienste van de economische realiteit Is dat nu wat het inclusief discours inhoudt? beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

En eigenlijk verandert er niets ... de uitkomsten van het hoger onderwijs bestendigen en voeden de sociale en economische structuren en relaties in de samenleving, ze worden niet uitgedaagd de ongelijkheid, onderdrukking mede veroorzaakt door deze structuren en relaties (en het hoger onderwijs) blijven in stand gehouden Binnen dit liberaal perspectief op inclusie blijven machtstructuren en privileges ongewijzigd Het Mattheüseffect blijft spelen (*) (een zin uitgesproken door "de heer" in de parabel van de talenten (Matteüs 25:14-30):"Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen." ) beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Hoger onderwijs vanuit een kritisch inclusieperspectief? beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

“Kwaliteitsvol hoger onderwijs voor allen” Wie is allen? Studenten met en zonder beperkingen? Studenten met en zonder specifieke behoeften en noden? Ook studenten die minder onderwijskansen hebben? Of alle mensen die willen of verlangen te leren? beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Wat is de relatie tussen hoger onderwijs – samenleving? Moet Hoger onderwijs Mensen voorbereiden op de economische realiteit? Het afleveren van mensen voor diverse machtsstructuren? De bekwame nog bekwamer maken? Of mensen emanciperen? Mensen opleiden tot democratische wezens opdat veranderingen in de samenleving mogelijk worden? beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Inclusief hoger onderwijs: een kritisch perspectief Onderwijs heeft ook een politieke dimensie Hoger onderwijs moet zich evenzeer bezighouden met kritiek op de samenleving zich engageren tegen sociale ongelijkheid (*) (Habermas, 1987) Vb recente acties van universiteiten en hogescholen voor de hongerstakende asielzoekers beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Inclusief hoger onderwijs: een kritisch perspectief Inclusief hoger onderwijs is gericht op Succesvolle participatie die leidt tot meer mogelijkheden voor iedereen in het onderwijs én daar buiten Niet enkel wegwerken van barrières inzake toegankelijkheid, participatie en succes maar ook focus leggen op Aan welke criteria wordt dat succes afgemeten? Wie dat succes beoordeelt en hoe? (Dus niet enkel binnen een economische ruimte) beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Inclusief hoger onderwijs: een kritisch perspectief Inclusief hoger onderwijs is gericht op Leren ifv menselijke waarden (democratie, participatie, gelijkwaardigheid, emancipatie) en niet enkel ifv economische criteria de uitkomsten voor alle deelnemers naast gelijke uitkomsten voor specifieke doelgroepen leren ifv van maatschappelijke verandering en niet alleen op leren als voorbereiding op het beroepsleven beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Inclusief hoger onderwijs : een kritisch perspectief Dit betekent dat door curriculum en didactieken Voor studenten de sociale verhoudingen en relaties duidelijk worden Ze leren omgaan met het evenwicht tussen rechten en verantwoordelijkheden Ze mee bewust worden dat ongelijkheid en verdrukking effecten zijn van ons onderwijs(systeem) waaraan ze zelf participeren Ze evolueren in hun burgerschap en niet enkel als professioneel Ook een burgerschapsperspectief wordt gehanteerd en niet alleen een competentieperspectief (?) Competentieperspectief : eerst competent worden dan deelnemen, eerst bewijzen dan toegelaten worden Burgerschaps: vertrekt vanuit rechten, recht op deelname en leren door deelname beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Hoe realiseren Bewustwording: Diversiteit is niet iets dat de student binnenbrengt ... Diversiteit wordt steeds beperkt gehouden tot de persoonlijke relatie met de student en is te weinig een academische en pedagogische aangelegenheid Hoe school of universiteit kijkt naar mpij en sociale relaties blijkt uit het curriculum, de onderwijsorganisatie Kan hoger onderwijs in deze nog neutraal zijn? beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Hoe realiseren Analyse van het curriculum Is een product van een bepaalde cultuur Zien we zelf nog de vooroordelen en uitsluitingsmechanismen die in het curriculum of de leerstof geconstrueerd zitten? Hoe wordt verscheidenheid, diversiteit zichtbaar in het curriculum? Is het open en vormgegeven vanuit ideologie en menselijke waarden? Kan het functioneren als hefboom voor verandering? Of zegt wat er niet in zit meer over de machtsstructuren die het geïnstalleerd hebben beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Meer reflectieve vragen... Hoe realiseren we een hoger onderwijs dat zich niet beperkt tot een economische ruimte of omgeving? Hoe realiseren we een Hoger onderwijs dat Zich afspeelt IN de wereld? Doet nadenken OVER die wereld? Mensen doet leren IN/OVER die wereld? Mensen voorbereid om die wereld te veranderen? Is een inclusieve onderwijsrealiteit niet alleen wenselijk maar ook noodzakelijk? Niet vanuit een economisch maar vanuit een ethisch een louter onderwijskundig perspectief? beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Inclusief hoger onderwijs Zoekt en Verwelkomt diversiteit Accepteert dat het leren hierdoor wordt verrijkt Ziet inclusief onderwijs als fundamenteel onderdeel van de onderwijskwaliteit Organiseert hiertoe de noodzakelijke ondersteuning Ovv lesgeven, leren, assessment, organisatie Streeft naar een inclusief curriculum beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Inclusief hoger onderwijs Houdt bij, onderzoekt hoe diverse ondersteuningsmiddelen bijdragen tot de uitkomsten van diverse groepen Laat zich niet louter dicteren door de markt Brengt de focus terug naar het leren en op een hoger onderwijs ten dienste van de samenleving Benadert hogescholen en universiteiten als lerende organisaties beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

Ter afsluiting Het hoger onderwijs bekijken vanuit een inclusieperspectief is in de spiegel kijken en zich afvragen hoe het eigen onderwijs zich verhoudt tot de (gewenste) samenleving beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel

biblio Ellyard P (1999) Preferred futures, pathways to sustainability in Routledge farmer reader on Inclusive education, p250 Masschelein J en Simons M, (2003) Globale immuniteit Leuven: ACCO, Nunan T., George R., McCausland H., (2005) Inclusive education in Universities Routledge farmer reader on Inclusive education, p250-259, Oxon: Routledge Rottiers, S., Defrancq, E. & Rouwens, E. (2004). Allochtone studenten aan de UA, Een statistische situatieanalyse van 1993 tot 2003, aangevuld met een literatuurstudie over de oorzaken en maatregelen. OVER.WERK Tijdschrift van het Steunpunt WAV 4/2004 Dep. Dienstverlening, Antwerpen: Dept. Sociologie. beno.schraepen@plantijn.be Inclusieve Cultuur & Hoger onderwijs 070509 SIHO Brussel