De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand VVOB ALS ACTOR VOOR DE SAMENWERKINGSONTWIKKELING:
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
The CAF Procedure voor externe feedback
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Atrium Brussel de Handelskerncontracten Erik Baptist ATRIUM BRUSSEL CENTRUM Mechelen 22 November 2007.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Mag ik u voorstellen ....
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
netwerk organisatiebeheersing
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Leer de namen van de noten 2
Agenda Inkoopprofessionalisering
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Verandering & Weerstand
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
CAG/11/13.01/DOC.010. Van beheersovereenkomst naar ondernemingsplan Het ondernemingsplan 2011 Henny De Baets administrateur-generaal
Met CAF aan de slag in het OCMW BOOM. Situering van het OCMW BOOM -OCMW -secretariaat -financiële dienst -sociale dienst -personeelsdienst (voor OCMW.
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Inter-provinciale studie detailhandel
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
Handelingsgericht samenwerken
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Juridische Dienst/Algemene diensten 1 OVAM.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Presentatie Vocational Service2 april Vocational Service Visie, Aanpak en Plan
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Rapportering en monitoring
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) Pedro Facon

Trigger – Doel 2002/2003: invoering Bestuursovereenkomst en Strategisch Plan Ontwikkeling van het beleids- en beheersinstrumentarium Nood aan evaluatie van de organisatiebeheersing Bestuursovereenkomst 2006-2008 (artikel 40): uitvoeren van een CAF-zelfevaluatie en opmaken van een verbeterplan

Methodologie – Aanpak (1) Fase 1: Voorbereiding (11/2005 – 06/2007) Analyse van goede praktijken (o.m. RVA, RSZ, RKW) Interne discussies Op niveau Directiecomité en Directieraad Met de syndicale organisaties Met de P&O-actoren Met de Communicatiecel

Methodologie – Aanpak (2) Methodologische keuzes RIZIV-brede oefening Twee zelfevaluatiegroepen Niveau A – 25-tal deelnemers Representatief voor de 5 diensten Selectie op basis van profielschets Samenspraak met leidend ambtenaren Instemming van de geselecteerde deelnemer Betrokkenheid van de 3 syndicale organisaties Ondersteuning door het CAF Resource Center (EIPA)

Methodologie – Aanpak (3) Fase 2: Uitvoering (09/2007 – 01/2008) 7 zelfevaluatiesessies van halve dag Deelnemers Voorbereiding (deels via e-tool) Moderniseringscel Verwerking voorbereiding Voorzitterschap sessies: faciliteren, documenteren, synthetiseren, consensusvorming Rapportering CAF Resource Center Methodologische begeleiding en kwaliteitsbewaking

Methodologie – Aanpak (4) Gemeenschappelijke sessie van beide zelfevaluatiegroepen Validatie ontwerp eindrapport Gezamenlijke scorebepaling Eerst categorie: bv. P-D-C-A voor wat factoren betreft Daarna verfijning met numerieke score Evaluatie van de CAF-oefening

Methodologie – Aanpak (5)

Methodologie – Aanpak (6) Fase 3: Communicatie en quick-wins (2008) Bespreking resultaten Directieraad + P&O-actoren Per dienst Uitgebreide communicatie Personeel Deelnemers 10 quick-wins voor 2008

Methodologie – Aanpak (7) Fase 4: Integratie (2009) Basis voor nieuw Strategisch en Operationeel Plan (interne strategie) Basis voor geïntegreerde visie op en communicatie over moderniseringsinitiatieven

Resultaat 1: Basis voor nieuw Strategisch en Operationeel Plan (1) Rijke bron aan informatie over de interne werking Analyse: sterke punten en verbeterdomeinen Voorstellen tot verbeteracties: 124 in totaal Clustering tot een 12-tal verbeterdomeinen

Resultaat 1: Basis voor nieuw Strategisch en Operationeel Plan (2)

Resultaat 1: Basis voor nieuw Strategisch en Operationeel Plan (3) Verdieping van de analyse 4 domeinen HR Beleid en beheer Communicatie ICT Vertaling van CAF-resultaten naar risicoanalyses Risicodomeinen en risico’s Voorstellen van acties Basis voor workshops SP/OP met de betrokken directies

Resultaat 2: Basis voor geïntegreerde visie op én communicatie over moderniseringsinitiatieven

Lessen: sterke punten (1) Methodologie Verankering in de strategische en operationele planningscyclus (interne strategie) RIZIV-brede ‘interdiensten’ aanpak Integratie tussen diensten Uitwisseling van ervaringen en wederzijds leren. Ondersteuning CAF Resource Center

Lessen: sterke punten (2) Gedragenheid Ruim overleg met interne ‘partners’ bij de voorbereiding van de oefening Actieve en enthousiaste inzet van de deelnemers aan de zelfevaluatieoefening Tevredenheidsenquête: positieve evaluatie van de CAF-oefening, zowel wat model, toepassing, discussieniveau, als resultaat betreft. Sterke betrokkenheid van de top bij de voorbereiding, uitvoering en opvolging

Lessen: sterke punten (3) Resultaat Referentiedocument bij discussies over de interne werking Verduidelijking van de geïntegreerde visie op beleid en beheer Sterke doorwerking in nieuw Strategisch en Operationeel Plan Verantwoordt de belangrijke investering Toekomst Opvolging van de geselecteerde verbeteracties in het kader van de reguliere opvolgingscyclus van het Strategisch en Operationeel Plan Verankering in strategische en operationele planningscyclus: CAF-oefening om de 6 jaar

Lessen: valkuilen en verbeterpunten (1) Methodologie Eerder lange ‘overbruggingsperiode’ tussen zelfevaluatieoefening, opname in nieuw Strategisch en Operationeel Plan, en daadwerkelijke uitvoering Quick-wins: veronderstellen ‘quick’ te zijn. Geïnformatiseerde ondersteuning van de oefening Interdienstenbenadering nivelleert enigszins de scores gezien de verschillende klemtonen en ritmes inzake modernisering. Nut van ‘kwantitatief’ scoren van criteria?

Lessen: valkuilen en verbeterpunten (2) Gedragenheid Hoe de oefening nog sterker laten leven bij het voltallige personeel: breedte en diepte?

Conclusie: veranker CAF in de organisatie CAF als instrument voor de voorbereiding van de interne strategische en operationele planningscyclus CAF als hefboom bij het ontwikkelen van een geïntegreerde visie op en communicatie over moderniseringsinitiatieven inzake beleid en beheer

Contactpersoon Pedro FACON Projectleider CAF Moderniseringscel – Algemene Directie – RIZIV Tervurenlaan 211 1150 Brussel 02-739.70.43 Pedro.Facon@riziv.fgov.be