Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Over consumenten, gedrag en marketing
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Business Marketing Sabine Vermuyten
Interpersoonlijke stimulie
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Inleiding in de Marketing
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 22 februari 2014
H3: Koopgedrag van organisaties
Business Marketing Management
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Koop-GEDRAG Stimulus responsmodel Prikkel reactie Behaviorale benadering – black-box Aandacht voor binnenkant – white box.
Hoe risicobewust bent u?
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Communicatie in organisaties
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
H6 – Business-to-businessmarkten
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose
Communicatie en Instumenten
Onderwijseenheid ondernemen
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Klanttype doelgroep. Doelgroep: Een groep mensen met en gelijke behoefte. Eisen: De groep moet duidelijk een eigen behoefte hebben (afstemmen assortiment)
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Indeling van hoofdstuk 3
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Consumentengedrag Beslissen
Maslow Behoeftenpiramide.
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
H6 – Business-to-businessmarkten
Marktsegmentatie en positionering
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Personeel en organisatie
Bussines Model Innovator
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Consumenten-gedrag Het gezin
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Werken in een arbeidsorganisatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoop De klant.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties Hoofdstuk 5 & 6

Agenda Consumenten gedrag Kopersgedrag van organisaties Eindopdracht

Evalueren alternatieven Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop

Opdracht Tweetallen Kies 1 organisatie Geef aan op welke manieren de klant last van cognitieve dissonantie kan krijgen. Bedenk 1 creatieve manier om dit probleem op te lossen of te voorkomen.

Evalueren alternatieven Koopbeslissing Probleemherkenning Cultuur Informatie zoeken Inkomen Persoonlijkheid Evalueren alternatieven Tijd en belang Aankoopbeslissing Sociale omgeving Evaluatie na de koop

Tijd en belang

Opdracht Welke koopsituatie? Huis Zak aardappelen Deze opleiding

Sociale omgeving Face-to-face groepen Anticipatiegroepen Dissociatiegroepen

Persoonlijkheid Leeftijd Gezinssituatie Levensstijl

Behoefte aan erkenning Behoefte aan veiligheid en zekerheid zelfontplooiing Bereiken wat men kan Groeimotieven Behoefte aan erkenning en respect Succes, prestige, status Sociale behoeften Vriendschap, erbij horen, liefde Sociale motieven Behoefte aan veiligheid en zekerheid Veiligheid, stabiliteit, economische zekerheid Overlevingsmotieven Fysiologische behoeften Honger, dorst, slaap, seks Maslows hiërarchie van behoeften 1

Perceptie Filters over boodschap selectieve blootstelling selectieve aandacht selectieve interpretatie selectieve herinnering

Attitude Attitude cognitie affectie gedrag

Adoptie

Adoptiesnelheid Innovators Early adopters Early majority Late majority Laggards 2,5 % 13,5 % 34 % 34 % 16 %

Inkomen Inkomensverandering Inkomenselasticiteit Afnemend grensnut Doorschieten Inkomenselasticiteit Luxe goederen Noodzakelijke goederen Inferieure goederen Afnemend grensnut

Hypotheek nemen Tijd en belang Sociale omgeving Persoonlijkheid Behoeften en motieven Perceptie Attitude Adoptie Inkomen

Vragen?

Pauze

Pauze

B-2-B Wat zijn de verschillen tussen aankoopgedrag van een consument en een bedrijf?

B-2-B Duurzame productiemiddelen Grond- en hulpstoffen en halffabrikaten Aanvullende benodigdheden en diensten

B-2-B DMU (decision making unit) Samenstelling afhankelijk van: tijd en belang Complexiteit Gatekeeper

Probleemidentificatie Specificatie van eisen Zoeken van informatie en leveranciers Voorlopige selectie leveranciers Keuze van de leverancier Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop

Koopsituaties Straight rebuy (RAG) Modified rebuy (BPG) New task buy (UPG)

Reciprociteit Zeer belangrijk Weten wie van wie afhankelijk is Gebruik maken van de situatie

Relatiemanagement De drie R’en CRM Reputatie (nieuwe klanten) Relatie (klanten behouden) Ruil (win-win) CRM Customer relations management

Non-profit Zeer strak gereglementeerd Budgetten staan vast Europese aanbestedingen Geen garantie voor goede inkoop

Vragen?

Einde

Einde MK01 HEO-CE1

Evoked Set

Cognitieve dissonantie