De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Woord van Leven Februari 2013 “Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben.” 1 Johannes 3,14.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Verwonderen & Ontdekken
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
School-als-organisatie en schoolcultuur
Verhalend ontwerp De wereld in de klas.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Workshop “Begrijpend kijken”
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Tweede wereldoorlog.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Interculturele communicatie
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Motivatie & differentiatie
IPC Nederland.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Filosoferen in de wetenschapsklas Jelle De Schrijver Eef Cornelissen.
Het belang van voorlezen
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Rauw en troosten.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Leesvaardig Examentraining.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Literaire bouwstenen 3.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Mondzorg - persoonsgericht
Wat is DRAMA??.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Het loopbaangesprek.
Begeleiding bij Werkplekleren
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
DE CANON.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Commissie voor vrijwilligerswerk
Living lab & Storytelling
Een beetje menselijk doen, graag!
Groep 2 Begrijpend luisteren
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten hebben kwaliteiten om de geletterdheid van kinderen te verhogen.

Natalia Gontsjarova Interieur Wie van u leest boek, tijdschrift, krant, digitaal? Waarom. Zo druk en toch vindt u tijd om een boek te lezen. Hoe kan dat ? Plezier ontspanning Interesse Ontsnappen Afleiding Meer te weten komen over de wereld, over jezelf, over de kinderen Ontplooien

lezen Lezen betekent naderen tot iets wat zojuist begint te ontstaan ( Italo Cavino,Als op een winternacht een reiziger) Lezers genereren betekenis tijdens het lezen door relaties aan te brengen tussen hun kennis,hun herinneringen aan ervaringen en de tekst. ( Alberto Manguel,Een geschiedenis van het lezen) Lezen is geen automatisch proces van een tekst opnemen, maar een verbijsterend algemeen en toch persoonlijk reconstructieproces Ingewikkelde activiteiten van de menselijke geest

Geletterdheid tegenstrijdige functies We lezen over ondergang, maar we ervaren schoonheid. We lezen over verdriet en we ervaren troost.( Koos van Zomeren) Lit. kan ons de werkelijkheid doen vergeten ( Sherezade) Lit. ka ons een vergeten werkelijkheid in beeld brengen ( Louis Paul Boon)

Geletterde leerlingen en leraren kunnen betekenis construeren uit teksten en daar succesvol over communiceren kunnen relaties leggen tussen herinneringen aan hun eigen ervaringen, hun kennis over de wereld en de tekst. Receptietheorie versus structuralistische opvatting over literatuur

Amos Oz Een verhaal van liefde en duisternis Wie de kern van het verhaal zoekt in de ruimte tussen het werk en degene die het geschreven heeft, vergist zich; het is erg de moeite waard om niet te zoeken in het gebied tussen het geschrevene en de schrijver, maar in het gebied tussen de tekst en de lezer.

Kwaliteiten van een geletterde leerkracht Taalvaardigheid Inlevingsvermogen Kritisch oordelen Literatuur stimuleert de reflecties op zelf opgedane emotionele ervaringen en helpt daardoor ons moreel oordeel te scherpen ( Martha Nussbaum) Linken leggen naar literatuur, maatschappij en persoonlijk leven Verbeeldingskracht Wie zich inleeft in literatuur moet in zijn verbeelding andere levens leiden, nieuwe perspectieven innemen ( Rorty) Geletterdheid geen eenduidig begrip Veronderstelling dat geletterde leerkrachten beschikkelen over kwaliteiten die hen in staat stellen kinderen beter te begeleiden bij hun leerproces. Dat zou ik graag gaan onderzoeken. Inlevingsvermogen: fantasie en verbeeldingskracht. Perspectief van de personen, andere normen, inleven in motieven waarvan je nooit gedacht had dat je ze zou goedkeuren Lezer wordt eigenaar van het verhaal: verschillende oordelen pver personen: bv, vader van Chritopher inHet wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Sommige lezers vinden hem eenrechtschapenmens die worsdtelt met moeilijke omstandighehden, anderen vinden hem een psychopaat

leergemeenschap Gemeenschap van mensen die samen leren Kennis construeren door met elkaar te communiceren Gemeenschappelijke vragen Gemeenschappelijke beleving Nieuwsgierig naar beleving van anderen

De leeskring een leergemeenschap Delen van leeservaringen Onderhandelen over de betekenis Nieuwsgierig naar de mening van de andere lezers Intense literaire beleving ( spannend , uitdagend, plezierig) Ontstaan van nieuwe betekenissen Samen een boek bespreken leidt tot samen het boek analyseren en brengt diepere lagen naar boven.

Het waterlampionnenfeest bespreken volgens de methodiek van Chambers: vertel eens Structuur aanbrengen in boekengesprek door het stellen van goede vragen.

kernvragen Wat vind je goed? Wat vind je minder? Welke vragen roept het op? Welk patronen herken je? ( evt. ook uit andere genres)

Leeskring inspireert tot allerlei activiteiten Voorlezen / vertellen Gesprek over het verhaal Schrijven in rol Presenteren Drama De gemeenschappelijke beleving inspireert andere activiteiten

Was dit een inspirerende leergemeenschap? Ervaringen leeskring Ervaringen schrijven Mogelijkheden in het onderwijs?

Pabo 1 Leergemeenschap Onderzoek naar verschillende genres Boekenkisten met verschilende genres Posters met vragen Onderzoek Leeskring Uitwisselen bibliotheek