22-5-2012 Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit door Informatie
Advertisements

“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
Presentatie HubWays voor softwareleveranciers
Pilot Interbestuurlijk Toezicht
Shared service STAP 2011 toekomstperspectief Stap.
Medezeggenschap en de Benchmark
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Organisatie en beheer Week 2.
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Informatieplattegrond
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
1 Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire ARCHIVO, NOS MEMORIA Mw. M.L..
Informatiebijeenkomst
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Ombouw Amstelveenlijn
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Netwerkbijeenkomst Job Crafting 27 November 2014 Hotel Vianen.
Subsidiebeleid Barendrecht
REGELDRUK Vermindering van de beleving van. PAGINA Programma verminderen regeldruk Brede aanpak: fysiek en maatschappelijk Bestuursopdracht en Plan van.
Van zorgen voor naar zorgen dat
Programma Vereenvoudiging en uniformering subsidie DBI bijeenkomst het Nieuwe Handelsregister 4 december 2012.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Ambassadeursbijeenkomst 23 mei Agenda Mededelingen (Flash Mob, Cultureel ondernemerschap, Alfabeeld) Digitale werkplaats ( Hester) Het Nieuwe Werken.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Een gezamenlijke uitdaging
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
JAARPLAN Griffie 2014 Bijlage A3. Toelichting A rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en partners blauw: medewerkers.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Overleg (vul hier het overleg in) Datum (vul hier de datum in) Trekker: (wie is sleutelfiguur ? )
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Archiefwet? Informatiewet!
Welkom! Programma: Centrum voor Facilitaire Dienstverlening
De stand van het archief
Integraal Informatiebeheer maart 2005
Informatieplanning vervolg I-atelier GMT 7 juni 2013
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
bij kwaliteit en outcome
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Het E-depot van Rotterdam
Transcript van de presentatie:

Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 2 Terugblik Business Case Informatiebeheer Centrum  verbeterslag op inhoud en digitalisering van processen waarna organisatie volgt Plan Stadsarchief  Transitie van DIV/DIM functie en Gemeentearchief: eerst (centraal) organiseren conform concernontwikkelingen en vervolgens kwaliteitsverbetering realiseren Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kán!

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 3 Plan Stadsarchief  Informatiebeheer is onderdeel van de bedrijfsvoering  Bedrijfsvoering centraal (tenzij…)  post- en archiefzaken (DIV/DIM), informatiebeheer en archivering zijn nog niet meegenomen in centralisatie bedrijfsvoeringsfuncties  De opdracht aan het Gemeentearchief is om ook deze functies centraal te organiseren in samenhang met de huidige functies van het Gemeentearchief.

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 4 “DIV/DIM + Gemeentearchief = Stadsarchief” Creatie van informatie, vastleggen en bewaren voor ondersteunen werkproces (dynamische fase) Informatie vastleggen en bewaren voor reconstrueren werkproces (semi-statische fase) Informatie bewaren vanwege het kunnen afleggen van verantwoording en het cultuurhistorische belang (statische fase) informatiebeheer StadsarchiefBeoogde situatie: Huidige situatie:17 afd. DIV/DIM Gemeentearchief archivering

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 5 Doelstelling  Het zodanig inrichten van het Stadsarchief en het concernbrede informatiebeheer  zodat een kwaliteitsverbetering wordt bereikt en conform de centralisatie en standaardisatie van de bedrijfsvoeringsfuncties kostenbesparingen en formatiereductie worden gerealiseerd. Ook draagt dit bij aan de doelstelling van het concern om digitaal te gaan werken.

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 6 Transitie in 3 thema’s  De transitie van Gemeentearchief en decentrale DIV/DIM afdelingen naar één Stadsarchief krijgt vorm in drie thema’s:  vorming van het Stadsarchief  digitalisering informatiebeheer  versterking (cultureel) ondernemerschap

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 7 Vorming Stadsarchief  Stadsarchivaris benoemen tot proceseigenaar Informatiebeheer  Transitie DIV/DIM conform RSO aanpak, in principe uitvoering bij RSO  Vakinhoudelijke aansturing door Proceseigenaar Informatiebeheer  Tijdelijke projectorganisatie voor bewerken van decentrale archieven

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 8 Digitalisering Informatiebeheer  doorontwikkeling digitale dienstverlening, aangesloten op de landelijke digitale infrastructuur  uniformering en standaardisering van het concern document en records management  versnelde overname en beschikbaarstelling digitale archieven (e-depot) van het concern  onderzoek naar het ontwikkelen en aanbieden van e- depotdiensten aan derden, als één van de e-depotcentra in Nederland

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 9 Versterking (cultureel) ondernemerschap  Het Stadsarchief als regisseur over de informatie- verstrekking over de Rotterdamse cultuurhistorie  Het verhaal van de stad bevordert het Rotterdam bewustzijn en is één van de pijlers van de marketing van de stad  Het verhaal van de stad ‘levend’ en ‘levendig’ te houden met een grotere benutting en verrijking van de collecties van de betrokken instellingen.  cultureel ondernemerschap, onder meer door  ontwikkelen van nieuwe producten en diensten  verhogen inkomsten uit subsidies en sponsoring

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 10 3 thema’s, veel uitdagingen…  Doorontwikkeling clustervorming  Specifieke knelpunten en ontwikkelingen op gebied van informatiebeheer per vakeenheid en per cluster  Concernhuisvesting  Verminderen “persoonlijke” dossiers  Verhuizen van archieven  HNW010  (digitaal) werken any time, any place, anywhere  Programma Dienstverlening en vermindering regeldruk  Verbetering en digitalisering van processen

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 11 3 thema’s, nog meer uitdagingen…  Edocs/Docloods?  Alfresco?  Povo/Corsa/Decos/…?  Record Managers?  Vervanging (wie regelt dat)?  Advies – Uitvoering – Toezicht?  Centraal postadres?  (Centraal) scannen van (alle) post?  Scanning on demand?  Papier versus digitaal, hybride omgeving?  Open data?

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 12 3 thema’s, nog véél meer uitdagingen….  Deelgemeentes?  Samenwerking Metropoolregio?  …

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 13 Hoe verder, planning  Concerndirectie is akkoord, ter besluitvorming naar college (voorjaarsretraite) Bij positief besluit:  Start met transitie DIV/DIM: bijeenkomst 30 mei 2012  Voor transitie DIV/DIM aanhaken bij processen RSO  Overplaatsingen afgerond: december 2012  Stadsarchief neemt verantwoordelijkheid op zich voor totale keten van informatiebeheer per 1 januari 2013

Voorlichtingsbijeenkomst Informatiebeheer 14 Informatiebeheer centraal Vragen?