Interpretatie Team en Groepsprofielen & Transities

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Budgettering voor KMO’s: Agenda
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Voorbereiding Clubbridge
Case study format Organisatie Gewenste toestand
Persoonlijke financiële planning
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Waardenmanagement De Transities
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
REKENEN.
Als de som en het verschil gegeven zijn.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Het einde is in zicht. De Criteria Nulmeting - Linkaudit.
Organisatiestructuur en
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Van meting naar diagram
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Tweedegraadsfuncties
Al doende leren training docenten
Schitterende Organisaties®
KZ: Platform / Incentives / Rapportage
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
5S in Velsen.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoe brei een team?.
In opdracht van NOC*NSF
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Strijd tegen de zonde?.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Het nut van Business Planning
A B Laag Hoog Leverancierswaarde voor klant Segment 1 Segment 2 Segment 3 Segment 4 Hoog Klantwaarde voor leverancier Laag.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Naar een duurzaam HRM beleid
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Interpretatie Team en Groepsprofielen & Transities LeaderShift Navigationtm Licentie Training deel 2 Interpretatie Team en Groepsprofielen & Transities

Interpretatie Team en Organisatie Waardenprofiel

Interpretatie Waardenprofiel voor Team en Organisatie 1 Altijd eerst de relevante context aangegeven (taak, omgevingsveld). Interpretatie: eerst de twee grootste discrepanties tussen huidige en gewenste organisatie beschrijven. Wat dient men we te behouden, reduceren en te versterken?

Intepretatie Waardenprofiel voor Team en Organisatie 2 Vervolgens van onder af (paars) alle thema’s beschrijven. Relatie leggen naar de uitdagingen waar de organisatie voor staat. Is er een voldoende relatie tussen de uitdaging en het doel dat de klant aangeeft? Zo nee: aanbrengen.

Intepretatie Waardenprofiel voor Team en Organisatie 2 Is er een relatie tussen de score op de gewenste organisatie en het doel? Wordt het aanwezige waardenpotentieel benut?

Veel voorkomende patronen in team en organisatieprofielen Middelvinger profiel: wijst op veel druk op een aspect. Check met uitdaging. U profiel: wijst op onderbenutting van het waardenpotentieel. Check met uitdaging. Gemaaid gras profiel: wijst op tevredenheid op dit aspect. Check met uitdaging.

Interpretatie Waardenprofiel voor Team en Organisatie 4 Trap op profiel: wijst op een uitdaging die ook als zodanig erkent wordt, open voor de noodzakelijke verandering, er is een ‘hoe’. Trap af profiel: wijst op een verminderde aandacht voor dit aspect, iets wat belangrijk was is minder belangrijk geworden. J profiel: Wijst op een onderkende uitdaging, het ‘hoe’ moet nog gevonden worden. Oefening: Bekijk het profiel van de ochtend nogmaals op basis van de sheets 1, 2, 3 en 4. Aanwijzingen: sheet 1 punt 4 alleen kort, in kernwoorden omschrijven. Sheet 2: Alleen punt 3 doen (de andere punten kunnen ook zonder een waardenprofiel beantwoord worden)

Casus Gemeente Tulpenberg Doel: meer kwaliteit en resultaatgerichtheid Maak een analyse Welke strategie volg je tijdens de twee daagse workshop

Woordanalyse TOP10, absolute puntenaantal per woord (max= n x 3, n= aantal deelnemers) Percentuele analyse verschil huidige en gewenste situatie (wordt gemaakt voor alle woorden bij TOP 10 Huidig en Gewenst Realistisch: hoeveel meer % van de totaal te verdelen punten heeft het woord gekregen Overdreven: huidige punten absoluut = 100%. Berekeningsformule: Gewenst – Huidig X 100 Huidig

Priming

Balk 1 = Persoonlijke waarden Balk 2 = Huidige organisatie Balk 3 = Gewenste organisatie

cijfers = absoluut aantal toegedeelde punten per woord (som) Top 103 Organisatie X, totaal Persoonlijke waarden Huidige organisatie Gewenste organisatie Enthousiasme 539 Groei van de organisatie 499 Teamwerk 587 Deskundigheid 523 Visie 483 Rechtvaardigheid 559 Samenwerking 508 Resultaatgerichtheid 475 Klanttevredenheid 547 Collegialiteit 464 Winst 474 481 Persoonlijke ontwikkeling 459 Succes 448 Duidelijkheid 469 Inlevingsvermogen 453 Grootsheid 426 Betrouwbaarheid 437 Uitdaging 424 Gelijkwaardigheid 408 433 Prestatie 410 Kennis 427 Productiviteit 384 Groepsgevoel 404 Inspiratie 423 371 377 cijfers = absoluut aantal toegedeelde punten per woord (som)

Verschillen tussen huidige (= 100%) en gewenste waarden per woord Rechtvaardigheid Blauw Omhoog 470,4 Duidelijkheid 193,1 Gelijkwaardigheid Groen 150,3 Teamwerk 86,3 Grootsheid Rood Omlaag -78,4 Winst Oranje -63,5 Betrouwbaarheid 53,9 Groepsgevoel 51,9 Klanttevredenheid 47,4 Kennis Geel 45,7 Samenwerking 41,5 Resultaatgerichtheid -35,6 Productiviteit -26,8 Groei van de organisatie -26,5 Succes -24,8 Visie -23,2 Uitdaging -15,8 Prestatie -8 Organisatie X, totaal

Balk 1 = Persoonlijke waarden Balk 2 = Huidige organisatie Balk 3 = Gewenste organisatie

Top 103 Organisatie X, Teamprofiel Directie Persoonlijke waarden Huidige organisatie Gewenste organisatie Visie 11 Structuur 12 Betekenis geven Teamwerk Excellentie Uitdaging 10 Lange termijn oriëntatie Inspiratie Samenwerking Prestatie Oog voor de consequenties Ruimte voor diversiteit Balans (emotioneel/spiritueel) Top/down, hierarchisch 9 Uniciteit Vrijheid Groei van de organisatie 8 Inzicht Binding Congruentie (idee/gedrag) Ondernemerschap Duidelijkheid cijfers = absoluut aantal toegedeelde punten per woord (som)

Verschillen tussen huidige (= 100%) en gewenste waarden per woord Congruentie (idee/gedrag) Geel Nieuw ! Oneindig Lange termijn oriëntatie Omhoog 200 Prestatie Oranje 150 Inspiratie Top/down, hierarchisch Blauw Omlaag -100 Excellentie 100 Structuur -81,8 Inzicht 66,7 Binding Paars -62,5 Samenwerking Groen -50 Ruimte voor diversiteit -40 Groei van de organisatie 25 Ondernemerschap Duidelijkheid -25 Uniciteit Visie 20 Teamwerk -18,2 Organisatie X, Teamprofiel Directie

Balk 1 = Persoonlijke waarden Balk 2 = Huidige organisatie Balk 3 = Gewenste organisatie

Top 103 Organisatie X, Teamprofiel SK Persoonlijke waarden Huidige organisatie Gewenste organisatie Uitdaging 26 Visie 22 Ondernemerschap 25 Draagvlak 24 Top/down, hierarchisch 20 Goede pers. relaties 23 Resultaatgerichtheid 19 Klanttevredenheid Inspiratie 18 Enthousiasme Persoonlijke vrijheid 17 Teamwerk Zelfreflectie Alertheid 21 Samenwerking Lange termijn oriëntatie Succes Structuur 15 Rechtvaardigheid Oog voor de consequenties Systeem denken Prestatie De beste zijn cijfers = absoluut aantal toegedeelde punten per woord (som)

Verschillen tussen huidige (= 100%) en gewenste waarden per woord De beste zijn Oranje Omhoog 300 Lange termijn oriëntatie Geel 214,3 Rechtvaardigheid Blauw 200 Klanttevredenheid 166,7 Prestatie 150 Inspiratie 120 Ondernemerschap 108,3 Top/down, hierarchisch Omlaag -100 Systeem denken -80 Teamwerk Groen 53,3 Alertheid Rood -52,9 Persoonlijke vrijheid -47,1 Uitdaging 33,3 Resultaatgerichtheid -26,3 Samenwerking -17,6 Structuur -13,3 Visie Gelijk 4,5 Organisatie X, Teamprofiel Strategisch Kader

Opdracht 1 Case studie: coöperatieve bank Opdracht aan de consultant: ondersteun de bank in het proces naar meer resultaat georiënteerd en verkoopgericht werken Kijk naar het profiel van de medewerkers Kijk naar het profiel van de directie Wat zal de veranderstrategie van het management zijn, gegeven hun waardenprofiel? Wat zou u het management adviseren?

Opdracht 2 Kom met een offerte aan de directie op basis van de eerdere analyse van het waardenprofiel