SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton. Waar zijn we nu 2009-2010 Studiewijzers: frequentie = variabel vorm = verschillend per sectie/vak/docent gebruik:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Informatie over opzet onderbouw
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Informatieavond.
VMBO – Gemengde en Theoretische Leerweg Opening PTA, Examen, Informatie Pauze Voorlichting vervolgopleidingen Kennismaking.
Hartelijk welkom bij de Ouderinformatieavond Leerjaar 1 van het
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Ouderavond 3e klas schooljaar
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Welkom.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Welkom voorlichtingsavond leerjaar 2 VMBO-TL.
Welkom S.G. De Triade Leerjaar 1.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
GRAAF HUYN COLLEGE.
Wellantcollege Alphen aan den Rijn Chr. vmbo
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Ouderavond 3e klas schooljaar
WELKOM OP DE OUDERAVOND VOOR DE EERSTE KLASSEN 28 augustus 2014
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Stages Keuzen en kansen.
Ouderavond 3e klas schooljaar
Ouderavond leerjaar 1 en 2
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
1 1 Ouders 3 e leerjaar september 2015.
Bijeenkomst September 2015
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Informatieavond Leerwegkeuze Welkom
Studiekeuzes van uw kind
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
informatie avond 23 januari 2017
Welkom op de Lentiz | Dalton
Welkom bij de aanvullende informatieavond
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatieavond Leerwegkeuze en advies Welkom
Voorlichtingsavond ouders van
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Welkom op de Informatieavond Leerjaar 4 GTL
Welkom op de informatieavond leerjaar 4 BK
Studiekeuzes van uw kind
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Zomerschool TCC 2019.
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Kennismakingsavond leerjaar 3 havo - lokaal-
Transcript van de presentatie:

SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton

Waar zijn we nu Studiewijzers: frequentie = variabel vorm = verschillend per sectie/vak/docent gebruik: nog niet alle vakgroepen experiment Duits zelfstandigheid niet vanzelfsprekend vrijheid met duidelijke gebondenheid verantwoordelijkheid mist opbouwende lijn

Op weg naar Dalton Waar zijn we nu Voortgang leerproces via weekbriefje: handtekeningenjacht gebruik verschillend per sectie/vak/docent overzicht voor leerling ontbreekt geeft geen inzicht in ontwikkeling leerling zelfstandigheid wordt hierdoor niet gestimuleerd vrijheid met duidelijke gebondenheid verantwoordelijkheid mist opbouwende lijn

Op weg naar Dalton Missie SG Nelson Mandela “HET AANBIEDEN VAN EEN BIJZONDERE VORM VAN VOORTGEZET ONDERWIJS IN PURMEREND, WAARBIJ NAAST DE KENNIS- EN VAARDIGHEDEN-ONTWIKKLEING, DE PERSOONLIJKE ONTWIKKELING VAN DE INDIVIDUELE LEERLING VOOROP STAAT.”

Op weg naar Dalton Algemene doelstelling: 1.Doelgroep leerlingen op VMBO-niveau 2.Leeftijd jaar 3.Afnemende begeleiding 4.Toenemende eigen verantwoordelijkheid 5.Periode 4-5 jaar 6.Coachen 7.Besef maatschappelijke normen en waarden 8.Zelfstandig functioneren na beëindigen opleiding

Op weg naar Dalton Leerjaar 4 TL Leerjaar 3 TL Leerjaar 2 B-K-TL Leerjaar 1 B-K-TL Begeleiding Ontwikkeling Kennis & Vaardigheden Zelfstandigheid Doorstroom B-K(CvB) of MBO niveau1-2 Doorstroom MBO niveau3

Op weg naar Dalton Het “Dalton Puur”-principe Dalton Laboratory Plan Onafhankelijk van lesroosters Zelfstandigheid vanaf dag 1 gestimuleerd Eenduidige informatie naar leerlingen Intrinsieke motivatie snelle, gemiddelde, langzame lln Grote vrijheid, duidelijke “Buitenkaders” gebondenheid Minder tijd- en energieverspilling

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” Helen Parkhurst: “wij hebben de zaken bekeken door de verkeerde kant van de telescoop. Wát de leerlingen geleerd moet worden, of hoe dit bij de leerlingen “ingeplant” wordt, zou niet het belangrijkste probleem moeten zijn van de schoolont- wikkeling. Wij willen dat docenten met originele aanpak, die voldoet aan de wensen van het individu. Laat ons de leerlingen bevrijden van het juk van de methode of het systeem en het voor hen mogelijk maken hun eigen goede beoordelingsvermogen te ontwikkelen en te gebruiken. Dit proces is essentieel voor het Dalton Laboratory Plan.”

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” Jaar opdelen in x gelijke tijdseenheden (alle vakken) Leerling krijgt een contract per periode (alle vakken) Klas wordt “Laboratorium” voor een vak Aantal docenten per leerling beperkt over SLB* Keuze van leerling is bepalend (= vrijheid) Voortgangscontrole per vak/leergebied per week Optimaal en efficiënt “energieverbruik” leerling Verantwoordelijkheid gedeeld met mentor Intensieve begeleiding door mentor * = Schoolloopbaan

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” Lestijden: : Vrije “Laboratory” of Vakkeuze :Speciale activiteiten* :Groepsconferenties** : Pauze : LO, Praktijkvakken, vaardigheidstraining (mentor), K&K-instructie, RT, Dyslexie, TOP, inhaalwerk, zorgbegeleding etc.) * “pupil assembly, special work, committee-meetings”. Gedurende dit half uur is er gelegenheid voor de docenten van een thema om te overleggen over de voortgang. ** Alle leerlingen van een niveau rapporteren aan een docent/coach/mentor, maar zij melden zich iedere dag bij een docent/ instructeur van een ander thema, zodat er een wekelijks verslag voor ieder niveau ontstaat voor ieder thema.

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” Lestijdenvoorstel SG Nelson Mandela: : Vrije “Laboratory” of Vakkeuze :Pauze :Vrije “Laboratory” of Vakkeuze :Speciale activiteiten* :Groepsconferenties** : Pauze : “Laboratory” voor Praktijkvakken, LO, vaardigheidstraining, mentor, K&K-instructie, RT, Dyslexie, TOP, inhaalwerk, zorgbegeleding etc.) * “pupil assembly, special work, committee-meetings”. Gedurende dit half uur is er gelegenheid voor de docenten van een thema om te overleggen over de voortgang. ** Alle leerlingen van een niveau rapporteren aan een docent/coach/mentor, maar zij melden zich iedere dag bij een docent/ instructeur van een ander thema, zodat er een wekelijks verslag voor ieder niveau ontstaat voor ieder thema.

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” Leerling: Heeft een duidelijke en volledig contractenplan Maakt zijn/haar eigen keuzes in vakken Moet alle contracten binnen de periode afronden Krijgt daarna pas volgende contracten Kan eigen talenten optimaal ontwikkelen Omgaan met keuzes, vrijheid en verantwoordelijkheid Kan zich sociaal optimaal ontwikkelen

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” Naam: Maandcontract Basis Leerjaar 1 Klas: Weekcontract Thema: Dagtaak Wiskunde: Talen: Nederla nds Engels Frans Duits Science: Natuurk unde

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” Docent: Heeft een vast Laboratorium(lees:vaklokaal) Ziet in principe alle leerlingen Moet intensief communiceren met collega’s over: 1.Leerroute voor vak SLB Leerling 2.Leerplan voor hele schooljaar 3.Vaktaken, toetsinvulling, leerroute 4.Leerlingen 5.Special assigments “snelle” leerlingen

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” Roosters: Een lokaal wordt ingedeeld als “Laboratorium voor een Vak” Aan een lokaal worden “specialist”-docenten gekoppeld

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” Lokaal: In ieder lokaal zijn de “contracten” voor de verschillende niveaus opgehangen (digitaal?) Van iedere niveaugroep hangt er een Leerlingen- overzicht met Vaktakenbalk voor dat vak Leerling geeft na akkoord van docent hierop zijn voortgang aan

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” DLP Bulletinboard Ophangen in Laboratory Maandcontract Basis Leerjaar 1 Weekcontract Dagt a a k Maandcontract Basis Leerjaar 2 Weekcontract Dagt a a k Maandcontract Kader Leerjaar 1

Op weg naar Dalton Het “Dalton Laboratory Plan” DLP Bulletinboard THEMA: WISKUNDE Progressierapport Niveau: BasisKlas 1 Maandcontract Basis Leerjaar 1 Weekcontract Dagtaak Naam Leerling: …………………………… ……..

DLP Bulletinboard THEMA: WISKUNDE Progressierapport Niveau: BasisKlas 1 Maandcontract Basis Leerjaar 1 Weekcontract totaal Da g t a a k Gebruikt Bespaard Tekort Naam Leerling: …………………………… …………………………… …………………………… ……………………………

Het “Dalton Laboratory Plan” “Als de laboratoriumtijd niet voldoende is voor al het werk dat in het contract is opgenomen, moet enige tijd worden ingevoegd voor planning door de leerlingen. De eerste aanval op nieuwe problemen, “reference work”, “map drawing”, alles wat mogelijk moeilijk schijnt voor leerlingen of dat bepaalde gereedschappen of apparatuur op school nodig heeft, moet op school worden gedaan, de rest, literatuur, essays, stampwerk dat op school is uitgelegd, moet bewaard worden voor eventueel thuiswerk.” Op weg naar Dalton

Let’s Move on!