De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs Frans van Vught Congres Grensverleggend Samenwerken Rotterdam, 19 september 2008.
Advertisements

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Sectorplan: de regio aan zet!
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Louise C. Urlings-Strop
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Henk Kersten Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Bent u al klaar voor Taakherschikking?
onderwijs en onderzoek in de verloskunde
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
De klinisch verloskundige Van nu en de nabije toekomst!
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Algemene ouderavond 5 ATHENEUM Decanaat
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
LOB 5 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
LOB 4 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
LOB 5 VWO Schooljaar
LOB 4 VWO Schooljaar
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
LOB 4 VWO Schooljaar
LOB 5 VWO Schooljaar
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Transcript van de presentatie:

De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen Invitational Conference 19 januari 2006 Eric Steegers / Cilia Born Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

BaMa structuur Verklaring van Bologna 1999: bachelor + master Doelstellingen: Europese harmonisering: vergelijkbaarheid Samenwerking over grenzen van landen en disciplines Flexibiliteit: opleiding in andere discipline/lidstaat Internationalisering van de instroom Inzetbaarheid en mobiliteit van de burgers verbeteren Concurrentiekracht Europese HO versterken Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

BaMa-structuur Eenvormig studiepuntenstelsel: Accreditering: European Credit Transfer System (ECTS) Accreditering: Oordeel vooraf over kwaliteit opleiding in de toekomst Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) Voorwaarde voor bekostiging door de overheid Voorwaarde voor recht erkende diploma’s af te geven Voorwaarde voor studiefinanciering Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

BaMa-structuur de Dublin Descriptoren Kennis en inzicht Toepassen kennis en inzicht Oordeelsvorming Communicatie Leervaardigheden WO: wetenschappelijk gericht HBO: beroepsgericht Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

BaMa structuur WO HBO Dr / PhD (Dier)Geneeskunde 180 ECTS MA/MSc 120 ECTS Master 120 ECTS MA/MSc 60/90 ECTS Master 60/90 ECTS BA/BSc 180 ECTS Bachelor 240 ECTS In Nederland: BaMa in juni 2002 opgenomen in de Wet op het HO BaMa eind 2003 door 82% van de opleidingen gestart WO Bachelor = 3 jaar / HBO Bachelor = 4 jaar Vervolgens is er een doorstroming mogelijk naar de master. In WO bijna altijd een master als vervolg op de bachelor. Deze laatste is niet echt bedoeld als eindfase. Dat ligt in het HBO anders! Doorstroming van Hbo Bachelor naar WO master meestal na een premaster of schakeljaar. Het plaatje suggereert een stapeling van master opleidingen. Dit is niet helemaal de bedoeling (technische kwestie). Het is om aan te geven dat er verschillende soorten Masters zijn, van verschillende gewix=cht. Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

BaMa verloskundige opleidingen WO HBO Dr / PhD Gynaecologie / obstetrie MA/MSc verloskunde Master PA-klin.vlk. BA/BSc geneeskunde Bachelor verloskunde Preconc. Kl. Vlk. Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

Ontwikkelingen Nieuwe taken Taakherschikking van huisarts naar 1elijns verloskundige Taakherschikking van gynaecoloog naar klinische verloskundige Kwaliteitsimpuls bestaande taken In het project De verloskundige As is door de KNOV i.s.m. de SSOV gekeken naar het perspectief voor de verloskundige beroepsgroep. Daar zijn kansen en ontwikkelingen benoemd. Resultaat: vanuit maatschappelijke ontwikkelingen inzet op de volgende aspecten: Bestaande taak gericht op kwaliteitsimpuls: partusbegeleiding (verwijsbeleid), kraamvisites, nacontrole  Leerstofinbedding binnen basisopleiding en nascholing. Nieuwe taken: preconceptioneel advies, screening, counseling, onderzoeksparticipatie, onderwijsparticipatie  curriculumuitbreiding Taakherschikking (van huisarts naar eerstelijns verloskundige): receptuur, diagnose en behandeling, preventiegeneeskunde (AC), screening (cervix)  curriculumuitbreiding Taakherschikking (van gynaecoloog naar klinische verloskundige): multidisciplinair werken, diagnose en behandeling risicopopulatie, onderzoeksparticipatie, onderwijsparticipatie, pasgeborene behandeling)  leerstofinbedding binnen specialisatie Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

Motieven voor samenwerking Competentiedenken Multidisciplinair werken Uitwisseling kennis, informatie, expertise en ervaringen Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

Motieven voor samenwerking Belang relatie HBO: opleiden van professional Belang relatie WO (geneeskunde): wetenschappelijk onderzoek implementatie nieuwe inzichten / verworvenheden Belang relatie beiden: transmurale verloskundige zorginnovatie management Bij 3: Bijvoorbeeld: preconceptiezorg, risicobepalende eerste trimester screening, aanpalende geboortecentra)

Kansen Nieuw beroepsprofiel Kruisbestuiving Flexibilisering onderwijs Erkennen van eerder en elders verworven competenties (EVC) Civiel effect diploma’s OC&W ook internationaal Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

Belemmeringen Overstap naar OC&W⇒ financiering + regelgeving Perceptie beroepsbeoefenaars Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

Samenwerking Verloskundig domein HBO opl. zorg Opl. tot vlk. WO O+G Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

Mogelijke toekomst BaMa verloskundig domein WO HBO Dr / PhD Gynaecologie / obstetrie MA/MSc verloskunde Master PA MA/MSc (Klin. Vlk./…) BA/BSc geneeskunde Bachelor verloskunde Post HBO/WO Spec. Post HBO Spec. Spec. Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige

Physician Assistant Masteropleiding Klinisch Verloskundige  Master voor verloskundigen  Master Physician Assistant Midwifery Physician Assistant Klinisch Verloskundige

Stelling Voor een toekomstgerichte verloskundige zorg is het noodzakelijk zowel de initiële (Bachelor) opleiding als de verloskundige vervolgopleidingen (Master) in de nabijheid van zowel hoger beroepsonderwijs als wetenschappelijk onderwijs te positioneren Stichting Rotterdamse Opleiding tot Verloskundige