Alumni 9 November Ben je een Spelende Dansende of Taakvolbrengende leider?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Uitslag enquête over online pesten
Hondenhumor Kattengein Film is voorzien van geluid.
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Muziek: ‘Time to said goodbye’ (Sarah Brightman y Andrea Bocelli)
Powerpoint gemaakt door
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Communicatief gedrag + / -
Blijf bij mij Jolink.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Loverboys.
Brief 19,1 “Ik ben gelukkig te vernemen dat je van goede wil bent om heilig te worden. Maar denk erom dat het niet volstaat om te beginnen, we moeten.
Leiderschap.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Artikel over transactionele analyse
Muziek: ‘Time to said goodbye’ (Sarah Brightman y Andrea Bocelli)
De theorie van de dramadriehoek
Zijn de geboden van God moeilijk te volbrengen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Geluid aan.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
de psychologie van de intermenselijke verhoudingen
Met handen en voeten geloven 1
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
CanDo Coaching.
Het herkennen van ego-toestanden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Wat is de zin van het leven?
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Vers 1 O allerhoogste Majesteit, die in het rijk der heerlijkheid de heem'len hebt tot Uwen troon, wij roepen U, in Uwen Zoon, die voor ons heeft genoeg.
Zodra er een begin is, volgt de rest vanzelf
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
OF IK JE TERUG ZAL ZIEN Benny Neyman.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘Mixed up piles’.
Kwaliteit van de hulpverlening
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Heel gewoon maar toch anders.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Persoonlijk Leiderschap
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Artikel over transactionele analyse
Iedereen in de dramadriehoek
Transcript van de presentatie:

Alumni 9 November 2011 Ben je een Spelende Dansende of Taakvolbrengende leider? Heb je Spelende Dansende of Taakvolbrengende Teamleden? 3 foto’s passie voor voetbal van mijn hobby mijn werk gemaakt 2e passie voor mensen nu meer in mijn werk iets doen wat op hobby lijkt Ze luistert zo lekker. Te verlegen zelf het woord te nemen Eindeloos de kat uit de boom kijken. De vroege ervaringen Els Markink

Een druppel tederheid is meer dan geld en macht 3 Psychologische basisbehoeftes Erkenning (zie mij, hoor mij, waardeer mij) Stimuli Struktuur Je doet het zoals je bent 3 spychologische basisbehoeftes Erkeningsbehoefte Leider die weinig erkenningsbehoeftig is kan uitgroeien tot een grootse leider

Houding Inhoud Verhouding IK HET WIJ kant HOUDING------------VERHOUDING Het ik en wij/zij kant Houding hoe sta jij erin hoe staan jullie erin spanningsveld tussen individualisme en conformisme, autonomie versus verbondenheid onafhankelijkheid versus afhankelijkheid vertrouwen versus wantrouwen Plaatje weg??

Rode draad van de workshop Je kunt alleen het beste van jezelf geven, als je het beste van jezelf kunt worden Als je anderen wilt dienen blijf dan vooral trouw aan jezelf Claudia Geene (Nieuwe Leiders) Nieuwe leiders Claudia Geene dienend leiderschap, coachend leiderschap, transformationeel leiderschap, transactioneel leiderschap performance leiderschap. Duurzaam leiderschap. Onderzoeksmatig leiderschap, opbrengstgericht leiderschap, ondernemend leiderschap, prestatie management, verbindend leiderschap Uiteindelijk doelen middelen en mensen

Modekreten, nieuwe wijn, focus of sturingsrichting? Persoonlijk Leiderschap Onderwijskundig LS Onderzoeksmatig LS Transactioneel LS Situationeel leiderschap Coachend leiderschap Transformationeel LS Performance LS (prestatiemanagement) Duurzaam Leiderschap Ondernemend LS Inspirerend Leiderschap Opbrengstgericht LS Verbindend Leiderschap Dienend Leiderschap

Spelend Dansend Taakvolbrengend Keuzemogelijk- heden Keuzevrijheid Inter-dependentie Verrassen en verheugen Uit je kader Om zichzelfs wille D Creativiteit Afstemmen, Samen Intuïtie Grenzen creëren en trekken Durf lef Trekker T Zorgzaamheid Doel-gerichtheid Discipline, volharding Opbrengst-gerichtheid Reiziger Intorverhaal els uil (intelligent, wijs analytisch, scherp observatievermogen) leeuw (koning van de wildernis groot ego leider daadkrachtig, lef snel en sintbernardhond zorgzaam dienend betrouwbaar complementair Spelen heb je graag keuzemogelijkheden in je werk? Hecht je belang aan enige mate van keuzevrijheid? Deel je het besef van samen verantwoordelijk te zijn voor het resultaat en dus ook wederzijds afhankelijk. Houd je van, creëer je verrassingen. Durf je uit je kader te treden? Op flap de kernwoorden zetten. Op blaadje mee in 3 kolommen de vragen. Overleg in 3 tallen op welke vraag je nader ingaat Dansen: Heb je behoefte je creatief te uiten? Kun je goed afstemmen op de ander? Maak je gebruik van je intuïtie als inspiratiebron bij interventies. Welke grenzen en beperkingen leg je jezelf op? Heb je durf en lef om grensverleggend te zijn? Leiden er meerdere wegen voor jou naar Rome? Geef voorbeelden van succesvol gedrag Taakvolbrengend; Ben je zorgzaam naar anderen toe? Heb je scherp het einde voor ogen? Werk je met discipline en volharding. Heb je de opbrengsten steeds in het vizier. Ben je meer een planmatige reiziger, die graag het heft en de regie in de hand heeft en niet zo graag voor verrassingen komt te staan. Foto queen elisabeth rugbyteam Bij terugkomst foto messi, foto taakvolbrengen charley chaplin modern times en fitnesstepfoto, dan filmpje vader en zoon dansend

Verdeling in de groep? Spelend Gok 15 % Wens 25% Dansend Gok 15% Taak-volbrengend Gok 70 % Wens 50% De gele eendjes en serendipiteit, speelsheid, Wie houd er van dansen? Doe je het naar jouw beheofte voldoende Ja Nee wat houd je tegen wat mis je op welk moment verdween het, gun je het jezelf bij JA hoe wat waar levert het je op?

Het ego altijd in de plooien

De schoonheid van de eenvoud

Volharding Discipline

http://www.youtube.com/watch?v=UNJtBYS6vZ0 Plezier en Passie Plezier en passie geeft zelfvertrouwen

Op zoek naar Krachtige Combi’s

Transactionele analyse Ouder ego-positie O Gedrag, gedachten en gevoelens overgenomen van ouders of ouderfiguren. V Volwassene ego-positie Gedrag, gedachten en gevoelens die een directe respons zijn op het hier-en-nu. Superego, ego id Wat zijn ouderboodschappen die in jullie systeem zijn overgeleverd, doorgegeven van generatie op generatie Sip waterkraan Sip meta de moeder van tijn zegt dat ik een verwende snotneus ben. Heb je ook gevraagd aan de moeder van tijn waarom ze jou een verwende snotneus vindt, nee, want ze heeft geen humor. Kind tennis kim klijsters en bagdathis mcenroy K Kind ego-positie Gedrag, gedachten en gevoelens, vanuit de kinderjaren herhaald. Ref: Eric Berne (1961)

Ouderboodschappen Je kunt beter helpen dan geholpen moeten worden Echte jongens huilen niet Van hard werken is nog niemand doodgegaan Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd Als je voor een dubbeltje geboren wordt dan word je nooit een kwartje meer 2 geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen Eerlijk duurt het langst Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg Nee heb je, ja kun je krijgen Ouderboodschappen laten uitwisselen en terugkoppelen Welke heb je zelf meegekregen, welke geef je zelf nu ook door aan je kinderen, aan leerlingen?

Ego posities effectief Voedende Ouder + sturende Ouder + Stelt regels Confronteert Oordeelt Stelt grenzen Beschermt stelt gerust verzorgt, troost SO VO moedigt aan steunt,stimuleert begrijpt Volwassene parkeert oordeel V kan LSDen informeert DIM t kan metacommuniceren feiten in hier en nu SO- kritiseert, veroordeelt, klaagt aan, beschuldigt, ‘behorens en moetisme’ VO- betuuttelt, pampert, verstikt, redt, is overbezorgd V meta communicatie, feiten in hier en nu, informeert, trekt conclusies, kan LSDen, DIM t, Ak- stelt zich afhankelijk op, is passief, overaangepast, slachtoffergedrag VK- brutaal, desstruktief, storend, inadequaat, los van alle behorens en moetismes Voorbeeld Sip geschiedenis haat je me soms? Aangepast Kind + gehoorzaamt volgt,past zich aan doet mee Vrij Kind + AK VK nieuwsgierig houdt rekening energiek speels, spontaan verwonderd Ref: Woollams and Brown (1978)

Ego posities ineffectief Voedende Ouder - sturende Ouder - klaagt aan beschuldigt veroordeelt moetisme Behorens redt betuttelt SO VO pampert verstikt is overbezorgd Volwassene + parkeert oordeel V kan LSDen informeert DIM t kan metacommuniceren feiten in hier en nu SO- kritiseert, veroordeelt, klaagt aan, beschuldigt, ‘behorens en moetisme’ VO- betuuttelt, pampert, verstikt, redt, is overbezorgd V meta communicatie, feiten in hier en nu, informeert, trekt conclusies, kan LSDen, DIM t, Ak- stelt zich afhankelijk op, is passief, overaangepast, slachtoffergedrag VK- brutaal, desstruktief, storend, inadequaat, los van alle behorens en moetismes Voorbeeld Sip geschiedenis haat je me soms? Aangepast Kind - slachtoffer overaangepast te passief AK- Rebellerend Kind Vrij Kind - AK VK brutaal grenzeloos storend egoistisch opstandig klaagt, zeurt Ref: Woollams and Brown (1978)

Stellingen bij de egoposities Organisaties zijn doorgangshuizen voor mensen Opbrengsten in het onderwijs legitimeren de investering in onderwijs via de belasting betaler Het onderwijs hoeft niet perse leuk te zijn Meten is weten Geen meting zonder vorming, geen vorming zonder meting Geef de leerkrachten hun SPEL terug Zonder vrolijke mobiliteit sterft het onderwijs een vroegtijdige professionele dood Ontschool de maatschappij! Welke stelling spreekt je aan, vanuit welk of welke egoposities zijn ze geformuleerd? Kiezen en in 3 tallen of 2 tallen

De Karpman Dramadriehoek Aanklager Redder agressief extreem behulpzaam boos, klaagt aan opofferend oordeelt wil graag nodig zijn Ik kan het in jouw ogen ook nooit goed doen (margret) Fred na 34 jaar nog geen LD functie Slachtoffer Onderschat andermans capaciteit om voor zichzelf te denken Onderschat andermans kunde en integriteit voelt zich onderdrukt Haalt zichzelf naar beneden hulpeloos klaagt over niet voldane behoeften Ref: Steve Karpman

de Winnersdriehoek Assertief Verzorgend Kwetsbaar kent zijn eigen gevoelens, behoeften en wensen helpt indien gevraagd zorgt en begrijpt niet oordelend hoeft niet aardig gevonden worden door anderen gebruikt ‘Ik’ boodschappen Kwetsbaar Accepteert andermans capaciteit om voor zichzelf te denken Accepteert andermans kunde en integriteit deelt echte gevoelens Accepteert zichzelf

Games People Play Je maakt een denkfout Je ziet het verkeerd Wat heeft het leven mij te bieden? Ik zal het proberen Het werkt toch niet Zo ben ik nu eenmaal Heb ik zo mijn best gedaan Ja maar Houten been (excuustruus) Is het niet vreselijk Kijk nu eens wat ik allemaal voor je doe Ik wil dat jij wilt wat ik wil Jij moet vinden wat ik vind Als er 20 mensen dezelfde mening hebben dan is de helft overbodig

Het onderwijs is zo goed als je het zelf maakt Het onderwijs is zo goed als je het zelf ziet “We are what we think All that we arises with our thoughts With our thoughts we make our world” buddha

Vijf bevelen De “Do’s” om ouders/verzorgers …… een plezier te doen Wees sterk Wees Perfect “Je bent alleen OK als je je gevoelens en wensen verbergt.” “Je bent alleen OK als je alles goed doet.” Toestemmer “Het is OK om open te zijn en voor jezelf op te komen.” Toestemmer “Het is OK om jezelf te zijn.” Doe je best “Je bent alleen OK als je je best blijft doen.” Doe de ander een genoegen Het is oke om jezelf te zijn Geef af jouw persoonlijke handleiding Geef mij en noem 3 dingen bv els geef mij experimenteerruimte, vertrouwen en waar kan de ruimte om mijn eigen werkplek en werktijden te kiezen Wees sterk VWO 3 verhaal diewke, confronterende feedback, de enige die zich altijd voor 200 % inzet is Els Toestemmer “Het is OK als je het doet.” “Je bent alleen OK als je anderen behaagt.” Toestemmer “Het is OK rekening te houden met jezelf en jezelf te behagen.” Maak voort, Schiet op “Je bent alleen OK als je alles meteen doet.” Toestemmer “Het is OK dat je er de tijd voor neemt.” Ref: Taibi Kahler