Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties Hoofdstuk 5 & 6
Agenda Consumenten gedrag Kopersgedrag van organisaties Eindopdracht
Evalueren alternatieven Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop
Opdracht Tweetallen Kies 1 organisatie Geef aan op welke manieren de klant last van cognitieve dissonantie kan krijgen. Bedenk 1 creatieve manier om dit probleem op te lossen of te voorkomen.
Evalueren alternatieven Koopbeslissing Probleemherkenning Cultuur Informatie zoeken Inkomen Persoonlijkheid Evalueren alternatieven Tijd en belang Aankoopbeslissing Sociale omgeving Evaluatie na de koop
Tijd en belang
Opdracht Welke koopsituatie? Huis Zak aardappelen Deze opleiding
Sociale omgeving Face-to-face groepen Anticipatiegroepen Dissociatiegroepen
Persoonlijkheid Leeftijd Gezinssituatie Levensstijl
Behoefte aan erkenning Behoefte aan veiligheid en zekerheid zelfontplooiing Bereiken wat men kan Groeimotieven Behoefte aan erkenning en respect Succes, prestige, status Sociale behoeften Vriendschap, erbij horen, liefde Sociale motieven Behoefte aan veiligheid en zekerheid Veiligheid, stabiliteit, economische zekerheid Overlevingsmotieven Fysiologische behoeften Honger, dorst, slaap, seks Maslows hiërarchie van behoeften 1
Perceptie Filters over boodschap selectieve blootstelling selectieve aandacht selectieve interpretatie selectieve herinnering
Attitude Attitude cognitie affectie gedrag
Adoptie
Adoptiesnelheid Innovators Early adopters Early majority Late majority Laggards 2,5 % 13,5 % 34 % 34 % 16 %
Inkomen Inkomensverandering Inkomenselasticiteit Afnemend grensnut Doorschieten Inkomenselasticiteit Luxe goederen Noodzakelijke goederen Inferieure goederen Afnemend grensnut
Hypotheek nemen Tijd en belang Sociale omgeving Persoonlijkheid Behoeften en motieven Perceptie Attitude Adoptie Inkomen
Vragen?
Pauze
Pauze
B-2-B Wat zijn de verschillen tussen aankoopgedrag van een consument en een bedrijf?
B-2-B Duurzame productiemiddelen Grond- en hulpstoffen en halffabrikaten Aanvullende benodigdheden en diensten
B-2-B DMU (decision making unit) Samenstelling afhankelijk van: tijd en belang Complexiteit Gatekeeper
Probleemidentificatie Specificatie van eisen Zoeken van informatie en leveranciers Voorlopige selectie leveranciers Keuze van de leverancier Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop
Koopsituaties Straight rebuy (RAG) Modified rebuy (BPG) New task buy (UPG)
Reciprociteit Zeer belangrijk Weten wie van wie afhankelijk is Gebruik maken van de situatie
Relatiemanagement De drie R’en CRM Reputatie (nieuwe klanten) Relatie (klanten behouden) Ruil (win-win) CRM Customer relations management
Non-profit Zeer strak gereglementeerd Budgetten staan vast Europese aanbestedingen Geen garantie voor goede inkoop
Vragen?
Einde
Einde MK01 HEO-CE1
Evoked Set
Cognitieve dissonantie