iECK programma, Distributie en Toegang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Digitale leermiddelen
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Onderwijs zonder leermiddelen?
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
Toegang en identiteitsmanagement
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Succesvol in onderwijs met ICT
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Digitale leermiddelen in het mbo
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
MBO passend onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Testimplementatie en gebruiksscenario’s
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Focus op de bestelomgeving Horizon en Deltion College
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Informatievoorziening en VSV:
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Agenda Inleiding Vervolg: Drie sporen aanpak
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
moderniseren van het curriculum.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Visie informatievoorziening
Workshop ‘visieversneller’
Alfons ten Brummelhuis
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Registratie ECK standaard Distributie & toegang 2.0 Architectuurraad 14 april 2016.
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Programmateam implementatie ECK
Programmateam implementatie ECK
Gewenste ECK configuratie MBO
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Inkoopcoöperatie.
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
ECK bij Noordhoff Uitgevers
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 18 januari 2018.
Zicht op kinderen Verbeteren communicatie en betrokkenheid van ouders
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Transcript van de presentatie:

iECK programma, Distributie en Toegang ECK klantdag H-P Köhler, Kennisnet Pascal vd Biggelaar, Threeships

van knelpunt naar ambitie logistiek gedoe digitaal leermateriaal complexe keten, verschillende oplossingen geen afspraken en standaarden te weinig vraagarticulatie en regie ambitie: “aanmerkelijke verbetering” leveranciersonafhankelijke omgeving … voor bestellen & betalen alle leermiddelen … vanuit schoolomgeving, single sign-on … per 1/9/2012 werkend

Wat hebben we bereikt? succesvolle pilots, want … … en veel bereikt veel geleerd (LM-beleid, implementatie, …) bewezen dat het werkt in de keten samengewerkt initiatief van koplopers beloond … en veel bereikt aanmerkelijke verbetering bestellen/betalen/toegang  gemak voor leerling en docent eerste stap, … maar nog veel te winnen

Pilots MBO-instellingen techniek is generiek verschillend aan voorkant gelijk aan achterkant Pilots MBO-instellingen Classic ELO D U U adm LL-administr. Horizon ELO BO D U ELO U ELO Bestel- omgeving BO D U U D Deltion ELO BO Distributeur U Uitgever(s) ELO D1 U Folio/Anders U Nova BO Digitaal adm D2

Ketenpartijen

Praktische voordelen Gemak voor leerling en docent! Incasso voordelen Bijdrage aan een effectief leerproces Op de langere termijn Privacy voordelen Inzicht in licenties Marktwerking

iECK: van visie naar doelstelling context nieuwe technologische mogelijkheden nieuw aanbod, veranderende vraag prioriteiten onderwijs opbrengstgericht werken flexibel/eigentijds onderwijs beheersbare kosten (randvoorwaarde) daartoe benutten mogelijkheden digitaal leermateriaal samenwerking publieke en private partijen

iECK: van doelstelling naar resultaat praktische doelstelling toegang tot digitaal leermateriaal verbeteren privacy van gebruikers beter waarborgen strategische doelstelling ruim aanbod aan leermaterialen, passend bij veranderende vraag open markt  voldoende keuze, goede prijs/prestatie, geen lock-ins beoogd resultaat beheerste implementatie ECK-std Distributie & Toegang in VO en MBO implementatie aanvullende standaards voor uitwisselen leerresultaten  standaardisatie is een middel !

De ervaring van een leverancier…

Alle begin is moeilijk Pilot of productie? Krap tijdspad Ontwikkeling standaarden en implementatie nieuwe werkwijze parallel

Succesvolle pilots doordat; Alle partners een goed resultaat wilden neer zetten Er hard aan getrokken is door de partners Er een aantal pragmatische oplossingen gekozen zijn.

Opbrengsten Aanmerkelijke verbetering bereikt Meer begrip bij de ketenpartners onderling Goede basis gelegd voor vervolg

Lessons Learned Rol van de instelling Afspraak is afspraak, toch?

Hoe werkt het?

Voorbeeldconfiguratie Services Instelling (ELO) Distributeur Uitgever ReadProductListEntry ProductListService ReadProductListEntry ProductListService NewEducationalContentList DeleteEducationalContentList NewEducationalContentListEntry DeleteEducationalContentListEntry ReadEducationalContentListEntry EducationalContentListService NewOrder ReadOrder CancelOrder Order-Service NewOrder ReadOrder Order-Service Payment-Service Payment-Service ReadPayment ReadPayment TransferCredit ReadCredit CorrectTransfer CreditToCode ReadCode DistributionService TransferCredit ReadCredit CorrectTransfer CreditToCode DistributionService NewEntryLocation ReadEntryLocation DeleteEntryLocation License-Service Entry-Location-Service Entry-Location-Service NewEntryLocation ReadEntryLocation DeleteEntryLocation Profile-Service ReadProfile Profile-Service ReadProfile Account-Service RequestAuthentication Account-Service RequestAuthentication EducationalContent Service Access Broker

Leer-omgeving Webshop Betalen Entree/KNF Uitgeverijen

Met wie gaan we verder? En hoe gaan we verder?

IT-Workz, VDE (per school) DaVinci Dekkers Arcus LWG? ROC v. Twente Instelling LAS ELO webshop Uitgevers Horizon KRD N@tschool LWG GEU/niet-GEU Kop van NH ter AA Nova Magister Sharepoint Albeda Deltion Friese Poort ROC W-Brabant SAP Edictis It’s Learning IT-Workz, VDE (per school) DaVinci Dekkers Arcus LWG? ROC v. Twente Peoplesoft VDE Noorderpoort Fronter VDE (SBC) Aventus Learning4U 2013-2014 2014-2015 nog onbekend

Initiatieven concreet maken scholen/markpartijen hebben ook belangstelling voor andere configuraties capaciteit van marktpartijen is beperkt, tijdslijnen zijn zeer kort  korte termijn: verkennen wat wanneer mogelijk is  alleen go bij akkoord ketenpartners

begeleiden instelling (MBO) uitgangspunt schaalbaar ondersteuningsmodel van individuele ondersteuning naar generieke ondersteuning ondersteuning instelling workshop projectdefinitie projectadvies/-ondersteuning projectreviews handreikingen individuele ondersteuning generieke ondersteuning toename aantal scholen workshop review review review implementatieproject instelling projectadvies/-ondersteuning

organisatie (MBO) besturing implementatie in school/instelling school zelf verantwoordelijk voor eigen implementatie geen formele besturing uit programma sluiten ‘overeenkomst’ met programma projectmatige aanpak opdrachtgever en projectleider vanuit school monitoring en afstemming tussen treintjes overeenkomst school vastgesteld proj.plan opdrachtgever en PL capaciteit & budget toelaten reviews programma projectbegeleiding testfaciliteit generieke modellen architectuur onderling afstemmen …

We bieden overzicht en structuur 1. Doel: 2. Risico’s en Barrières 3. Mijlpalen en Resultaten Leermiddelenlijst Leerling administratie Testomgeving, en testprocessen Interne en externe communicatie Service processen 4. Projectorganisatie 5. Budget, begroting Handreikingen en voorbeelden: Format PVA Interne kick off presentatie Brief studenten Passage onderwijsovereenkomst FAQ Service processen

organisatie

roadmap

LiMBO: Pakket van Eisen Eisen aan de keten gerelateerd aan de processen aan de ict-ondersteuning aan de instellingen zie: www.sambo-ict.nl/2012/10/pakket-van-eisen-leermaterialenketen-mbo

kenmerken PvE vanuit perspectief MBO afgebakende scope eisen van instellingen aan processen afgebakende scope bestellen, betalen, leveren en gebruiken al het leermateriaal folio/digitaal/anders, open/gesloten ‘wat’ boven ‘hoe’ te ondersteunen processen, meer dan techniek rollen, ipv. specifieke partijen geen rolverdeling

MBO iECK team Programmamanager Projectmanager Projectadviseur Technisch adviseur

Wat zijn jullie prioriteiten? Welke knelpunten ervaren jullie in het bestel, betaal en toegangs-proces? Op sector niveau en instellingsniveau