Centrum ‘Leren en werken’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Studienamiddag VCA Organisatie VCA examens
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Centrum deeltijds onderwijs
Deeltijds Onderwijs CDO: Centrum Deeltijds Onderwijs
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Enkele vragen Hoe staat de BW in laagconjunctuur tegenover langere stages, werkplekleren ? -Kennis van de mogelijkheden van stagiairs -Bij minder werk.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Voltijds engagement Centra DBSO Centra deeltijdse vorming
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Project verkeersongevallen C.A.W. Regio Dendermonde Congres ‘samen geraakt, 17 februari ’09 Een weg onder constructie.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
ZijActief Koningslust
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Servicecentrum Studie en Beroep
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Flexibele leertrajecten
Transcript van de presentatie:

Centrum ‘Leren en werken’ CLW Gent Centrum ‘Leren en werken’

Decreet ‘Leren en Werken’ decreet in voege vanaf september 2008 De diverse systemen leren en werken hebben een dubbel maatschappelijk doel: Afwisseling en aansluiting realiseren tussen een opleidingsgedeelte (met weinig typisch schoolse trekken) en een periode van arbeidsmarktdeelname, met als bekroning het verwerven van een kwalificatie met een ‘betekenis’ op de arbeidsmarkt. In opvang voorzien voor jongeren met matig tot vaak zeer ernstige zorgproblematieken

Minister van Onderwijs kiest resoluut voor: Overgang van een deeltijdse leerplicht naar een voltijds engagement : van 15 uur naar minimaal 28 uur! Deeltijds leren moet ‘verplicht’ gecombineerd worden met een component werkplekleren. Een beperking tot deeltijds leren zonder deeltijds werken is als invulling van de deeltijdse leerplicht niet langer te aanvaarden. Voorzien in alternatieven indien werken –nog- niet kan. (fase 1 t. e. m. 4: arbeidsdeelname, brugproject, voortraject of persoonlijk ontwikkelingstraject) Behalen van een beroepsgerichte kwalificatie. De band met de uiteindelijke doelstelling mag nooit volledig worden doorgeknipt. Het is de ultieme doelstelling om jongeren gekwalificeerd te laten uitstromen.

Doel van het decreet Realiseren van een voltijds engagement voor zoveel mogelijk jongeren. Het aanbieden van een traject op maat van iedere deeltijds lerende jongere. Tot stand brengen van een volwaardige certificering. Afstemming DBSO, CDV en Leertijd vergroten, mét behoud van de meersporigheid.

Leerlingenpopulatie Op vlak van sociale achtergrond vormen DBSO-jongeren een kwetsbare groep. De leerlingen komen vaak uit lagere inkomensgezinnen, uit gezinnen met gerechtelijke of politionele antecedenten, met familiale problemen of met alcohol- en drugsgebruik. Voor deze jongeren is het deeltijds beroepssecundair onderwijs (DBSO) de alternatieve ‘leerweg’ naar een getuigschrift én tegelijkertijd een eerste toegangskaartje tot de arbeidsmarkt. maar dan moet deze onderwijsvorm wel een aanbod hebben voor deze jongeren; ook naast de 2 lesdagen!

Welke veranderingen brengen het nieuwe decreet? Leren én Werken?

… Van 3 leersystemen naar 2 Vanaf 01-09-2008: 2 Leersystemen Deeltijds beroepssecundair onderwijs (ook wel CDO’s genoemd). Leertijd – via opleiding in een centrum vorming zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen (Syntra-centrum). Centrum Deeltijdse Vorming verdwijnt als ‘autonoom’ leersysteem en krijgt nieuwe opdracht toebedeeld, de Persoonlijke Ontwikkelingstrajecten (fase 4).

DBSO = Centra Leren én Werken Doelgroep: 15 – 25 jaar (tot einde schooljaar waarin jongeren 25 worden) Vanaf 16 jaar (min. 15 en/of 2de middelbaar gevolgd) lln volgen 2 dagen les: 7 u PAV (alg. en soc. persoonlijkheidsvorming) 8u BGV (beroepsgerichte vorming) Andere 3 dagen worden in principe ingevuld door werkplekleren (werken dus) Tewerkstellingsbegeleider, trajectbegeleider en leerlingbegeleider op het centrum Verloning afhankelijk van contract, sector en leeftijd Vergoedingen voor deelname aan projecten (behalve VT & POT)

Naar een Voltijds Engagement Minimaal 28 uren/weekbasis leercomponent (15 u) werkcomponent (variabel) combineren (min 13u) 4-fasenmodel Invulling werkcomponent via werkplekleren: arbeidsdeelname(NEC; variabel in uren) brugprojecten (20 uren) voortrajecten (13 uren) persoonlijke ontwikkelingstrajecten (28u, 15u, 13u) combinaties zijn mogelijk vb: 15 uren POT en 20 uren brugproject

DBSO = Leren én Werken!

Fase 1: Arbeidsdeelname

Fase 1: Arbeidsdeelname – Wat? Reguliere al dan niet bezoldigde tewerkstelling Sportgerelateerde opleiding met duidelijke beroepskwalificatie EN instemming erkende sportfederatie Vrijwilligerswerk Opleiding/cursus verhogen tewerkstellingsperspectieven of inzetbaarheid Verrichten culturele/sociale/sportactiviteiten erkend door of namens de overheid Min. 160 u., max. 968 u. Effectief gepresteerde deelnemersuren 12 12

Fase 1: Arbeidsdeelname – waar? Reguliere tewerkstelling (NEC) binnen het bedrijfsleven = Ultieme Streefdoel! Voorbeelden reguliere arbeidscontracten: Gewoon deeltijds arbeidscontract DAC zonder opleidingsverplichting van de werkgever uit. ILW - contract: industrieel leerlingenwezen - wordt ook WLC - contract genoemd = met opleidingsverplichting van de werkgever, maar alleen mogelijk binnen bepaalde sectoren en moeten aangesloten zijn bij een paritair leercomité Bio-baan IBO- contract Interim-contract Thuishelper

Fase 1: arbeidsdeelname bedenkingen Wat de situatie in Gent betreft: Aantal jongeren die ‘zwart werken’ groot. Aantal werknemersleercontracten (ILW) - contracten nog te beperkt tov het aantal ‘gewone’ deeltijdse arbeidscontracten zonder ‘opleidingsverplichtingen’. Binnen bepaalde opleidingen – weinig tewerkstelling, deels eigen aan de arbeidsmarkt, deels bepaald door ‘leerling-populatie’. Ieder centrum eigen ‘kanalen’ en gekende of ongekende ‘samenwerkingsafspraken’ tussen centrum en bedrijven. Deeltijds lerende jongeren zijn vaak de 1ste die getroffen worden door economische crisis.

Fase 2 : Brugproject

Fase 2 : Brugproject – wat? Bedoeld voor lln die arbeidsbereid zijn maar door een gebrek aan een aantal essentiële basisattitudes, nog niet kunnen intreden in de arbeidsmarkt, zich nog niet kunnen handhaven in het productieproces. Tijdens het brugproject krijgt de jongere opleiding en begeleiding op de werkplek. Een brugproject dient te leiden tot snelle inschakeling op de arbeidsmarkt. Duur = min. 160 u., max. 800 u. (± 10 maanden) Jongeren krijgen een opleidingsvergoeding per effectief gepresteerde deelnemersuur (€ 3,40/gepresteerd)

Fase 3 : Voortraject

Fase 3 : Voortraject – wat? Voortrajecten: voor leerlingen die: onvoldoende basisattitudes onvoldoende motivatie om te leren en/of fungeren in de samenleving weinig keuzevaardig zijn doorgaans geconfronteerd worden met een veelheid aan problemen Remediëren achterstand die arbeidskansen hypothekeren, o.a. door oriënteren en/of aanscherpen arbeidsbereidheid

Fase 4 : Persoonlijk OntwikkelingsTraject (POT)

Fase 4 : POT – Wat? Doel POT: Jongeren waarvan de talenten, de verworven vaardigheden en noden niet toelaten om arbeidsgericht te werken, toch te kunnen begeleiden naar een gekwalificeerd traject. Beter inzicht krijgen in de eigen situatie en de problematische situatie draaglijk maken. Doelgroep: Maatschappelijk kwetsbare jongeren waarvan de gedrags-, emotionele- en sociale problematiek worden verscherpt door de omstandigheden waarin ze verkeren.

Hoe komt een jongere in het juiste traject / fase?

Screening & trajectbegeleiding Screening gebeurt door trajectbegeleider DBSO = Centra Leren én Werken (CLW) Intakegesprek Screeningsinstrument Knipperlichtenlijst POT Bijkomend advies van CLB voor fase 1,2 en 3 optioneel Verplicht advies CLB voor fase 4 (POT) adhv gemotiveerd verslag Screeningstermijn: maximaal 2 weken Opzet: inschaling binnen werkplekleren (welk traject is geschikt voor de jongere?) Registratie VDAB – volgsysteem (CVS)

Screening component werkplekleren INSCHRIJVING 14 dagen SCREENING 1 maand TRAJECTBEGELEIDINGSPLAN 23 23

Screening & trajectbegeleiding Max. na 1 maand screening: Trajectbegeleidingsplan met definitieve oriëntering! Opzet: loodsen naar arbeidsdeelname (welke stappen naar werk worden er gezet?) Opmaken trajectbegeleidingsplan Registreren van deelnemersuren in het VDAB-trajectvolgsysteem (CVS)

Nieuw voor de centra Inspanningsverplichting voltijds engagement Sreening en trajectbegeleidingsplan Eindtermen/leerplannen algemene vakken In opbouw: modulaire opleidingenstructuur (geen vakken, wel uren leren en werken) Uitreiken bepaalde attesten & certificaten Samenwerking met CDV’s Samenwerking binnen Regionaal Overleg Platform (ROP) Belang gehecht aan centrumraad en samenstelling

Modulaire opleidingen CLW Gent WM Schilder – behanger – plaaster soepele vloerbekleding Metselaar – Voeger – tegelzetter Fietshersteller – Mecanicien lichte verbrandingsmotoren Lasser Onderhoudsmedewerker gebouwen Magazijnmedewerker- bestuurder heftruckchauffeur – bestuurder reachtruck Keukenmedewerker- hulpkok-hulpkelner

Modulaire opleidingen CLW Gent WP Administratief medewerker Stellingbouwer +18 ism VDAB en FVB Thuishelper Hovenier-onderhoud, hovenier-aanleg, tuinbouwarbeider Aanvuller, kassier, verkoper, winkelbediende Logistiek helper in de zorginstellingen, medewerker kamerdienst Keukenmedewerker, medewerker snackbar

Attestering binnen DBSO Welke studiebewijzen kunnen jongeren behalen? Attest verworven competenties Deelcertificaat Certificaat Getuigschrift tweede graad Studiegetuigschrift derde graad Diploma secundair onderwijs (onder bepaalde voorwaarden) Getuigschrift bedrijfsbeheer Bevoegdheid klassenraad Flexibele uitreikingdatum

Trajectpiramide

Voltijds engagement WM VE % 69%   K code 17 M code 31 Andere 7 (D en R codes) POT 26 VT Brug 10 Werk 48 (reg werk, motivatie, vrijwillig) Totaal 156 Totaal aantal leerlingen Hier de taart??

Voltijds engagement WM Te orienteren: 22 nr BP; 18 nr VT en 2 nr POT 31

Voltijds engagement WM Optie Nec ILW Brug VT POT Andere(vrijw/motiva)   Behanger 1 Bestuurder Heftruck 5 2 Bestuurder reachtruck Fietshersteller 4 Hulpkelner Hulpkok 3 Keukenmedewerker Lasser Magazijnier Metselaar Onderhoud Gebouwen Schilder Tegelzetter Voeger

Voltijds engagement WP VE % 59% K code 19   M code 43 Andere 3 (D en R-codes) POT 11 VT 10 Brug 18 Werk 48 (motivatieproject / vrijw.) Totaal 152 Totaal aantal leerlingen

Voltijds engagement WP

Voltijds engagement WP Optie Nec ILW Brug VT POT Andere(vrijw/motiva) Administratief medew 8   1 hovenier 4 2 tuinbouwarbeider Logistiek medew thuishelper snackbarmedew 7 winkelbediende 10 Keukenmedewerker 5 Schilder stellingbouw

Nog vragen?