De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Advertisements

Ontwikkelingsvoorsprong: waar moet je aan denken?
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
De Drama Driehoek.
“Hoe kom ik aan klanten?”
De hoeden van Edward de Bono
Feedback geven en ontvangen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
John Vaupell Justin van der Steen
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Prestatieverbetering in het onderwijs Kilian Wawoe
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Patricia presenteert.
Levensvragen Over geluk…..
Ketensamenwerking in de publieke sector John Froger, 1 december 2009
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Gedeeltelijke terugkaatsing
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Ho 5: Kernkwaliteiten.
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
MANIEREN VAN DENKEN individueel /intellectueel
Kenmerken van een goed team
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Verf mengen.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Werkingsgebied van Management Drives
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
‘ Organisaties in zorg en welzijn zijn nog lang niet klaar ’ Klaas Kuilman 28 april 2006 Nijkerk.
Quiz Start.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Hoe brei een team?.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Welkom.
Het begint bij het jonge kind
Jij, God en je kind.
EXPRESSIONISTISCH SCHILDERIJ
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Hartjes Kies een leuk spel
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
TDM-systems presenteert
Sectorinstituut Transport en Logistiek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Leiderschap Naar een professionele cultuur
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Hoofdstuk 6 ‘Licht’ Paragraaf 6.1 antwoorden.
Rauw en troosten.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Breng de brief naar de goede huiskleur
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Overzicht gedragingen per competentie
Jij die mij kent, jij die mij hoort en weet wat in mij leeft;
Transcript van de presentatie:

De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot

Even voorstellen…

Het verschil maken…. De “Hypotheekrenteaftrek” Cases Wat kun je er aan doen…. Vraag aan u… ..is “De hypotheekrenteaftrek in het onderwijs” aanpakken

Aan het eind stellen we u twee vragen….. Welke “hypotheekrenteaftrekjes” ziet u verder nog? Wat zou een schoolleider moeten/kunnen doen? Zou u deze willen opplakken op de flipover… Wij gaan proberen daar een geheel van te maken en wellicht een rode (of andere kleur..) draad in ontdekken

Matrix als denkmodel en gemeenschappelijke taal Voor duiden van: Drijfveren Gedrag Functie, taak en rol Organisatieontwikkeling Maatschappelijke ontwikkelingen

Een “hypotheekrenteaftrekje” Iets dat niet besproken wordt Oorzaak van veel stremming/irritatie Iedereen weet dat het niet goed is Niet houdbaar is Maar niemand durft het te benoemen? Iedereen profiteert er individueel wellicht van Maar het geheel wordt er slechter van…

Cases Er zijn heel veel plannen, maar slechts weinige hiervan worden ingevoerd Er wordt over alles meegepraat en nog voelt men zich weinig betrokken Er is een geweldige sfeer, maar de prestaties vallen tegen en er wordt niets over gezegd Iedereen heeft zich teruggetrokken op zijn “eiland en de directie deugt niet En welke varianten komt u zelf in uw eigen praktijk tegen?

Gedrag in drie varianten… Constructief Overdreven Destructief Paars Verbinden Nederigheid Groepsidentiteit Trots creeren Altijd maar groep benadrukken Wij-zij denken Terugvallen op verleden Verstikken Individu wegvagen Buitensluiten Argwaan/wantrouwen Rood Tempo maken Keuzes maken Focus houden Opjagen Zwart wit denken ADHD Knokken, vechten, domein bewaken Overal bovenop Aanvallen Blauw Helderheid brengen Structureren en organiseren Betrouwbaar en degelijk Bureaucratisch Star dichtregelen Duiken in details Verschuilen achter regels Terugvallen op de eigen taak Oranje Pro-actief Ondernemend Flexibel Resultaatgericht Waan van de dag Haantjesgedrag Profileringsdrang Ego Zelfbescherming Wijzen naar anderen Duikgedrag Groen Creëren van harmonie Inleven in de ander Luisteren Overeenstemming aanvoelen Alles ihkv de relatie Altijd consensus willen bereiken Altijd compromissen willen sluiten Alles toedekken met de mantel der liefde Niet praten met, maar over Protesteren, zwart maken Roddelen Slachtoffergedrag Geel Vooruit kijken en denken Creatief en denken in vrijheid Vernieuwen Analyseren Steeds maar anders Alles met alles verbindend Complexiteit zoeken Verschillen blijven zoeken Negatief kritisch Cynisch en drammerig Voortdurend compliceren Overeenstemming ontkennen

Hoe pak je een “hypotheekrenteaftrekje” aan Geen standaardrecept Durf en lef voor nodig Je moet iets doorbreken Met de juiste argumenten In het grotere belang Zonder eigen belang, geen schijn van eigenbelang Volstrekt helder, voorspelbaar en oprecht Vertrouwen winnen Zakelijk met oog voor de mens

Vraag aan u….. Welke “hypotheekrenteaftrekjes” ziet u verder nog? Wat zou een schoolleider moeten/kunnen doen? Zou u deze willen opplakken op de flipover… Wij gaan proberen daar een geheel van te maken en wellicht een rode (of andere kleur..) draad in ontdekken

Dank voor jullie aandacht!