De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot
Even voorstellen…
Het verschil maken…. De “Hypotheekrenteaftrek” Cases Wat kun je er aan doen…. Vraag aan u… ..is “De hypotheekrenteaftrek in het onderwijs” aanpakken
Aan het eind stellen we u twee vragen….. Welke “hypotheekrenteaftrekjes” ziet u verder nog? Wat zou een schoolleider moeten/kunnen doen? Zou u deze willen opplakken op de flipover… Wij gaan proberen daar een geheel van te maken en wellicht een rode (of andere kleur..) draad in ontdekken
Matrix als denkmodel en gemeenschappelijke taal Voor duiden van: Drijfveren Gedrag Functie, taak en rol Organisatieontwikkeling Maatschappelijke ontwikkelingen
Een “hypotheekrenteaftrekje” Iets dat niet besproken wordt Oorzaak van veel stremming/irritatie Iedereen weet dat het niet goed is Niet houdbaar is Maar niemand durft het te benoemen? Iedereen profiteert er individueel wellicht van Maar het geheel wordt er slechter van…
Cases Er zijn heel veel plannen, maar slechts weinige hiervan worden ingevoerd Er wordt over alles meegepraat en nog voelt men zich weinig betrokken Er is een geweldige sfeer, maar de prestaties vallen tegen en er wordt niets over gezegd Iedereen heeft zich teruggetrokken op zijn “eiland en de directie deugt niet En welke varianten komt u zelf in uw eigen praktijk tegen?
Gedrag in drie varianten… Constructief Overdreven Destructief Paars Verbinden Nederigheid Groepsidentiteit Trots creeren Altijd maar groep benadrukken Wij-zij denken Terugvallen op verleden Verstikken Individu wegvagen Buitensluiten Argwaan/wantrouwen Rood Tempo maken Keuzes maken Focus houden Opjagen Zwart wit denken ADHD Knokken, vechten, domein bewaken Overal bovenop Aanvallen Blauw Helderheid brengen Structureren en organiseren Betrouwbaar en degelijk Bureaucratisch Star dichtregelen Duiken in details Verschuilen achter regels Terugvallen op de eigen taak Oranje Pro-actief Ondernemend Flexibel Resultaatgericht Waan van de dag Haantjesgedrag Profileringsdrang Ego Zelfbescherming Wijzen naar anderen Duikgedrag Groen Creëren van harmonie Inleven in de ander Luisteren Overeenstemming aanvoelen Alles ihkv de relatie Altijd consensus willen bereiken Altijd compromissen willen sluiten Alles toedekken met de mantel der liefde Niet praten met, maar over Protesteren, zwart maken Roddelen Slachtoffergedrag Geel Vooruit kijken en denken Creatief en denken in vrijheid Vernieuwen Analyseren Steeds maar anders Alles met alles verbindend Complexiteit zoeken Verschillen blijven zoeken Negatief kritisch Cynisch en drammerig Voortdurend compliceren Overeenstemming ontkennen
Hoe pak je een “hypotheekrenteaftrekje” aan Geen standaardrecept Durf en lef voor nodig Je moet iets doorbreken Met de juiste argumenten In het grotere belang Zonder eigen belang, geen schijn van eigenbelang Volstrekt helder, voorspelbaar en oprecht Vertrouwen winnen Zakelijk met oog voor de mens
Vraag aan u….. Welke “hypotheekrenteaftrekjes” ziet u verder nog? Wat zou een schoolleider moeten/kunnen doen? Zou u deze willen opplakken op de flipover… Wij gaan proberen daar een geheel van te maken en wellicht een rode (of andere kleur..) draad in ontdekken
Dank voor jullie aandacht!