Wateronderzoekers 2004, U.L.B. Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Institut de la Sainte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
U krijgt zo meteen 4 vragen voorgeschoteld.
Diverse vogels en spreuken Niet klikken.
Life in the universe.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
“Een reis naar Licht”.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Dag 10. Dag 10 Dag 10 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Daar ben ik weer. Oh jongens en meisjes…het is toch niet te geloven. Wederom gaat er van.
Wateronderzoekers Ateliers Is water levensnoodzakelijk ? Hélain Peters : Prof. Jean-Paul Delhaye en Dr. Mounir Legssyer Laboratoire d’Agrotechnologies.
Het leven zoals het is... Docu over het lief en leed in de kleuterschool...
Men vraagt zich af waarom …??
Raadselachtige spreuk,
Discipelschap.
John Vaupell Justin van der Steen
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Christen God Relaties Geloof Werk Bidden Tijd Bijbellezen Geld kerk
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Het water hier op aarde 2x Dat raakt nu op 2x
de ouderbetrokkenheid vergroten
WATERONDERZOEKERS St Julien Parnasse 4e jaar Biotechnique 2003/2004.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Bloemen weelde met muziek
JE KRIJGT MAILTJES VAN VERSCHILLENDE SOORTEN MENSEN
Een doel om te bereiken een hindernis om te overwinnen
Making by : Roger,Steyn,Laurens,Joran and chiel.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Doelstellingen formuleren
Het bos van Nieuw Wulven
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leven zoals God het bedoelde?!
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Gemaakt door: Kübra & Fatma.  Projectkeuze  Het proces  Ons planning  Het eindproduct  Wat hebben we geleerd?
Dit is de rooster Voetbalcompetitie Datum Wedstrijd Uitslag ma. 21/05 5a – 5b 1-0 di. 22/05 5c – 6a 6-0 do. 24/05 6b – 6c 0-4 vr. 25/05 5a – 5c 0-3 di.
Hoofdstuk 6 Allerlei verbanden.
Meubelindustrie/ interieurbouw Op stap in de Welkom!
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
10 roosjes voor jou... Als je deze brief krijgt, is het omdat je een speciaal iemand bent.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Workshop Identiteit?.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
3. Goed gezien! Ik had dit zelf niet opgemerkt.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
‘Ontwikkelen doen we samen’
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Big Data.
Big Data.
Open online aansluitingsmodules statistiek
Onderzoekend en Ontwerpend leren
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

Wateronderzoekers 2004, U.L.B. Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Hoe samen werken voor een duurzame ontwikkeling ? Institut de la Sainte Famille d’Helmet

Ontdekking van het Moeraske : laatste levende moeras in Brussel. De eerste stap: verkenning van het Moeraske om ons onderzoek te organizeren en al vriendschap te sluiten.

Bij de ‘étang de la Perche’ vinden we een gebied met afvloeiend water. Het eutrophisch karakter van het water wordt gekenmerkt door de groei van kroos aan het wateroppervlak

We ontdekken de vijvers van het Moeraske omzoomd door rietgras.

De ploeg beslist hier in het hart van het Moeraske de 2de plaats te localiseren voor het nemen van stalen.

Het landschap van het Moeraske heeft in elk seizoen zijn charmes.

Het is noodzakelijk voor het behoud van de vijvers van het moeras dat ze goed beheerd worden.

Mevrouw Elvira Puttevils, coördinatrice van de wateronderzoekers, ontvangt ons op 18 februari 2004 op het mini-congres aan de U.LB.

Het is heel leuk de universiteit te ontdekken samen met vrienden, zeker tijdens het mini-congres, en zo deel te nemen aan verschillende lezingen

Réginald Lorrain, de verantwoordelijke van het laboratoire de Glaciologie van de ULB laat ons het avontuur van het poolijs ontdekken, een vorm van water met een geheugen.

Luc Michiels, de verantwoordelijke van het Maison de l’eau et de la vie legt uit waar het bij water allemaal om gaat.

Wat een plezier kennis te maken met zulke formidabele peters als dr. Guy Houvenaghel van de ULB, en dr. Robert Iserentant van de UCL.

Het is bemoedigend de solidariteit van collega’s te ondervinden in het enthoesiasme voor de projecten.

Onze kapitein wenst ons veel geluk met ons wetenschappelijk onderzoek.

Eerste stalen nemen op localisatie 1 aan de Kerkebeek.

We houden onze wetenschappelijke vaststellingen goed bij.

We meten de temperatuur van het water.

Localisatie 2 voor het nemen van waterstalen uit de Kerkebeek. Eerste ontdekking, er stroomt geen afvalwater meer door het overwelfde gedeelte van de rivier.

Mijnheer Houvenaghel heeft een heel handig systeem ontwikkeld om stalen te nemen.

Tweede verrassing tijdens ons onderzoek, we vinden zoetwater garnalen onder de stenen op de rivierbedding.

Om stalen van kizelwieren te nemen moet je heel zorgzaam tewerk gaan.

Het is aan te raden de pH metingen te vergelijken met verschillende tests.

Het kwalitatieve aspect van het staal op localisatie 2 lijkt ons bevredigend.

Een erg handig systeem om stalen te nemen, niet ?

Onze peter aan het werk op localisatie 3 voor het nemen van stalen.

Wetenschapplijk onderzoek doe je in teamverband !

De site voor het nemen van waterstalen van het Moeraske op localisatie 3.

Voor een team onderzoekers, is dit wel een mooi stel wateronderzoekers!

We mogen niets over het hoofd zien, elk van ons heeft een functie en een verantwoordelijkheid in het onderzoek

Zo, het nemen van de stalen is dus geslaagd !

MijnheerrIserentant helpt ons bij het voorbereiden van de stalen kiezelwieren.

In het laboratorium moeten de waterstalen gesorteerd worden en alles klaargezet voor de analyses.

De behandeling van kiezelwieren met salpeter zuur moet met zorg gebeuren.

Wetenschappelijk ondrzoek betekent ook beraadslagen en afspreken om samen te handelen.

Preciesiewerk en zorgzaamheid zijn geboden voor de microscopische voorbereiding van de kiezelwieren !

Met de goede ingesteldheid en veel geduld bereik je je doel !

Elk gebaar telt.

Als je nitraten in water wil doseren, moet je geijkte oplossingen maken voor de colorimetrische analyse.

Het doseren van orthophosphaten vereist ook een ijking van de colorimeter.

De keuze van de goede golflengte en een goed zicht zijn echter nodig om het antwoord te vinden

In teamverband is onderzoek veel aangenamer.

Het onderzoek boeit. De tijd gaat voorbij maar de uren worden niet meer geteld

De jongeren helpen de ouderen de wiskundige berekeningen uit te voeren van de resultaten van de wateranalyse.

Je moet ook leren de resultaten voor te stellen, grafieken te maken en de conclusies te formuleren.

Het ene avontuur komt na het andere en zo slagen we erin de leerlingen van het eerste jaar warm te maken voor ons onderzoek.

Boeied zo’n geleid bezoek aan het Moeraske samen met de conservator, mijnheer Christian Rombaux!

Het Moeraske is een natuurreservaat met grote biodiversiteit.

Na ons onderzoek kunnen wij stellen dat de Kerkebeek nu biologisch aan het herstellen is, maar er moet verder toezicht gehouden worden op dit riviertje.

Zouden onze leraar wetenschappen, mijnheer Guy Halart, en mijnheer Christian Rombeaux, conservator van het Moeraske misschien al onderzoeksprojecten aan het opstellen zijn voor volgend jaar ?

Wat denken jullie ervan, samen op weg naar nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen ?

Samen met onze leraar wetenschappen, mijnheer Guy Halart, zijn we van mening dat we samen moeten werken aan een duurzame ontwikkeling, en wij vonden het zo!!, bedankt iedereen !