Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GfK Supermarktkengetallen
Advertisements

Leer de namen van de noten 1
24 april 2013 Zichtbaar ondernemen door kleinere (thuis)zorgorganisaties.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Verandering Schooltijden
Dorpen in verandering naar nieuwe onderzoeksvragen en beleidsperspectieven.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Verkoop- en debiteurenproces
Omvang van de ambachtseconomie
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
HOOFDSTUK 12 Media.
1 Trip Amsterdam Trip Amsterdam D e A r a b i e r D e A r a b i e r.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Klassieke AO Leseenheid1
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
 Aantal verzonden vragenformulieren: 892 stuks  Aantal vragenformulieren retour: 100 stuks  Respons: 11,21% ENQUÊTE DUURZAME MONUMENTEN.
Kennisnetwerk in de procesindustrie
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
(Semi)-Perifere regio’s in de wereld: actuele ontwikkelingen
Mastercourse Klimaatverandering en Verwoestijning
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Mitsubishi Electric Changes for the Better Masterclass Mitsubishi Electric Servotechniek.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Welkom Voorlichtingsbijeenkomst ESF-EQUAL Tweede tranche Pieter Stroink.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding NVBR GIS-dag 22 november 2005 Dagvoorzitter Frank Schumacher, als GIS-verantwoordelijke.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
4e Brede netwerkbijeenkomst 24 juni 2010 Dagvoorzitter Prof. dr. Marieke Schuurmans, coördinator NUZO.
Schitterende Organisaties®
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
WELKOM VOKVAO seminar 28 Sociale Innovatie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
WELKOM WELKOM Nationaal Congres Nationaal Congres Show & Mars november 2005 Mercure hotel Nieuwegein.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
Workshop Je lijf goed met wasgoed!
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
RSW 2007 Infoavond 14/12/2006. Agenda Datum RSW, thema, terrein Voorlopig programma Werkgroepjes Werkavonden Diversen / Indeling werkgroepjes.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Conferentie Werkgeversdienstverlening 6 maart 2015
ZijActief Koningslust
Samen naar het examen informatie voor ouders over periode 4
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3

Programma 27 juni Inleiding Case Arbo Unie Pauze E-procurement en E-reserved auctions Lunch pauze E-shops Subsetvragen Pauze Case EGEM-I traject Gemeente Uithoorn Snelle Snack Kennis Quiz Afsluiting

Case Arbo Unie Nederland De rol van Informatiemanagement bij verandering.

Case Arbo Unie Nederland Missie “Arbo Unie stelt zich als arbodienst ten doel als expert een bijdrage te leveren aan de bevordering van de gezonde groei en continuïteit van mensen en organisaties.” Kerngetallen Arbo Unie heeft medewerkers verdeeld over 33 regio’s. Omzet 2004 was 277 miljoen, verwachting voor 2006 is 220 miljoen.

Case Arbo Unie Nederland

Wat ging er mis? Hoe oplossen? Rol van Informatiemanagement? Case Arbo Unie Nederland

Wat ging er mis?  Omzet daling  Veranderen wetgeving van de aansluitpricht  Klanten dreigen naar de concurrente gaan.  Klantvraag van Verzuim naar Advies Case Arbo Unie Nederland Urgentie?

Knelpunten Informatiemanagement op operationeel niveau; Inefficiënte werkwijze bij het verzamelen van informatie. Onduidelijke informatiebehoefte hoofddirectie (koppeling met strategie). Ontbreken van instrumenten. Beperkte automatiseringsfaciliteiten. Onduidelijk wat de status is van klanten. Arbo Unie is verrast door opzeggingen. Budgetteren is natte-vingerwerk. Case Arbo Unie Nederland So what?

Case Arbo Unie Nederland Hoe Urgentie verhogen? Omzet-analyse Type klantOmzet A klant > B klant C klant D klant E klant F klant <=0

Case Arbo Unie Nederland Omzet segmentatie Klanten segmentatie Omzet-analyse

Omzet analyse Conclusie 6,27 % van de klanten doen 81 % van de totale omzet 42 % van de klanten doen 1,3 % van de totale omzet 26 % van de klanten heeft een omzet van nul euro of minder 46 % van de klanten heeft een omzet kleiner dan 150 euro per jaar Case Arbo Unie Nederland

6% 86% 1,3% 12,7% Klanten Omzet analyse Conclusie Case Arbo Unie Nederland 42 % Omzetaandel 52 %

A. Klanten B. Klanten - 20% 4% -5% Rest Klanten Omzet ontwikkeling Conclusie Case Arbo Unie Nederland

Doelstellingen Opleverproducten Kern activiteiten Randvoorwaarden Ten behoeve van de RvC van 4 juni 2004: -Document met SWOT- analyse Arbo Unie op corporate niveau -Document met onderbouwde en in organisatie gedragen keuze voor de marktkansen -Document met een concreet implementatieplan voor de gemaakte marktkeuzes -Een werkplan voor het jaarlijks bijstellen van de operationele markstrategie Ten behoeve van de RvC van 4 juni 2004: -Document met SWOT- analyse Arbo Unie op corporate niveau -Document met onderbouwde en in organisatie gedragen keuze voor de marktkansen -Document met een concreet implementatieplan voor de gemaakte marktkeuzes -Een werkplan voor het jaarlijks bijstellen van de operationele markstrategie Sponsor: Dick van de Laan Eigenaar: Paul Staal Sponsor: Dick van de Laan Eigenaar: Paul Staal Bemensing Stuurgroep met stafleveranciers en lijngebruikers (incl. MJA) Projectgroepen per document met leveranciers en gebruikers; toetsing in klankbordgroep Stuurgroep met stafleveranciers en lijngebruikers (incl. MJA) Projectgroepen per document met leveranciers en gebruikers; toetsing in klankbordgroep Link met MJA: (In)richten van sponsorschap, eigenaarschap, stuurgroep, projectgroepen en klankbordgroepen (wk 11/12) Verzamelen marktinformatie en maken SWOT-analyse (wk 12 t/m 15) Keuzeproces managen (wk 16 t/m 18) Implementatieplan uitwerken, beslissen en in werking stellen (wk 18 t/m 20) Visie en missie van Arbo Unie operationaliseren naar een concrete markstrategie die de regionale business plannen bundelt en overkoepelt; In gang zetten van een beleidscyclus die jaarlijks de strategie bijstelt aan de ontwikkeling in visie/missie en realiteit Beschikbare capaciteit: bij voorkeur competente herplaatsers Sturing op de continuiteti en rationaliteit van de processen is doelstellend voor de diverse uitwerkingen in de MJA Case Arbo Unie Nederland Projectplan

Case Arbo Unie Nederland De aanpak Externe. Interne Borging HD, Planning & control Externe en interne analyse - Marktgrootte, ontwikkeling, - Penetratie-, portfolio-analyse - Concurrentie-, omzetanalyse - Wettelijke en Sociaal- - maatschappelijke trends - Reputatie bedrijf - Marktaandeel - Kwaliteit dienstverlening - Kwaliteit service aan klanten - Innovatiekracht - Aanwezige competenties Sturing Proces Uitvoering Confrontatie en Kansen 1. Analyseren2. SWOT3. Bepalen kansen Strategische opties Per marktsegment 4. Actieplanning Confrontatie externe en intene analyse. - Welke nieuwe kansen sluiten aan op de sterke punten? - Welke mogelijkheden kunnen niet worden benut en vraagt voor verbetering? - Welke successen worden bedreigd en moeten we verdedigen? Strategische opties - Wat willen we zijn? -Wat kunnen we zijn? - Wat willen we bereiken - Bepalen criteria - Bepalen doelstellingen - Bepalen haalbaarheid - Synergy bedrijfsonderdelen - Keuze groeistrategie - PMC bepalen Uitwerken detailontwerp -Directie go-no-go besluit -Strategische keuze vertalen naar marketingplan. -Ontw. sturingsmodel -Ontw. Implementatieplan -Eventuele structuuraanpassingen -Uitvoeren strategie Operationaliseren

Stuurgroep Projectleden Klankbordgroep Opdrachtgever HD-portefeuillehouder marketing Concernstafmanagers Marketing en PMO 6 x regiodirecteuren MS en PMO 6 x Stafmedewerkers MS, PMO, FP&C, ICT Referenten Externe adviseurs Opdrachtnemer Vz Hoofddirectie Peter Mensing (coach/support) Case Arbo Unie Nederland Projectorganisiatie

Case Arbo Unie Nederland Planning

1. De vraag dreigt onder druk te komen door het veranderen van de aansluitplicht, meer kritische klanten, en professionele inkoop. 2. De vraag lijkt te verschuiven van verzuim naar advies 3. Ontevreden klanten van Arbo Unie dreigen over te stappen naar concurrenten 4. Toetreders betreden de markt, soms met innovatieve concepten 5. Aan de aanbodzijde vindt ketenvorming plaats 6. De reïntegratiemarkt (2e spoor) gaat fors toenemen Externe Analyse: Belangrijkste Issues Case Arbo Unie Nederland

Als Aansluitverplichting Vervalt, voortzetten Contract? Case Arbo Unie Nederland Voorbeeld uitkomst externe analyse

Performance Landelijke Arbodiensten per FTE Case Arbo Unie Nederland Voorbeeld uitkomst externe analyse

1.1. Missie en strategische keuzes zijn niet helder. 2.Het gedeelde gevoel van urgentie (en belang) ontbreekt. 3.Management is eerder consoliderend dan ondernemend, intern en op beheersing gericht. 4.Lage beschikbaarheid van betrouwbare financiële data en slechte vergelijkbaarheid 5.Omzetrealisatie per FTE is laag 6.Arbo Unie is afhankelijk van een klein aantal grote klanten Interne Analyse: Belangrijkste Issues Case Arbo Unie Nederland

Splitsing omzet Arbo Unie naar discipline Totaal 2003 = € 264 mln Splitsing omzet Bedrijfsartsen naar product 1) Verzuim Reïntegratie Bedrijfsartsen 42% Verzuimconsulenten 7% Arbeidshygienisten 4% Arbo-adviseurs 3% A&O adviseurs 3% Reintegratie- managers 3% Overige disciplines 7% Niet-toegewezen omzet 30% Smo/smt Overleg Keuringen Overig Rest-declarabiliteit Case Arbo Unie Nederland Voorbeeld uitkomst portfolio analyse

Bron: Finad Bedrijfsartsen 42% Verzuimconsulenten 7% Arbeidshygienisten 4% Arbo-adviseurs 3% A&O adviseurs 3% Reintegratie- managers 3% Overige disciplines 7% Niet-toegewezen omzet 30% Case Arbo Unie Nederland Voorbeeld uitkomst portfolio analyse

Case Arbo Unie Nederland Uitkomsten confrontatiedag

Case Arbo Unie Nederland Van ‘Issues’ naar strategie

Case Arbo Unie Nederland Van strategie naar prioriteiten

Case Arbo Unie Nederland En werken aan een nieuwe cultuur.

Case Arbo Unie Nederland Stelling: De juiste informatie geeft urgentie voor verandering. Voorbeelden uit eigen organisatie?

Case Probleemstelling “Door gebrekkige informatie is het management beperkt op de hoogte van de status van de key-accounts”. Vragen die behandeld moeten worden: Welke informatie is noodzakelijk? Waar komt deze informatie vandaan? Hoe leggen we de informatie vast? Hoe maken we de informatie toegankelijk? Situatie Zakelijke dienstverlener. Geen CRM of verkoop informatiesysteem aanwezig. Meerdere vestigingen. Geen rapportage of afreken cultuur Beperkte ICT middelen en kennis Groot klantverloop

Subsetvragen Case. Als je in de gezondheidszorg je wilt gaan richten op e-consult. Hoe pak je dat nu aan. Het lijkt erop dat iedereen het bij voorbaat een succes gaat vinden. Toch werkt het bijna nergens goed in de praktijk. Ook zijn er ethische- en kwalitatieve kanttekeningen. Te maken.Verder is natuurlijk een vraag: Hoe verzorg je de eerste schifting van alle idioten die bellen en alleen maar aandacht willen.

Subsetvragen Case. Een echte e-shop in combinatie met een meer traditioneel bedrijf is vrijwel nergens succesvol. Kan een multi-channel benadering eigenlijk wel. Is er alleen succes na specialisatie? Andere vraag is dat veel klanten 24x7 beschikbaarheid willen, maar er zelden voor willen betalen. Tips?