Hoera, er is een overeenkomst!! Normaal gaat dan de vlag uit, of is er een etentje met de directe medewerkers die dit, met hard werken, voor elkaar gekregen hebben. Maar wat lezen we in de brief van GS: (2013/PS/468) – er zitten nogal wat beren op de weg – er moet nog veel geregeld/geritseld worden – en Brussel is nog wel een harde, een zeer harde noot
Hoofdpijnpunten Extra vijf miljoen voor het Consortium Reggeborgh Invest - Aviapartner Waarvoor heeft Wessels dit nodig? – Extra werkgelegenheid, Commitment van de overheid, High Tech sector? – Nee, dit dient voor de verhoging van zijn winst!!! Onmogelijke constructie via PPM-Oost – De Provincie wordt aandeelhouder – Waren de heren Welten en Weijnen nog maar hier!
Hoofdpijnpunten Kwalificatie In de Kadernota zijn pre-kwalificatie eisen gesteld, op te nemen in de RFQ, zie paragraaf 4.2. Aan geen van de RFQ eisen uit de Kadernota wordt volledig voldaan: – Ervaring Exploitatie luchthaven, 3 jaar, 1 miljoen Pax – Exploitatie (luchthavengebonden) bedrijventerrein – Geen 5 jaar ervaring in aantrekken vliegverkeer – Wessels zit blijkbaar toch niet zo goed bij kas – Recente veroordeling voor kartelvorming
Zware Migraine Aanbestedingsprocedure Concurrentie gerichte dialoog: ONGELDIG – Na sluiting prekwalificatie heeft ADT de spelregels gewijzigd. (Art.42 lid 2.a) Onderhandse procedure: ONGELDIG (art. 42 lid 4 en art.5) – Meer dan 80 wijzigingen – Waarde daarvan: ca 15 miljoen (± ,6) – Waarde meer dan 5% concessiewaarde
Hoofdpijnpunten Werkgelegenheid Toegezegde werkgelegenheid wordt niet gerealiseerd Nu wel scenario’s, maar die zijn nodig om de aantallen FTE’s op te leuken Bij toepassen scenario’s op de multipliers 1) blijft er van de 1071 FTE’s/jaar niets over. Het worden maar enkele 100-den in FTE’s 2030! 1) 1600, 800, 400 FTE’s per miljoen Pax
Hoofdpijnpunten Duurzaamheid Ja we voldoen aan de duurzaamheidseisen Maar alleen indien – de bouwkosten niet te hoog worden – En er geld verdiend is En als er dan nog geld over is, dan willen we (de rest) wel duurzaam gaan bouwen –
Zware Migraine Brussel Staatssteun – Er is meer Staatssteun aan Brussel te melden: 16,2 + ca. 2 + < ,6 = 32,8 miljoen – 80 wijzigingen in de concessieovereenkomst – En dan in 4 maand een POSITIEF besluit!! – Dit is nog nooit vertoond Aanbestedingsprocedure – Concurrentie gerichte dialoog en onderhandse procedure: ONGELDIG
Hoofdpijnpunten Bestuurlijke procedures Luchthavenbesluit – Mer – Vliegroutes, ook over Duitsland Bestemmingsplan Beiden geven planning problemen, waardoor de Totale planning, eind 2014 technisch vliegen, obstakel vrij: ONHAALBAAR!
Zware Migraine 12 voorwaarden EZ en I&M; belangrijksten Positief besluit Brussel over Staatssteun Solide business case, die een levensvatbare en voldoende rendabele exploitatie aantoont, door Onafhankelijke toetsing van de business case Geen belangenverstrengeling Wij voegen hieraan toe: deze onafhankelijke buca toetsing mag niet door Ecorys uitgevoerd worden.
De KOOPMAN SPV Exploitatie, (Eigen Vermogen) 14,0 SPV Oost, aandeelhouder 5,0 Versnelde uitvoering EHS 16,2 Krediet25,0 Totaal 60,2 Note: er is ergens nog sprake van ca € 2,0 miljoen voor een scholingsfonds en extra geld voor infrastructuur dat beschikbaar is voor de SPV.
De KOOPMAN KREDIET van € 25 miljoen: Met Garantie ADT, 80% 20 miljoen – Elke partner 10 miljoen: is dit opgenomen als extra en zeer reële risicoreservering? Zonder Garantie, 20% 5 miljoen Maar: – Waarom garantiestelling? – Wessels bezit toch een eigen bank!
De KOOPMAN SPV Exploitatie: Eigen Vermogen van Consortium 14 miljoen Aandeel Wessels hierin: geschat 12 miljoen Aviapartner en anderen: de rest 2 miljoen Bouwkosten begroot: 60,2 miljoen Volker Wessels gaat alles ontwikkelen en bouwen, maakt 20% winst, immers geen concurrente. Oude begroting was ca 40 mln. Winst voor Wessels: > 12 miljoen!!!
DENKT ALLEER GIJ DOENDE ZIJT, EN DOENDE DENK DAN NOG. WANT EERST GEDAAN EN DAN GEDAGT, HEEFT MENIGEEN VEEL LEED GEBRAGT. MAAR EERST GEDAGT EN DAN GEDAAN, DAT WERKT SPONTAAN.