Tineke Wuister - van Loon Januari 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Advertisements

Ik wens je De kracht van god.
De Drama Driehoek.
“Een reis naar Licht”.
Waarom ben ik hier op aarde?
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Godsdienst.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Kindermoment.
Discipelschap.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Waarom zou je geloven? Dáárom, juicht mijn ziel
Gezonde Relaties
De HR-Businesspartner als servant-leader
TRAINING PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
De theorie van de dramadriehoek
Geloven en nu….
Ik nodig je uit tot een nieuw begin.
Liefde is... Liefde is... Liefde is... Liefde is...
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
VERBAND MET CREATIVITEIT:
Leven in vrijheid Vrijheid heeft te maken met: in je element zijn… Als mens ben je vrij als je leeft in het ‘element’ waar jij voor gemaakt en bedoeld.
Praat eens met een veteraan darwine.

Wie ik ben.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
MCV Event 27 juni 2012.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Resultaat in de Raad ZomerRaad, 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Afhankelijkheid is een keuze
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Preek Lucas 18: 1-17 Preek Lucas 18: 1-17 Slide 1
Preek Jakobus 2:
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OGW op de Firtel.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Reflecteren.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
LOB zeven stappen naar succes
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
Transcript van de presentatie:

Tineke Wuister - van Loon Januari 2010 Leiden zoals je bent Tineke Wuister - van Loon Januari 2010

Leiden Woordenboek: De leiding hebben over, besturen; Een richting geven aan; Tot gids dienen; De voorste zijn.

Zoeken op ‘leiderschap’ 300 boeken op bol.com 166.000 hits op ‘training leiderschap’ (Google)

Conclusie: LEIDERSCHAP IS HOT!!! Maar: HELLUP! Wat moet ik verschrikkelijk veel! Waar moet ik beginnen?

Wat mij hielp: Stephen R. Covey: De zeven eigenschappen van effectief leiderschap 200 jaar literatuur over leiderschap en succes: Wat doe je? Vs. Wie ben je?

Gezocht: LEIDERS MET KARAKTER!

Zoals je bent… De invloed van je persoonlijkheid. Onbewust? Gevaar: Jezelf minderwaardig voelen, als je de ander tot norm verheft; Jezelf superieur voelen, als je jezelf tot norm verheft; Verschillen veroordelen en bron van irritatie laten zijn.

Zoals je bent Bewust? Voordeel: Je mag zijn wie je bent! De ander mag zijn wie hij/zij is! Verschillen zijn juist aanvullend 1 + 1= 3 “Hoe werkt het bij jou?”

Paulus en Apollos Het verschil: Hand. 18:24-28 1 Cor. 2: 1-4 Het probleem van de Corinthiёrs: 1 Cor 1: 12, 13

Hoe ermee omgaan? 1 Cor 3: 5-9 en 1 Cor 4: 1-7 Je mag op je eigen manier bijdragen; God gebruikt ons, als leiders, maar is niet afhankelijk van ons (pfff!); Ieder is evenveel waard; Focus: betrouwbaar, verantwoording naar God; Wie je bent is een geschenk, je krachtpunten heb je van God gekregen. Dat maakt mij bescheiden en geeft me eigenwaarde!

Zoals je bent Typologie uitgedacht door Jung, nader uitgewerkt door mw. Myers en mw. Briggs: MBTI - Gaat over voorkeursstijlen in reageren: 4 dimensies - Niet goed of fout

Jaap en Jolanda - Wat herken je van jezelf in een van beide personen? - Ben jij meer een Jaap of een Jolanda?

Extravert (E) vs. Introvert (I) Centrale vraag: Waar haal ik energie uit?

Extravert (E) Introvert (I) Kans voor God Energie uit omgeving Uit innerlijk Breedte en diepte Verteller Vragensteller Starten en verdiepen Praten = nadenken Stilte = nadenken Allen nemen deel Improvisatie Voorbereiding + papier Flexibel en effectief Moeilijk reflecteren, oppervlakkigheid Gedachten blijven binnen Elkaar opbouwen

Sensing (S) vs. Intuition (I) Centrale vraag: Hoe verzamel ik informatie?

Sensing (S) Intuition (N) Kans voor God Concrete info verzamelen: hoe kan ik het zien, horen, voelen, ruiken? Globaal Geschapen + onzichtbare werkelijkheid Stapsgewijs Associatie Consistent en groots De Hoe-vraag De Waarom-vraag Praktijk en motieven samen Wat is haalbaar ? (voorkeur voor verleden en heden) Wat is mogelijk? (voorkeur voor toekomst/ideёle situatie) Oog voor heden, verleden en toekomst

Feeling (F) vs. Thinking (T) Centrale vraag: Hoe neem ik beslissingen?

Feeling (F) Thinking (T) Kans voor God Persoonlijke betekenissen Objectiviteit, logica Integratie van voelen en denken Wat wordt er bedoeld? Wat wordt er gezegd? Eerlijkheid en empathie Nodig: checken! Nodig: indenken in gevoelens Elkaar respectvol benaderen

Peter en Annemieke - Wat herken je van jezelf in een van beide personen? - Ben jij meer een Peter of een Annemieke?

Judging (J) vs. Perceiving (P) Centrale vraag: Hoe richt ik mijn leven in?

Judging (J) Perceiving (P) Kans voor God Hoe plan ik de avond? Hoe houd ik alle opties open? Duidelijkheid en ruimte Wat is het doel, werkwijze, tijden? Wat leeft er? Focus en ingeving Richtlijnen voor gesprek, gebed etc. prettig Voorkeur voor vormvrij gesprek, gebed etc. Formeel en informeel Afspraken houden en plan uitvoeren Nieuwe informatie kan plan wijzigen Betrouwbaarheid en souplesse

Nogmaals de vier dimensies Waar haal ik energie uit? E(xtravert) ---------------------------- I(ntrovert) Hoe verzamel ik informatie? S(ensing) ------------------------------iN(tuition) Hoe neem ik beslissingen? F(eeling) ------------------------------ T(hinking) Hoe richt ik mijn leven in? J(udging) ------------------------------- P(erceiving)

16 typen De combinaties van de vier dimensies leveren 16 types op. Iemand die hoog scoort op Extravert, INtuition, Thinking en Perceiving = ENTP

Welk type ben jij? Test invullen Bespreek de resultaten in je eigen LEFgroep Vragen voor de bespreking: - Wat herken je van jezelf in het type (of in de vier dimensies)? - Wat herkennen anderen bij jou? - Waarin kunnen jullie elkaar aanvullen?