Het schoolvak Nederlands opnieuw onderzocht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Handelingsgericht werken en de IB
Leidsch Dagblad 24 maart > 1 We maken: een lijst van 71 trends … april, mei 2014 > 2 We zoeken: 71 professionals uit 071: ‘trendzoekers’/coaches.
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Algemene voorlichting
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Hogere denkvaardigheden
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?

dat er als volgt uit kan zien:
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Hoe vind ik Kamerstukken digitaal met OpMaat
Taalontwikkeling in mbo
Onderzoeksvaardigheden
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Kennis-maken door self-study onderzoek
StatIG in de Vrolijke School
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
Workshop Literatuur Zoeken. Ook wel eens de weg kwijt in de digitale informatiebronnen? Ook het gevoel dat literatuuronderzoek meer is dan “googlen” ?
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Onderzoekend leren bij Nederlands
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Nieuw Nederlands 4e editie
Informatie- avond groep 6
Algemene voorlichting
AIRE project: een korte inleiding Erik Lysen Utrecht Centrum voor Energieonderzoek (UCE) AIRE workshop, Utrecht, 4 november 2005.
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam
Visie: rapport en portfolio
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Cultuurprofieldoelen;
Informatieavond 4 e leerjaar 30 september 2008 HARTELIJK WELKOM
Tto: de laatste ontwikkelingen
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Kenmerk:18 juni 2015 ONDERZOEKSDATA ONDERZOCHT Datamanagement bij Avans Hogeschool Marjon Warmerdam Marijke Rinkel.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
Social work Week 2.
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Praktijk Opleiders Cursus
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Transcript van de presentatie:

Het schoolvak Nederlands opnieuw onderzocht Helge Bonset & Martine Braaksma Het Schoolvak Nederlands, 13 november 2009 Stichting Leerplan Ontwikkeling & Instituut voor de Lerarenopleiding, UvA

Programma Wat weet je (zelf) uit onderzoek? Overzicht 40 jaar onderzoek Zoeken in de online data-bank Afsluiting

Het schoolvak Nederlands onderzocht Doel: kloof helpen dichten tussen wetenschap en onderwijspraktijk Doelgroep: leraren (in opleiding), opleiders, ontwikkelaars, onderzoekers, beleidsmakers Werkwijze: literatuuronderzoek Selectiecriteria onderzoek: - verricht in het Nederlandse taalgebied - ten dienste van het onderwijs Nederlands - empirisch: waarnemingen in de werkelijkheid (observatie, experiment, enquête, interview e.d.)

Een project van: Nederlandse Taalunie Instituut voor de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam Stichting Lezen SLO- nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling

Drie inventarisaties: Helge Bonset, Martine Braaksma, Het schoolvak Nederlands opnieuw onderzocht, SLO, Enschede, 2008 Mariëtte Hoogeveen, Helge Bonset, Het schoolvak Nederlands onderzocht, Garant, Leuven/Apeldoorn, 1998 Tanja Janssen, Helge Bonset, Empirisch onderzoek van het voortgezet moedertaalonderwijs, SLO, Enschede, 1987

Overzicht 40 jaar empirisch onderzoek 1969-1987 1987-1997 1997-2007 Totaal Literatuuronderwijs 5 45 56 106 Leesonderwijs 24 47 95 Schrijfonderwijs 12 63 21 96 Onderwijs in mondelinge taalvaardigheid 8 22 3 33 Onderwijs in taalbeschouwing en argumentatie 6 17 4 27 Domeinoverschrijdend onderzoek 13 19 38 Onderwijs in NT2 36 x 61 243 127 431

Typen empirisch onderzoek Vraag Doelstellingen Wat willen we bereiken met het onderwijs Nederlands en waarom? Beginsituatie van de leerling Attituden, vaardigheden, verschillen tussen lln. Onderwijsleermateriaal Analyse en beoordeling van leergangen Onderwijsleeractiviteiten, descriptief onderzoek Beschrijving van stand van zaken: hoe ziet de praktijk eruit? Onderwijsleeractiviteiten, construerend onderzoek Ontwikkeling en beproeving nieuwe didactische aanpakken Onderwijsleeractiviteiten, effectonderzoek Effectiviteit van didactische werkwijzen op leerprestaties leerlingen Instrumentatieonderzoek Ontwikkeling en beproeving beoordelingsinstrumenten Evaluatieonderzoek Opbrengsten van onderwijs (prestaties lln.)

Onderzoek naar doelstellingen 1969-1997 1997-2007 Literatuur 5 0 Lezen 8 0 Schrijven 9 0 Mondelinge taalvaardigheid 4 0 Taalbeschouwing/ argumentatie 3 0 Wat willen we bereiken met het onderwijs Nederlands en waarom?

Onderzoek naar de beginsituatie 1969-1997 1997-2007 Literatuur 11 25 Lezen 13 11 Schrijven 8 2 Mondelinge taalvaardigheid 3 0 Taalbeschouwing/ argumentatie 2 0 Attituden, vaardigheden, verschillen tussen leerlingen

Onderzoek naar onderwijsleermateriaal 1969-1997 1997-2007* Literatuur 4 0 Lezen 3 0 Schrijven 2 0 Mondelinge taalvaardigheid 1 0 Taalbeschouwing/ argumentatie 2 0 Analyse en beoordeling van leergangen * Noot: in de periode 1997-2007 is er wel enig onderzoek verricht naar onderwijsleermateriaal (Levende Talen, Vonk), maar dit is opgenomen in Domeinoverschrijdend onderzoek

Descriptief onderzoek 1969-1997 1997-2007 Literatuur 23 19 Lezen 15 0 Schrijven 14 6 Mondelinge taalvaardigheid 12 2 Taalbeschouwing/ argumentatie 10 0 Hoe ziet de praktijk eruit? Beschrijving van de stand van zaken

Construerend onderzoek 1969-1997 1997-2007 Literatuur 1 2 Lezen 0 1 Schrijven 3 3 Mondelinge taalvaardigheid 0 0 Taalbeschouwing/ argumentatie 1 0 Ontwikkeling en beproeving nieuwe didactische aanpakken

Effectonderzoek 1969-1997 1997-2007 Literatuur 3 5 Lezen 6 3 1969-1997 1997-2007 Literatuur 3 5 Lezen 6 3 Schrijven 9 8 Mondelinge taalvaardigheid 0 0 Taalbeschouwing/ argumentatie 1 3 Effectiviteit van didactische werkwijzen op leerprestaties van leerlingen

Instrumentatie-onderzoek 1969-1997 1997-2007 Literatuur 2 1 Lezen 16 7 Schrijven 22 0 Mondelinge taalvaardigheid 6 1 Taalbeschouwing/ argumentatie 0 0 Ontwikkeling en beproeving van beoordelingsinstrumenten

Evaluatie-onderzoek 1969-1997 1997-2007 Literatuur 1 4 Lezen 10 2 1969-1997 1997-2007 Literatuur 1 4 Lezen 10 2 Schrijven 8 2 Mondelinge taalvaardigheid 3 0 Taalbeschouwing/ argumentatie 2 1 Opbrengsten van onderwijs in termen van prestaties van leerlingen

Zoeken in de online databank Informatie over al het wetenschappelijk onderzoek naar het onderwijs Nederlands in het basis- en voortgezet/secundair onderwijs, uitgevoerd tussen 1969 en 2008 Ieder jaar een update voor voortgezet onderwijs Samenvattingen van publicaties Gemakkelijk te doorzoeken http://taalunieversum.org/onderwijs/onderzoek/databank

Meer informatie? Publicatie 2008 downloaden op: http://taalunieversum.org/onderwijs/onderzoek/ http://digischool.kennisnet.nl/community_ne www.slo.nl Databank met samenvattingen vanaf 1969 op: http://taalunieversum.org/onderwijs/onderzoek/databank/ Informatie: h.bonset@slo.nl of braaksma@uva.nl