Het opzetten van een kwaliteitssysteem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
Corporate Portfolio Management
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
DP PL OP IP BF MP MFAP Figuur 8.1. Plannen maken:PL Methoden en hulpmiddelen kiezen Producten identificeren Activiteiten plannen Afhankelijkheden identificeren.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Systems Engineering 24 april 2007.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Workshop AO binnen de bestaande structuur
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Agenda Inkoopprofessionalisering
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
De essentie van kwaliteit
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Functieprofiel en beoordeling
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Implementatie Normblad 8002
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Bureau-informatie Alympus Personeelsadvies B.V.
Bureau informatie Alympus Personeelsadvies B.V. © Alympus.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden

Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
4. Online strategie Internet scorecard
Parametric release Wat is dat?.
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  controle over IT-infrastructuur  informatie verstrekken over IT-infrastructuur Input  gegevens over Configuratie Items.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Certificering van assetmanagement
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en Startbijeenkomst 2 11 december 2008 Joek Boomsma en Therese Claassen.
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Contractbeheersing op basis van kwaliteitsborging
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Het opzetten van een kwaliteitssysteem Programma stappenplan stap 1 inventariseren stap 2 opstellen plan van aanpak stap 3 ontwerpen / beschrijven stap 4 beoordelen opzet stap 5 implementeren stap 6 toetsen stap 7 bijsturen oefeningen

3. Ontwerpen/ beschrijven Stappenplan 1. Inventariseren Rapportage 2. Opstellen PvA Plan van Aanpak 3. Ontwerpen/ beschrijven Ontwerp / handboek 4. Beoordelen opzet Lijst met verbeterpunten 5. Implementatie Geïmplementeerd systeem 6. Toetsen Rapportages 7. Bijsturen Maatregelen

Stap 1: Inventariseren Bepalen doel(en), doelgroepen, vorm Bepalen inhoud: processchema Kritische Succes Factoren risicoanalyse selecteren processen programma van eisen

Stap 1 inventariseren: procesketen overzicht van de primaire en ondersteunende processen Kenmerken proces input / output afdelingsoverschrijdend relatie met klant (direct of indirect)

Stap 1 inventariseren: Kritische Succes Factoren KSF’en zijn factoren die van cruciaal belang zijn voor het succes van een organisatie. De KSF’en zijn bepalend voor de inrichting van de organisatie. Stappenplan definiëren maatstaven normen stellen

Stap 1 inventariseren: risicoanalyse Het systematisch identificeren van risicofactoren en het evalueren van het risico met het oog op het bepalen van maatregelen. Hulpmiddel voor beheersen van risico’s Stappenplan

Stap 1 inventariseren: selecteren processen Criteria selectie processen aan de hand van risicoanalyse gerelateerd aan norm wet- en regelgeving ontvangen klachten etc.

Stap 1 inventariseren: programma van eisen inhoud vorm methode van beschrijven zorg voor betrokkenheid van leidinggevende en medewerkers hulpmiddelen

Stap 2: Opstellen Plan van Aanpak achtergronden opdracht (met verwijzing naar programma van eisen) activiteiten grenzen producten kwaliteitsbewaking projectorganisatie

Stap 3: Ontwerpen / beschrijven kies een methode van beschrijven voer uit conform plan van aanpak bewaak de voortgang informeer over de voortgang zorg voor het bijwerken van archief

Stap 4: Beoordelen opzet Toetsen aan programma van eisen. Mogelijke beoordelingsaspecten: voldoen aan externe norm(en) doorlooptijd betrouwbaarheid flexibiliteit etc.

Stap 5: Implementatie (=invoeren) introductie (meerdere communicatiekanalen) kwaliteitszorg onderdeel van werkoverleg

Stap 6: Toetsen meten processen interne audits periodieke beoordeling kwaliteitsyseem

Stap 7: Bijsturen op basis van o.a.: verbetervoorstellen klachten, afwijkingen rapportages