Het opzetten van een kwaliteitssysteem Programma stappenplan stap 1 inventariseren stap 2 opstellen plan van aanpak stap 3 ontwerpen / beschrijven stap 4 beoordelen opzet stap 5 implementeren stap 6 toetsen stap 7 bijsturen oefeningen
3. Ontwerpen/ beschrijven Stappenplan 1. Inventariseren Rapportage 2. Opstellen PvA Plan van Aanpak 3. Ontwerpen/ beschrijven Ontwerp / handboek 4. Beoordelen opzet Lijst met verbeterpunten 5. Implementatie Geïmplementeerd systeem 6. Toetsen Rapportages 7. Bijsturen Maatregelen
Stap 1: Inventariseren Bepalen doel(en), doelgroepen, vorm Bepalen inhoud: processchema Kritische Succes Factoren risicoanalyse selecteren processen programma van eisen
Stap 1 inventariseren: procesketen overzicht van de primaire en ondersteunende processen Kenmerken proces input / output afdelingsoverschrijdend relatie met klant (direct of indirect)
Stap 1 inventariseren: Kritische Succes Factoren KSF’en zijn factoren die van cruciaal belang zijn voor het succes van een organisatie. De KSF’en zijn bepalend voor de inrichting van de organisatie. Stappenplan definiëren maatstaven normen stellen
Stap 1 inventariseren: risicoanalyse Het systematisch identificeren van risicofactoren en het evalueren van het risico met het oog op het bepalen van maatregelen. Hulpmiddel voor beheersen van risico’s Stappenplan
Stap 1 inventariseren: selecteren processen Criteria selectie processen aan de hand van risicoanalyse gerelateerd aan norm wet- en regelgeving ontvangen klachten etc.
Stap 1 inventariseren: programma van eisen inhoud vorm methode van beschrijven zorg voor betrokkenheid van leidinggevende en medewerkers hulpmiddelen
Stap 2: Opstellen Plan van Aanpak achtergronden opdracht (met verwijzing naar programma van eisen) activiteiten grenzen producten kwaliteitsbewaking projectorganisatie
Stap 3: Ontwerpen / beschrijven kies een methode van beschrijven voer uit conform plan van aanpak bewaak de voortgang informeer over de voortgang zorg voor het bijwerken van archief
Stap 4: Beoordelen opzet Toetsen aan programma van eisen. Mogelijke beoordelingsaspecten: voldoen aan externe norm(en) doorlooptijd betrouwbaarheid flexibiliteit etc.
Stap 5: Implementatie (=invoeren) introductie (meerdere communicatiekanalen) kwaliteitszorg onderdeel van werkoverleg
Stap 6: Toetsen meten processen interne audits periodieke beoordeling kwaliteitsyseem
Stap 7: Bijsturen op basis van o.a.: verbetervoorstellen klachten, afwijkingen rapportages