DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Marten Vijn Stichting Wireless Leiden, zonder winstoogmerk Twaalftal (+) professionele hobbyisten Draadloze netwerk-infrastructuur.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Cursus opbouw Tijdlijn Year 4 Oefenen van critical path Year 5 GP examens in juni Start IR Year 6 Afronden IR in november.
Addie Stehouwer substituut ombudsman
Ingenieursvaardigheden
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Wat is een communicatieplan?
Microdatagebruikersmiddag
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
Kansen voor Samenwerken
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Strategische samenwerking
Inleiding Piet Kroon.
Verandering “Fascinerend, stimulerend, effectief, actueel natuuronderwijs op de basisschool” Inspelen op natuurlijke nieuwsgierigheid naar aard, oorzaak.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Hoe word jij onderdeel van HET SUCCES? DOE DE TEST HET SUCCES van Den Bosch.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Evenwicht in sturing.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
De kracht van positief opvoeden
Evaluatie Cursus.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
DAIR Conferentie 3-4 November 2004 IR project gezamenlijke instellingen.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Talent in Ontwikkeling
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Tijdmanagement in de huisartsenpraktijk. Hoe blijf ik in balans?
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
YPOD. Young Professional Ontwikkel Document. Marcel Kwanten.
Communicatie 7e les.
What is the meaning of? Student centered learning
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Talent in Ontwikkeling
Een vergadering organiseren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Innovate-IT Peter van Baalen en Ruud Smit
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Werken in een arbeidsorganisatie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005

ORGANISEER IR Wat is Institutional Research? IR is “research conducted within an institution of HE to provide information which supports institutional planning and policy formation and decision support” Saupe, 1990 DAIR 2005

ORGANISEER IR IR levert ‘decision support’: informatie voor ‘betere’ besluitvorming, ‘betere’ besluiten voor ‘betere’ instellingen DAIR 2005

ORGANISEER IR IR functies zijn: verzamelen van data controleren van data organiseren van data analyseren van data interpreteren van data rapporteren van data to profess data DAIR 2005

ORGANISEER IR Professing data: ‘de kunst anderen te overtuigen informatie te gebruiken om problemen op te lossen’ DAIR 2005 Jones, 2002

Typologie van IR audience internalexternal role administrative,12 institutional academic,34 professional Volkwein, 1999 DAIR 2005

ORGANISEER IR IR:  is ondernemer-in-eigen-organisatie  werkt met een missie  ontleent doelstellingen aan instellingsmissie DAIR 2005

ORGANISEER IR  Ontwikkel een positief geloof in het belang van informatie  Zoek het gat in de markt voor IR-diensten  Ontwikkel prototypes en let goed op reacties  Zoek de beste mensen, of leid ze op

ORGANISEER IR  Ontwikkel vaardigheden op kritieke gebieden  Let op communicatieve vaardigheden  Zoek steun en win vertrouwen  Maak een plan en documenteer vooruitgang  Breid het IR-terrein uit door dienstverlening  Anticipeer op toekomstige informatievragen

Doe meer met data:  Zoek toegang tot gegevens  Creëer ‘officiële’ bestanden  Verspreid definities  Wees een betrouwbare (en vriendelijke) bron DAIR 2005

Leer methoden & technieken  Analytische en statistische methoden & technieken  Methoden van onderzoek  Manieren om te benchmarken DAIR 2005

Zoek contact met besluitvorming én beslissers  Verdiep je in belangrijke kwesties in het HO en in eigen instelling  Begrijp beleidscycli en de mensen die beslissen  Verdiep je in ‘teaching and learning’, in het werk van docenten en onderzoekers DAIR 2005

Leer projecten leiden  Maak plannen die aansluiten op echte problemen  Win steun – vermijd verzet  Leid vergaderingen en groepen  Documenteer resultaten, laat zien wat bereikt is DAIR 2005

Manage jezelf  Weet wanneer je vast moet houden: ethiek, onpartijdigheid, integriteit  Weet wanneer je toe moet geven: vermijd burnout  Ken je omgeving: begrijp en accepteer veranderingen  Ga voor continue professionele ontwikkeling! DAIR 2005

Met speciale dank aan Gerald W. McLaughlin, Ph.D., DePaul University, Chicago Josetta S. McLaughlin, Ph.D., Roosevelt University, Chicago ORGANISEER IR