Onderwijs, let op uw zaak! De kracht van onderwijzen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Mediërend leren op bs. Theresia
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Iedereen gelijke kansen op school
Ouders en Kinderen Centraal
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Welkom.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Vergoedingsregeling dyslexie
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Nieuwe normen Cito.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Actieonderzoek instructietafel.
Welkom op deze informatieavond
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
M-decreet Een korte toelichting.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Meervoudige intelligentie
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Het onderwijsdebat uitgelicht. Pleidooi voor de kracht van onderwijzen. PROF. DR. WIM VAN DEN BROECK VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Begeleiding bij Werkplekleren
Het zorgcontinuüm.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Naar een typologie van scholen
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Doubleren.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Onderwijs, let op uw zaak! De kracht van onderwijzen Prof. Dr. Wim Van den Broeck Vrije Universiteit Brussel

Onvrede in het onderwijs Gebrek aan duidelijke, gemeenschappelijke visie van wat de essentie van onderwijs is Hervormingsplannen veroorzaken onrust Overheid die zich zelf machteloos voelt Grote gevoeligheid voor nieuwe hypes Vrees voor kwaliteitsverlies op alle niveaus Onvoldoende inspelen op economische behoeften Burn-out bij leerkrachten Therapeutisering v/h onderwijs Problematiek van nieuwkomers: taalachterstand

Oorzaken van onvrede Door elkaar lopende visies die moeilijk met elkaar kunnen verzoend worden: Premoderne (autoritaire) visie: Autoriteit verleent betekenis Individu wordt gedomineerd door traditie Moderne visie: Verwerping van traditie en autoriteit ten voordele van rede en wetenschap Autonoom individu als enige bron van betekenis en waarheid Postmoderne visie: Verwerping van soevereine autonome individu Alles is constructie: ieder zijn waarden en waarheden Nadruk op emoties, intuïties, fragmentatie van ervaringen

Wat is wezen van de school? (Masschelein) Plaats en tijd waarop volwassen generatie en jonge generatie elkaar ‘ont’-’moeten’ Culturele bagage is grondstof om wereld te vernieuwen Principiële intellectuele gelijkheid = uitgangspunt Bij uitstek democratiserend en emanciperend De ‘vrije’ tijd, de ‘speelruimte’ waar kennis om de kennis, het kunnen om het kunnen belangrijk is Liefde voor het vak, en leraar als liefhebber De les sluit niet aan bij de leefwereld van het kind, maar doet de leefwereld vergeten

Tendensen in huidige onderwijs Naturalisme Natuurlijk leren vs. schools leren Formalisme Hoogtechnologische my vergt ‘leren leren’ en leerheuristieken Nadruk op organisatie- en werkvormen Hyper-individualisme Adaptief of kindgericht onderwijs Differentiëren Taalproblematiek Uitstellen studiekeuze in het SO

Ervaringsgericht onderwijs

Onderzoek naar diagnoses in het basisonderwijs 10,5% heeft diagnose in 6e leerjaar Meest voorkomend is dyslexie: 4,5% in 6e leerjaar (ADHD: 3%, ASS: 1,4%) 17% comorbiditeit Verhoogde kans voor jongens Sociaaleconomische verschillen Ouders lager onderwijs: 1% Ouders middelbaar onderwijs: 9% Ouders hoger onderwijs: 15% Ouders universitair onderwijs: 3,5% © Allyn & Bacon/ Longman 2007

Koppeling maatregelen aan diagnose Leidt tot ‘jacht’ op diagnoses Uitzonderingsmaatregelen Hoe handelingsgericht is HGD? Zorgbeleid wordt afgestemd op diagnoses Wat zijn behandelingsimplicaties van diagnoses? Dyslexie? Dyscalculie? ADHD? ASS? Wel procesdiagnostiek! © Allyn & Bacon/ Longman 2007

STICORDI maatregelen Remediëren en stimuleren: handelingsgericht model Op maat “evidence based” Stimuleert actieve houding en veerkracht Compenseren en dispenseren: Defectmodel Gekoppeld aan diagnose Geen evidentie dat leerling daardoor beter af is Bv. voorleessoftware: cf. onderzoek Staels & Van den Broeck (2013) Geen evidentie dat kennis van diagnose op zich positief is Risico op installeren van handicap © Allyn & Bacon/ Longman 2007

Goed onderwijs is beste preventie Leerproblemen in de eerste plaats aanpakken in gewoon onderwijs Er bestaat GEEN specialistische aanpak om kinderen te leren lezen of rekenen! Onderzoek van Slavin (2011) Als een interventie (binnenschoolse of buitenschoolse extra instructie) slechts 1 of 2 maal per week gebeurt, heeft dat geen enkel effect Leerkrachten die een goed uitgebouwd programma gebruiken (een intensief leerlingvolgsysteem) hebben een groter effect, maar zonder aanvullende individuele begeleiding duurt ook dat effect niet lang Alleen programma’s die deze combinatie (dus met individuele begeleiding in de school door de leerkracht) wel aanbieden zijn ook op termijn succesvol © Allyn & Bacon/ Longman 2007

Ervaringsgericht onderwijs Niet uitgaan v/d leefwereld v/h kind, maar deze ontstijgen Directe instructie is meer effectief Betrokkenheid als kindkenmerk Hoekenwerk en zelfsturing Ondermijnt intrinsieke motivatie Te weinig talige interactie met juf Welbevinden

Welbevinden Welbevinden als noodzakelijke voorwaarde voor leren Vermijden van ongemakken en frustraties kwetsbaar maken verwenning Onzekerheden uitdrukken a.h.v. psychologisch jargon Emotionele educatie Gelukkig worden valt niet te leren Wel een goed gevoel geven over de wereld en het leven

Zittenblijven Samen tot aan de meet Zou hoog liggen in Vlaanderen Geen positieve effecten “Results challenge the widely held view that retention has a negative impact on achievement” (Allen et al., 2009) Methodologische moeilijkheden maken conclusies onmogelijk! Geen evenwichtig rapport

Theorie van Gardner Theorie van de Multipele Intelligenties (MI) Uitgangspunt: muzikale genieën en “idiots savants” Theorie van “meervoudige intelligenties” Intelligentie is vaardigheid om problemen in een bepaald gebied te detecteren en op te lossen Acht vormen van intelligentie: linguïstische, logisch-wiskundige, spatiale, muzikale, lichaamskinetische, naturalistische, interpersoonlijke en intrapersoonlijke intelligentie © Allyn & Bacon/ Longman 2007

Structuur van de intelligentie © Allyn & Bacon/ Longman 2007

“Mensen doen schitteren” “iedere jongen en ieder meisje opleiden op basis van hun talenten en mogelijkheden” “Zoals al decennialang is gebleken blijft de school maatschappelijke ongelijkheid omzetten in ongelijkheid op vlak van onderwijs” “de plaats waar je wieg staat bepaalt vandaag voor een deel waar je terecht komt in de samenleving. Op de arbeidsmarkt zou de plaats van je wieg niet langer een rol mogen spelen: talent moet daar het onderscheidend criterium zijn” “Het onderwijs moet iedereen mogelijkheden bieden om de sociale ladder op te klimmen” “Sociale afkomst mag niet de oorzaak zijn van zwakkere onderwijsprestaties of verkeerde studiekeuzes” “zo vroeg mogelijk een beeld krijgen van de talenten en het ontwikkelingspotentieel van leerlingen” “iedere jongen en ieder meisje op de juiste plek brengen, op basis van hun aanleg en interesses” © Allyn & Bacon/ Longman 2007

Conclusies Situatie is precair Vernieuwingen en hervormingen bieden geen oplossing, integendeel ze bespoedigen de problemen Herzien van onderwijsvisie: nieuwe synthese Engagerend onderwijs Onderwijs minder als middel, maar als doel op zich beschouwen Inhoudelijke curricula opwaarderen Ballast verwijderen

Contact wivdbroe@vub.ac.be