Toine nagel ‘bouwstenen’. ‘aanbieden of meedoen’ 11 januari 2013 - Burgum Bouwstenen voor Sociaal Toine Nagel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-up / over de streep
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Time management in het onderwijs
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Godsdienst.
Medezeggenschap en de Benchmark
Over consumenten, gedrag en marketing
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
Jongeren willen een eigen leven
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Toine nagel TU/e. ‘Marketing: In Touch’ 19 november Eindhoven TU/e - Honors Horizon Toine Nagel.
Wat maakt het leven zinvol?
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Godsdienst 1.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Media en creativiteit module 6 Identiteit
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Werken aan draagvlak De Academische opleidingsschool
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Geweldvrije Communicatie
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Toine nagel TU/e. ‘Marketing’ 23 juli Eindhoven TU/e - Summerschool Toine Nagel.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Samen werken aan een gezonde regio!
Wat willen we vandaag doen?
Interpreteren van data
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Samenwerken.
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

toine nagel ‘bouwstenen’

‘aanbieden of meedoen’ 11 januari Burgum Bouwstenen voor Sociaal Toine Nagel

toine combineert: social design & creative marketing

(blijven) aanbieden? of wordt het meedoen? één uurtje rond de vraag...

wat u in dit uur mag verwachten... de basis voor een community (burgerparticipatie is ook ‘community building’) behoeften bloot leggen de verbindende factor vinden het concept / de koers bepalen specifieke ‘skills’ die nodig zijn

inleidend: hoe ontstaat een MFA?

inleidend: uit ‘ambtelijke plicht’... (‘uitvoerder‘ van beleid)

inleidend: uit ‘opportuniteit’ (kansen zien; maatschappelijk ondernemerschap)

inleidend: maar hoe dan ook: de ‘opdracht’ om een MFA te stichten komt niet van de wijkbewoner... (je wilt wél dat de wijkbewoner iets omarmt. Iets waar hij of zij niet om heeft gevraagd...)

hoe maak je nou dat een wijkbewoner de MFA ‘adopteert’? dé grote vraag:

verandering... “The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results”

‘adoptie’ begint bij: elkaar leren kennen verandering...

dus: onderzoek | maar: pas op! valkuil; consumer behaviour

pas op! mensen handelen eerst... en beredeneren daarná waarom Neurologie: limbisch systeem, de ‘oerhersennen’ versus ‘nieuwe hersennen’ (cortex / neocortex)

pas op! want: álle mensen handelen éérst en beredeneren daarná... niét ‘enqueteren’... onderzoeken!

écht allemaal... de eigenaar zegt... maar wat motiveerde hem echt?

conclusie... vragen, op de ‘enquete manier’ is géén optie...

maar... hoe dan wél?!

algemene inzichten (behoeften) als MFA kúnt u in al deze behoeften een rol spelen

tijdgeest, behoeften (én validatie) ?

woon-/leefstijl onderzoek... Een onderzoek dat Glenn van der Vleuten (360 graden rond) voor BaLaDe liet uitvoeren...

woon-/leefstijl (advies) Een onderzoek dat Glenn van der Vleuten (360 graden rond) voor BaLaDe liet uitvoeren...

glashelder, maar dan komt het...

hoe interpreteer je die onderzoeksuitkomsten? ?

ieder z’n vak...

marketing: communicatie: Beantwoordt de vragen: Waarom? Waarheen? Waarvoor? Hoe? (marketing benoemt metadoelen, tussendoelen, einddoelen) Is een “hoe”... (communicatie is een tussendoel, en beoogt een einddoel)

ieder z’n vak... valkuil: rollen en taken

organisatiefocusgroep communicatie (is vooral ‘zenden’) doel van communicatie: ‘gedrag beïnvloeden’

maar: met ‘gedrag beïnvloeden’... (‘overheidscommunicatie’) maak je geen vrienden

organisatie focusgroep we willen ‘adoptie’... en dat bereik je door empathie én ‘enthousiasmeren’

daarom durf te veranderen... durf ‘wat voor de hand ligt’ ter discussie te stellen valkuil: invloeden op beleid

wat helpt is: ‘omdenken’ wat zie je?

‘omdenken’ durf een ‘dwarsdenker’ te zijn... niets is er is zélfs verschil tussen wat u ziet en wat is dus: niet zomaar iets aannemen... checken! wees kritisch!

BaLaDe – De uitkomsten van het woon/leefstijl onderzoek: Afstandelijk. Introvert. Wijkbewoners weten niet wat er gebeurt in BaLaDe... Communicatie zegt: “Introvert. Wijkbewoners weten niet wat er gebeurt... We worden extrovert, de contactfrequentie moet omhoog! We gaan periodiek een nieuwsbrief maken!” De ‘dwarsdenker’ zegt: “Moet die contactfrequentie wel omhoog? Misschien wordt er wel voldoende gecommuniceerd, maar ‘mismatched’ die communicatie. Misschien is de stijl wel mede debet aan -afstandelijk-? (en als dat zo is, dan leidt een hogere contactfrequentie juist tot meer -afstand-...) Een ‘dwarsdenk’ voorbeeld: ‘omdenken’

Maar... Hoe beoordeel je of het ‘de juiste communicatie stijl’ is... ‘empathische’ communicatie maakt iets los... (en dat iets is bijna tastbaar)

‘empathische’ communicatie maakt iets los... communicatie stijl Ernest Hemingway’s beste verhaal, zo vond hij zelf, bestond uit zes woorden: for sale, baby shoes, never worn

communicatie stijl ‘empathische’ communicatie maakt iets los (iets dat u wél verwacht maar er niet is... kan communiceren máár kan ook dé mismatch zijn)

praktijk voorbeeld: informatief / empathisch door dezelfde uitvoerende mensen gemaakt...

iets anders dan: brand / -identity wie de wijkbewoner is, dat hebben we onderzocht maar: wie bent u eigenlijk? om een band te hebben... moet je elkaar kennen

praktijk voorbeeld (identiteit / persoonlijkheid)

praktijk voorbeeld (identiteit in beeld) samenvatting >

meedoen (‘adoptie’): De basis voor een goed plan: onderzoek profiel, meningen, wensen (niet ‘enqueteren’) interpretatie bepaalt conversie naar actie (de juiste disciplines) dwarsdenkenniets is, bepaal je eigen koers (let op conditionering) De basis voor een goede ‘uitrol’: communicatieiets los maken (de juiste stijl) merk identiteitprofileren & wensen vervullen (innerlijk en uiterlijk) En daarna volgt ‘activeren’ (Brand Activation)... Maar dat is voor een andere keer. samenvattend...

Vragen & Discussie toinenagel.nl

toine nagel tot zover