Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
Dyscalculie.
Over rekentoetsen gesproken…
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2

Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Opbrengstgericht werken
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Taal en rekenen in beweging!
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
wiskunde in vernieuwd vmbo
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Rekenen en Rekenproblemen
Over rekenen gesproken
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid.
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
De kubus van CSPE succesfactoren!
NU ENGELS.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op Woordenweb.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
taal speelt een rol in alle vakken
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Transcript van de presentatie:

Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed Waarom? de aanleiding Rol van de docent Wat gebeurt al op je school? in kaart brengen Wat ga je inzetten? Materialen, ook ict Doelgroepen, ook taalzwakke/ rekenzwakke leerlingen Taal- en rekenbeleid Aansluiting: Instroom, doorstroom, uitstroom Hoe meet je?, visie, toetsen, welke en waarom Voorbeelden van taalbeleid/rekenbeleid op scholen Wie gaat het betalen taakuren, extra geld (57) Visie en concepten? past aanpak bij de school Plaats binnen school? steun directie, langdurig Plan maken en invoeren Wat is je didactiek?

Doorlopende leerlijnen taal en rekenen Taal/rekengericht vakonderwijs Taal – en/of rekenproblemen Taal/rekenen schoolbeleid Taal- en rekenbeleid Taalbewustzijn rekenbewustzijn Voortgang & toetsing Doorlopende leerlijnen taal en rekenen - Taal/rekengericht vakonderwijs

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Waarom? de aanleiding Kwaliteitskaarten Rapport Meijerink Elsevier Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren inspectierapport Interne redenen binnen school Trouw rapport terug

Kenmerken taalvaardigheid /rekenvaardigheid van leerlingen: Beperkte woordenschat Moeite met tekstbegrip Slordig lezen Slordige formuleringen, Onvolledige antwoorden Ze beheersen geen breuken Kunnen niet rekenen met procenten …

Doel taal- en rekenbeleid ‘De school ontwikkelt een schoolbreed taal- en rekenbeleid om de taalvaardigheid en de rekenvaardigheid van alle leerlingen te verbeteren.’

Schoolbreed taal- rekenonderwijs: kenmerken Betekenisvol: taal- of rekentaak is nodig voor vak/praktijkopdracht Taal- en rekentaken bij vakopdrachten worden expliciet benoemd Oefening en feedback Heldere beoordeling Samenwerking taal(-reken)docent (Nederlands) en vakdocent

Geïntegreerd taal- en rekenonderwijs …begint met een visie op taal- en rekenonderwijs

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Vakken, leergebieden? Scenario 1, 2, 3, 4? Cijferen  realistisch rekenen,  gecijferdheid Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Cijferen  strategieën Rol docent Visie en concepten? past aanpak bij de school terug

Visie-uitspraken Taalbeleid Taal is cruciaal bij het leren. Taal geeft het denken vorm. Taal omvat alle taalvaardigheden. Taalbeleid is gericht op de voortgezette taalverwerving van alle leerlingen Taalbeleid richt zich op de voertaal Nederlands. Uitgangspunten 1) Een betere taalvaardigheid leidt tot betere schoolprestaties bij alle vakken. 2) Om de schoolprestaties te verbeteren is aandacht voor taal bij alle vakken onontbeerlijk.

Wat? Visies op Geletterdheid en Gecijferdheid (Literacy en Numeracy) Taal in de vakken en in het dagelijks leven Rekenen in contexten uit het dagelijks leven Taal en rekenen zijn geïntegreerd in het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele handelen Begrijpend lezen Spelling Basisbewerkingen rekenen

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Wie gaat wat doen? Werkgroep klein of groot Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren NL, wiskunde of schoolbreed? Uit alle secties, leergebieden Vanuit de wiskunde vanuit Nederlands schoolbreed terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Wat gebeurt al op school? in kaart brengen Gaat het om competenties of kennis en vaardigheden? Relatie met referentie niveaus Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Enquête afnemen? Zelf uitvoeren, door anderen laten doen Interviewen of gesprekken terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Rol van de docent/didactiek De expert en deskundige Vraagbaak? Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Taalbewuste vakdocent Rekenbewuste vakdocent Verantwoordelijk voor taal/rekenen terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Welke plaats heeft zakrekenmachine, spellingchecker (aan) leren onderhouden - gebruiken Oefenen, hoe? Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren In context of kaal Rol en gebruik modellen (PO) Wat is je taal en rekendidactiek? terug

Een taal/rekenbewuste docent: … werkt vanzelfsprekend aan vergroten van taal/rekenvaardigheid van leerlingen … heeft aandacht voor vaktaalwoorden en schooltaalwoorden, leesvaardigheid en rekenkennis en vaardigheden … ziet rekenen in zijn vak … legt relaties met wat in voorgaande lessen en andere vakken is gebeurd (voorkennis activeren) … laat leerlingen zelf verwoorden wat een opdracht van hen vraagt of wat de leerstof inhoudt … past eigen taalgebruik aan, aan niveau leerlingen (N+1) … bekijkt toetsen kritisch op formuleringen …

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Wat ga je inzetten? materialen, ook ict School of thuiswerk RT, Deficiënties wegwerken Extra materiaal bij methode Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren www.rekenweb.nl Oefenen met ICT en op papier? www.math4all.nl terug

Reken-taalbeleid belangrijke factoren Toetsen, welke en waarom Instaptoetsen - Dia-taal, Cito-toets - methodegebonden toets - HU, brugklas Eindexamens Eigen toets of gekocht CITO ref toets Voortgangstoetsen Reken-taalbeleid belangrijke factoren Vakspecifiek (rekenen) of juist vakoverstijgend Doel van toets: - beoordelen (voor een cijfer) - diagnostisch (voor ll, docent) - evalueren (onderwijs) terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Doelgroepen, ook rekenzwakke leerlingen Dyslexie, rekenproblemen of dyscalculie Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Remediëren? protocol Meer of anders? terug

Reken-taalbeleid belangrijke factoren Leg contact met MBO/HO in de buurt. Wat zijn de verwachtingen? Aansluiting: Instroom, doorstroom uitstroom Wat zijn drempels binnen je school? Reken-taalbeleid belangrijke factoren Bestudeer reken-programma PO, wat zit er wel/niet (meer) in Organiseer bijeenkomst met aanleverende PO-scholen. terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren geld voor verbetering kwaliteit rekenen & taal, 57 euro/leerling/jaar, 4 jaar lang Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren kwaliteitsslag taakuren Wie gaat het betalen? terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Ondersteunt directie het initiatief Reken-taalbeleid? Hoe informeer en betrek je collega’s? Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Ga voor een meerjarig traject Plaats binnen school? steun directie, langdurig terug