SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
NIEUWE REGELGEVING 1.  Verplicht voor ALLE scholen: Binnen LOP gebied : publiceren in SR + medelen LOP + maken van afspraken Buiten LOP gebied : enkel.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Brede school in Berkenbos
Minidecreet scholengemeenschappen 1 Thema 1. krijtlijnen 2 Basis = wetenschappelijk onderzoek + bevraging SG-en + Vlor advies Consolidatie via beperkte.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid – Mater Dei Lagere school
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
inschrijvingsregisters
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Studiekosten in het basisonderwijs
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Studiekosten in het basisonderwijs
Workshop basisonderwijs
Cursus voor schoolsecretariaten
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Opleiding voor schoolsecretariaten
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
Nieuw inschrijvingsrecht
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
Verhoogde instroom van vluchtelingen november 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Draaiboek inschrijvingsbeleid
GOK in BuO Korte geschiedenis
Gelijke Onderwijskansen
Plan BaO Marc Smets 14 december 2018.
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Kansarmoedeproblematiek Westkust
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Inschrijvingsdata Gelijke Onderwijskansen
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Cursus voor schoolsecretariaten
Transcript van de presentatie:

SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012

SES vervangt GOK-lestijden Enkel in gewoon BaO Niet van toepassing in het buitengewoon en secundair ond SES staat voor lln kenmerken “Socio-Economische-Status” GOK, GOK+, Rand en Taal zijn opgenomen in deze SES lestijden Zorg en anderstalige nieuwkomers blijven apart. Basisomkadering school bestaat uit: Lestijdens volgens de schaal SES lestijden Additionele lestijden volgens lln/lkr verhouding (18,5lln/lkr)

Welke kenmerken gelden Drie leerlingenkenmerken SES Opleiding moeder, coëfficiënt 0,2685 Thuistaal niet Nederlands, coëfficiënt 0,2929 Schooltoelage, coëfficiënt 0,1205 Trekkende bevolking, uit huis geplaatste kinderen,…: tellen voor 1,5 maar zitten niet in SES-kenmerken BHG geen aparte lestijdenschalen, elke leerling telt voor 1,1

SES versus GOK Elke lln met SES kenmerken brengt een deeltje lestijd op GOK lestijden pas vanaf 10% GOK leerlingen SES omkadering gaat over 8,85 % van de totale omkadering GOK, GOK +, Rand en Taal gingen over 6,5 % van de omkadering SES lestijden elk jaar herberekening GOK was een driejarige cyclus SES-lestijden worden per niveau berekend (kleuter en lager apart) Elke school heeft overzicht van extra lestijden per indicator GOK lestijden werden per school berekend

SES inhoudelijk Aanvulling decreet basisonderwijs: art 47 schoolwerkplan. 5e : de wijze waarop de S via zorg en- gelijke kansenbeleid aan optimale leer- en ontwikkelingskansen van al haar kinderen werkt Geen opgelegde thema’s meer en geen apart actieplan. Geen leidraad voor scholen en aldus vrije invulling GOK: keuzes maken uit thema’s en apart plan Reguliere inspectie neemt focus gelijke onderwijskansen mee. GOK specifieke inspectie tijdens derde jaar cyclus

SES en CLB Geen inhoudelijke richtlijnen of verwijzingen inzake ondersteuning in SES regelgeving onderwijs. MAAR CLB blijft opdracht hebben in het kader van gelijke kansenbeleid BaO. Geen wijziging in opdracht CLB cfr eigen decreet en BVR. Hierin geven verschillende artikelen aan dat deze doelgroepen prioritair zijn: Decreet CLB: art 6, art 17, art 22, art 39 BVR operationele doelstellingen: ondermeer art 17, 18 en Gelijke onderwijskansen - SES blijft belangrijk item voor de bijzondere bepalingen.

SES en CLB-omkadering? Geen wijziging in CLB-telwijze 2012-2014 Geen uitbreiding van GOK-omkadering CLB. Het loslaten van de 10% grens GOK maakt van elke school een SES school => meer werk voor CLB? In onderwijs worden verschillende leerlingenkenmerken gehanteerd: SES omkadering gewoon BaO GOK omkadering BuO (T1 en T3) GOK omkadering Sec Ond Werkingsmiddelen gewoon BaO en Sec Inschrijvingsrecht Weinig verschillen tussen kenmerken, eerder varianten en samenstelling van gehanteerde korf. Welke llnkenmerken tellen in toekomst voor CLB? => mogelijks verschillen in gevolgen omkadering CLB?