Het gezin in preïndustrieel Europa Jan-Willem van den Bos Terence Honing Youssef Louakili Inge Tijssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Gewetensvrijheid.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Jezus en de wet van Mozes.
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Hofstelsel en leenstelsel
Seksualiteit: gave van God
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
IN DE KERK M/V. GEVOELIG ONDERWERP Wat staat er voor je op het spel?
Bestemming God eren ….
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Weten en... beseffen Weten en beseffen zijn twee verschillende dingen. Weten dat de bergen in de Alpen hoog zijn is wat anders dan dit ook te beleven.
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
3.4 Immigratie en bevolkingsgroei
De samenleving in de Vroege Middeleeuwen
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
De opkomst van het christendom
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Machtige heren, halfvrije boeren
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Les 5 - Groei van de Steden
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Rituelen in het Christendom
De ontwikkeling van Het Christendom..
Hoofdstuk 2.
Europa wordt christelijk
11 Feminisme.
Machtige heren, halfvrije boeren
Middeleeuwen.
Woord van Leven Februari
Denk aan de sociale competentie
‘Liever een open relatie?’
Achttiende en negentiende eeuw
Hoe luister je naar de wet van God?
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
DE VROEGE MIDDELEEUWEN
De profeet Pablo Gargallo ( ).
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Een Christelijke samenleving
Een voorbeeld dat navolging verdient
Welkom Zondag 30 augustus 2015
Seizoensthema … GRAPES Gratie Genade GUNST.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Amsterdammers onder elkaar
Tijd van Monniken en Ridders
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Jozua, de dienaar van de HEER, was gestorven toen hij 110 jaar oud was. Toen ook zijn leeftijdsgenoten met hun voorouders waren verenigd, kwam er een volgende.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
De Zeven Sacramenten.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Het huwelijk De basis. Even nadenken; mee eens? Het huwelijk is een geschenk uit het paradijs. Het huwelijk wordt veel te romantisch voorgesteld. Jongelui.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Genieten van Gods gave Seksualiteit is een gave van God Ook de verschillende beleving ervan door mannen en vrouwen is dat. Geniet van seksualiteit (Hooglied,
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Transcript van de presentatie:

Het gezin in preïndustrieel Europa Jan-Willem van den Bos Terence Honing Youssef Louakili Inge Tijssen

De (elite) familie in de agrarische samenleving bescherming naar de buitenwereld heerschappij-uitoefende eenheden vroegmiddeleeuwse betekenis: groot huishouden met bloed- en aanverwanten en dienstpersoneel die gezamenlijk onder het gezag van de pater familias stonden De hoofdfunctie van een familie: de overdracht tussen generaties: het voortplanten Alleen kinderen uit een ‘echt ‘huwelijk werden als wettige nakomelingen beschouwd Overerving nam in belang toe, zeker als het hoge posities en bezit betrof Het sociale verkeer was met rituelen omgeven: denk aan de huwelijkssluiting

De rol van de kerk. I ncest In de 11 e eeuw kan men een verbod zien tot in de 7 e graad Het hertrouwen van weduwen Adoptie Concubinaat Leviraat: het huwelijk van een jongere man met de weduwe van zijn broer. Doelbewuste strategie ? aristocratie ervan te weerhouden legitieme erfgenamen te produceren vrouwen te laten circuleren en de machtigen ervan te weerhouden vrouwen ( en hun bezittingen ) te monopoliseren greep te krijgen op de huwelijkssluiting van de leken

Trouwceremonies vanaf de 12 e tot en met de 15 e eeuw: de kerkelijke inzegening priesterlijke betrokkenheid bij de inzegening Voor de inmenging van de kerk : een zuiver wereldlijk karakter twee families tot een verbond het onthouden van geestelijke toestemming kon een volwaardige verbintenis verhinderen

van vroonhoeve tot gezin?

Wanneer ontstond het gezin? hangt af van definitiebepaling man-vrouw-kinderen volgens sommige historici in de eerste twee eeuwen n.Chr. Spierenburg is het hier niet helemaal mee eens.

De oude Romeinen kenden geen begrip dat de eenheid man-vrouw-kinderen aanduidde. Toch zou volgens sommige auteurs deze primaire groep in de steden uit de eerste twee eeuwen van onze jaartelling op zichzelf hebben bestaan, al bestrijden anderen dat weer. Hoe dan ook ging de verstedelijking van het Romeinse rijk vanaf het eind van de derde eeuw teloor. In de agrarische samenleving die er voor in de plaats kwam stonden verwantschapsbetrekkingen geheel in het teken van relaties van autoriteit en productie. Spierenburg (1998), pag. 47

het vroeg middeleeuwse gezinsverwantschap: autoriteit productie  er was sprake van een “groot huishouden” de horigen waren van hun heer afhankelijk

In theory he [the unfree peasant] was economically at the complete mercy of his lord. The lord could demand any tents and services he saw fit. But there was obviously a practical limit to the use of this right. Dead peasants were of no use to the lord, and sohe had to leave them enough to keep them alive. Painter, S. (1975). A history of the Middle Ages, pag. 101

de heren hadden er dus economisch belang bij om bijv. slaven in leven te houden einde Romeinse rijk: minder slaven slaven moeten zich voortplanten toegestaan seksueel verkeer “huwelijk”

ook geestelijkheid stemt in waarom? Spierenburg: rond de achtste eeuw ontstaat “het simpele huishouden” of “kernhuishouden” negende eeuw: servi casati rond het jaar 1000: merendeels aparte huishoudens hierdoor autonomiesering boeren?

nuancering n.b.: geen lineair proces vgl. Mayke de Jong (Zwaan, hfst. 3) geen generiek verband tussen economisch belang onvrije voor potentes  “verbetering” positie horigen  simpele huishouden hoogstens: een verklarend aspect

Charivari Een charivari is een verzamelnaam of soortnaam van een groot aantal rituelen die gemeenschappelijk hebben dat er sprake is een rituele sanctie gericht ten deviant gedrag en als zodanig een instrument tot sociale controle van een gemeenschap.

Charivari Waarom werden er charivari georganiseerd? –Abnormaal huwelijk Tweede huwelijk Groot leeftijdsverschil Buitenechtelijk seksueel verkeer –(volks) vermaak

Charivari Wie organiseerde de charivari –Vooral de (Vrijgezellen) Jongeren Afkeuring van het Abnormale huwelijk. Meest te verliezen bij het ‘verzieken’ van de huwelijks markt. Degene die zich hierdoor bedreigd voelen zijn de ongetrouwde mannen, die geheel volgens de in de gemeenschap heersende normen een huwelijk willen sluiten waaruit kinderen voorkomen. Bovendien zijn dit ook de personen die nog niet gebukt gingen onder de verantwoordelijkheden die de huwelijkse staat met zich meebrengt. En zich bepaalde vrijheden konden veroorloven. De jongeren zitten nog niet onder de plan van hun eventuele echtgenoten. Zij zijn het dus die de misstanden aan de kaak stelen[i][i] vertier

Fauvel

Charivari

Geduldige gehoornde noemt met mij daar, ziende, ik iet verlang te zien. Een andere bij mijn vrouw vindend stem ik daarin met gesloten mond. O welk oneer groeit mij daaruit, welke vernedering. Wie zo doet verdient zulk loon

Charivari Een algemeen beeld van een charivari zoals deze in de agrarische gebieden in preïndustrieel europa voorkwamen zijn dus bespottingen, vaak in de vorm van een optochten door de stad die al dan niet gepaard gingen met carnavaleske rituelen (muziek, maskers optochten), waarin een persoon die zich schuldig had gemaakt aan het overtreden van de gemeenschapsregels tot de orde wordt geroepen.

Liefde, seks en christendom. Voor pre-industrieel Europa worden de volgende thema’s behandeld: Seksualiteit Kerk en seksualiteit Liefde in en buiten het gezin Kerk en huwelijkse liefde

Liefde, seks en christendom. De kerkelijke moraal is in twee geboden samen te vatten: 1.seks behoort volledig in dienst te staan van de voortplanting 2.voortplanting dient uitsluitend te geschieden binnen het huwelijk

Liefde, seks en christendom. Een man kan vier redenen hebben, aldus de verhandeling, om met zijn echtgenote te vrijen: 1.Ter verwekkling van nageslacht (eerbaar) 2.Vervullen van de echtelijke plicht (eerbaar) 3.Onmatigheid te vermijden (als hij liever met een ander wil vrijen) – kan eerbaar zijn, maar ook een zonde inhouden 4.Verlangen naar seks (altijd een zonde)

conclusie de agrarische gezinnen zijn hoofdzakelijk gevormd zijn door het economisch belang van heren om niet te weinig onvrije boeren in dienst te hebben. De sociale controle op het gezin in pre- industrieel Europa blijkt nadrukkelijk en zelfs geïnstitutionaliseerd te zijn. De structuur van de gezinnen is in deze periode sterk ingebed in de maatschappelijke context. Enerzijds heeft de kerk veel invloed op de gezinnen, maar ook de directe buurt waakte over de ongeschreven regels.

Meer lezen?