Agentschap Ondernemen 11 februari 2010 Roel Jacobus & Iris Detavernier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

H 11: Winstverdeling en (stock)- cashdividend
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Rentetoelage Hinder Openbare Werken Agentschap Ondernemen.
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen.
Inhoud Ontzorgen Rekenvoorbeeld: gezin van 4 personen
10 tips voor een gouden start Groeitips
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Planning Budgetten Break-even analyse
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
Agenda 1 Even voorstellen 2 Over ING 3 Financieren 4 Vragen.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Kamer van Koophandel Haaglanden
Omzet.
Het dynamisch ondernemingsplan
HET FINANCIEEL PLAN.
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Marketing 2.4 Marktonderzoek.
Het ondernemingsplan en Meet&Greet 4-FM 27 januari 2011.
Subsidies? Ligt het geld op straat?. Doelstellingen vandaag U nieuwsgierig maken naar subsidies U bewust maken van de vele mogelijkheden van subsidies.
HET FINANCIEEL PLAN.
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Herhaling Examenstof M&O
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
0 Filename/RPS Number KIVI NIRIA 21 november 2008 Emma Meurs & Raffi Balder.
Oefening 5 (Balansverrichtingen)
Oefening 4: Balansverrichtingen (Mace Windu)
Inhoud Hoe het allemaal begon… Wat is Easykitchening? Hoe zijn we te werk gegaan? Wat zijn de behaalde resultaten? Evenement ‘Kwistnix’ Wat hebben we.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Hoofdstuk 2.
International Business Adviser
P RIVILEGED & C ONFIDENTIAL Starten als overnemer, hoe pak ik het aan ? Danny Vannevel – Partner www. vdp. be.
Constant of Variabel? Kosten.
Stap 3; Constant of Variabel?
Het nut van Business Planning
Exploitatiebegroting Deel 2
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Marketing dag 1 Naran Bekh-Ochir, Lisa Hofman, Thomas Hermans
30 maart 2015Omdat uw expertise verder reikt1. Starten als huisarts Ellen Verhavert Starten als huisarts Ellen Verhavert
H.5 Winst en toegevoegde waarde
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Wanneer draai ik break-even en hoeveel ga ik overhouden
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Hoofdstuk 6 Productie.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Financieel Plan deel.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
What will you do to change the
Begroten & Budgetteren
Resultatenrekening prognose
liquiditeitsbegroting
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Agentschap Ondernemen 11 februari 2010 Roel Jacobus & Iris Detavernier

Inhoud voormiddag Voorstelling Agentschap Ondernemen Het dynamisch ondernemingsplan Casestudie

Voor wie? Het Agentschap Ondernemen brengt het economisch beleid van de Vlaamse overheid naar elke ondernemer: een (kandidaat-)starter een ervaren ondernemer een buitenlandse investeerder een groot bedrijf een kmo

Het AO informeert, adviseert en stimuleert Gefinancierd door de Vlaamse overheid: Kosteloos Onafhankelijk Zonder verplichting voor de klant AO-accountmanagers ontvangen op kantoor of gaan naar het bedrijf. Waar nodig verwijst het AO door naar de juiste overheidsinstellingen en privé dienstverleners.

Werkdomeinen Starten Managementvraagstukken Subsidies, fiscale en financiële instrumenten Werk Internationaal ondernemen Milieu Energie Innovatie, productontwikkeling & design Ruimtelijke ordening en locatie

Startersbegeleiding Ondersteuning bij ontwikkeling van ondernemersproject Cruciale vraag : is mijn zaak haalbaar ? Werkinstrument: Dynamisch Ondernemingsplan Begeleiding bij het zoeken naar gepaste steun en financiering Indienpunt voor de ‘startlening’ en ‘plan jonge zelfstandige’ van het Participatiefonds Coach, kritisch klankbord, oriënteren en doorverwijzen

“I have a cunning plan.” (Blackadder) Goede voorbereiding = Slaagkansen verhogen ONDERNEMINGSPLAN “There’s Helga, I hope she has a plan.” (Allo Allo)

Wat is een ondernemingsplan? Een duidelijke beschrijving van wat de onderneming wil bereiken Vele modellen beschikbaar, basisinhoud vergelijkbaar Beknopt en eenvoudig Maximum 30 bladzijden (evt. cijfers in bijlage) Uitgeschreven + cijfermatig onderbouwd Volledig, objectief, realiseerbaar en overzichtelijk

Dynamisch Ondernemingsplan

1. Projectvoorstelling Beschrijf uitvoerig wat je precies van plan bent te gaan doen Waarom denk je dat jouw project zal slagen? Wat houdt je eventueel nog tegen om te kunnen starten?

Onderneming Ondernemer 2. Omgevingsanalyse Wat is er in de ruime omgeving dat mijn project raakt? Onderneming Ondernemer Concurrenten directe indirecte Klanten Markt/Sector Leveranciers Omgevingsfactoren overheid trends evoluties

2. Omgevingsanalyse Omgevingsfactoren Markt Klanten Concurrenten Checklist concurrenten ligging openingsuren concurr diensten/assortimenten communicatie & bekendheid service prijsniveau personeel klanten Omgevingsfactoren Markt Klanten Concurrenten Leveranciers

3. Het commercieel plan: 4 P’s (of 5?) Productbeleid Prijsbeleid Promotie: marketing en reclame Plaats: distributiebeleid PS: Service en dienst na verkoop People: de mensen die het doen

3. Het commercieel plan (4,5 P’s)

3. Het commercieel plan

4. Het organisatieplan Algemene organisatie Juridische vorm Administratieve formaliteiten

5. Het financieel plan Investeringsplan Vaste kosten Financieringsplan Marges

5. Het financieel plan BALANS = inzet van middelen & financieringsbehoefte Investeringsplan Financieringsplan EXPLOITATIE = haalbaarheid in kaart brengen Vaste kosten Variabele kosten Contributiemarge ≠ opslagmarge Doodpuntomzet (break-evenomzet)

Dynamisch Ondernemingsplan

voorbeeld haalbaarheidsstudie: zwembad voor diepzeeduiken SEA FLOOR 51

1. Projectvoorstelling Zwembad voor diepzeeduiken 40 m lang, 40 m breed, 51 m diep voor clubs, organisaties, individuen restaurant In’t Sop op -10 m, voor iedereen toegankelijk Vestigingsplaats: Kortrijk Xpo goede bereikbaarheid snelwegen nabij Nederland en Frankrijk NV met 3 oprichters/vennoten

2. Omgevingsanalyse Omgeving: In straal van 100 km, 25 miljoen inwoners (B, NL, F) Vlotte bereikbaarheid (snel- en toegangs- wegen) Nabij : evenementenhall, Kinepolis, grote bedrijven, hogescholen,… Parking 9.000 wagens Sector: # duikers stijgt, uitrusting goedkoper Concurrent: Nemo 33 in Ukkel

3. Commercieel plan Product Duiken individuen groepen (clubs of bvb. Zeemacht) service (onthaal, begeleiding, instructeurs,…) elke dag open van 9 u tot 24 u (behalve dinsdag) Food/drink

Prijs (incl. BTW): duiken 50 €/uur (max. 30 personen/uur) - Prijs (incl. BTW): duiken 50 €/uur (max. 30 personen/uur) - food/drink (€ 1,8 - € 25) Promotie: website, vakbladen direct mailing naar zeemacht, brandweer, duikclubs,… in B, NL, FR

4. Organisatieplan NV 3 vennoten:1 administratie & boekhouding, 1 duikmanager, 1 horecamanager 6 werknemers: 2 duikinstructeurs, 1 onthaal & administratie, 1 kok, 2 zaalpersoneel functiebeschrijving, werkschema’s reglementering ok (veiligheid, HACCP, FAVV, Sabam,...)

5. Financieel plan Investeringen Oprichtingskosten € 10.000,00 Materiële vaste activa € 4.140.000,00 Vlottende activa € 306.100,00 Voorfinanciering BTW € 543.900,00 Totaal € 5.000.000,00

Financiering Eigen middelen (oprichters) € 1.500.000,00 Risicokapitaal € 1.000.000,00 Participatiefonds (Starteo) € 250.000,00 Lening bank op 20 jaar € 1.500.000,00 Lening bank op 5 jaar € 750.000,00 Totaal € 5.000.000,00

Vaste kosten jaar 1 Huisvesting € 25.000,00 Administratie € 38.000,00 Marketing € 150.000,00 Exploitatie, transport, div. € 100.000,00 Personeelskosten € 410.000,00 Financiële kosten € 82.500,00 Afschrijvingen € 438.330,00 Vergoeding eigen vermogen € 375.000,00 Totaal € 1.618.830,00

Variabele kosten Bruto winstmarge bedraagt voor een zwembad 100 % voor food/drink is dit 60 %, d.w.z. stel: 1 maaltijd: € 15 verkoopprijs incl. BTW 12,40 € +21% BTW 15 € verkoopprijs 40% 4,95 € aankoop ingrediënten 60% 7,45 € winstmarge

Prognose bruto winstmarge: 80 % van de omzet via zwembad 20 % van de omzet via food/drink => gemiddelde bruto winstmarge 80% x 100% + 20% x 60% = 92%

Breakevenomzet Omzet nodig om alle vaste kosten te kunnen betalen = vaste kosten / bruto winstmarge = € 1.618.830 / 92 % = € 1.759.597 (excl. BTW) = € 1.759.597 x 1,21 = € 2.129.113 (incl. BTW) Hiervan: € 1.703.290 zwembad (=80 % van omzet) € 425.822 food/drink (=20% van omzet)

Interne haalbaarheid 48 weken/jaar open 6 dagen/week open gemiddelde verkoopprijs per duiksessie van 1 uur = € 50 indien 80 % breakevenomzet via duiken duikbeurten: 34.066/jaar, 710/week, 118/dag gemiddelde verkoopprijs per maaltijd = € 15 indien 20 % breakevenomzet via food/drink maaltijden: 28.388jaar, 591/week, 99/dag

Haalbaar? Food/drink: Is omzet van € 425.822 haalbaar? Zwembad: Is een omzet van € 1.703.290 haalbaar met dit project? Marktonderzoek

Te behalen marktaandeel breakevenomzet (incl. BTW) € 1.703.290 Marktpotentieel (statistisch berekend) € 4.000.000 Dit betekent dat er voor het duikcentrum 43 % van het marktpotentieel moet worden behaald, om break-even te zijn. DOEN OF NIET?

Haalbaarheid Indien ja ondernemingsplan verder uitwerken met actieplan omzetprognose d.m.v. resultatenprognose en of kasplan startersformaliteiten vervullen Indien nee dynamisch ondernemingsplan terug aanpassen

Agentschap Ondernemen AO West-Vlaanderen Jan Breydellaan 107 8200 Sint-Andries/Brugge Tel : 050 32 50 00 Fax : 050 32 50 01 www.agentschapondernemen.be