1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

Het leerkrediet.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Geïndividualiseerde trajecten Faculteit PSW Academiejaar
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Examens voorbij, wat nu?.
Leerkrediet
Onderwijs- en examenreglement
Presentatie STB juni Inhoud presentatie 1. Je resultaten Vindplaats - welke info - interpretatie 2. Meedoen aan (alle) herexamens? Voor- en nadelen.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Communicatiewetenschappen INFOSESSIES September 2011.
Examenresultaten: wat nu?
Starters bachelor FEB Examenresultaten: wat nu? Februari 2013.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies Criminologie Februari 2014.
Volgtijdelijkheid RevaKi
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN WELKOM!
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN WELKOM! Infosessie voor nieuwe studenten.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Examenresultaten: wat nu?
Niet-bindend studieadvies 22 februari Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.
Infosessie examens en ombudsdienst Programma infosessie Zittijden en examenperiodes Examenreglement Ombudsdienst Survival tijdens de examens.
Communicatiewetenschappen INFOSESSIES September 2010.
Enkele voorbeelden.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Niet-bindend Starters Bachelor HIR/HIRB januari 2012
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Infosessie studievoortgang criminologie
Infosessie studievoortgang rechten
Onderwijs- en examen-reglement
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Examens voorbij, wat nu?. Overzicht 1. Je resultaten 2. Tolerantiesysteem 3. Bindend studieadvies/Weigering herinschrijving 4. Heroriënteren? 5. Contactpersonen/Websites.
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten februari 2013.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies criminologie Februari 2013.
Examens voorbij, wat nu?. Overzicht 1. Je resultaten 2. Herexamens? 3. Tolerantiesysteem 4. Bindend studieadvies/Weigering herinschrijving 5. Heroriënteren?
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Infosessie Niet-bindend studieadvies: 1 e fase psychologie Februari 2012 Kirsten Ceuppens.
Infosessie Niet-bindend studieadvies (1 ste studiefase) Ped. Wet./ MES januari 2012.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.
Je examenresultaten tweede examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Belangrijke informatie na de junizittijd. Overzicht Studievoortgangsmaatregelen aan de KU Leuven Herexamens Wat nu? o Je resultaten nabespreken met de.
Zin en onzin van het OER Studentenraad KU Leuven
Onderwijs- en examenreglement
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Onderwijs- en examenreglement
Infosessie examenresultaten januari Rechten
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Leerkrediet
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN
Transcript van de presentatie:

1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten

2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de K.U.Leuven

3 Wat is de diplomaruimte? Opleiding = Bachelor, Master, Master na Master of SLO Opleidingsmodel Tot en met Vanaf ProgrammajaarmodelOpleidingsmodel Inschrijven in programmajaren Inschrijven voor een opleiding Jaarlijkse deliberatie Eén deliberatie op het einde van de opleiding

4 Wat is de diplomaruimte? Geen voorafnames of cumul meer Duidelijk vastgelegd standaardtraject –Eerstejaars: vast programma van 60 studiepunten –Garantie op volgbaar uur- en examenrooster –Evenwichtige spreiding over semesters –Aanduiding van opleidingsfase –Afwijken van het standaardtraject: volgtijdelijkheid Eenvormige Structuur

5 Volgtijdelijkheid Volgtijdelijkheidsvoorwaarden: –Strenge volgtijdelijkheid: credit behaald of tolerantie ingezet voor vak A voor je vak B mag opnemen –Soepele volgtijdelijkheid: vak A gevolgd voor je vak B mag opnemen –Gelijktijdigheid: vak A minstens tegelijk met vak B opnemen in je studieprogramma Voortgangsvereiste: –Je moet al x aantal studiepunten verworven hebben vooraleer je vak C mag opnemen. -) bachelorpaper

6 Wat is de diplomaruimte? Duidelijke informatie na elke examenperiode Cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) als centrale parameter CSE= Voor CSE tellen alle vakken opgenomen vanaf Eenvormige Structuur

7 Cumulatieve studie-efficiëntie Voorbeelden Waarvoor?

8 Cumulatieve studie-efficiëntie Léon neemt 60 studiepunten op in zijn ISP. Hij slaagt voor alle vakken.  100% cumulatieve studie-efficiëntie. Doris neemt 60 studiepunten op in haar ISP. Ze slaagt voor alle vakken, behalve voor 2. 1 vak van 4 studiepunten en 1 vak van 6 studiepunten. (60-10)/60  83 % cumulatieve studie-efficiëntie. Voorbeelden

9 Cumulatieve studie-efficiëntie Evert neemt 60 studiepunten op. Hij slaagt voor twee vakken. Een vak van 6 studiepunten en een vak van 3 studiepunten. 9/60  15% cumulatieve studie-efficiëntie. Het jaar daarop neemt Evert de overige 51 studiepunten op. Hij neemt ook al 9 studiepunten uit de volgende studiefase op. Nu slaagt hij voor alle vakken, behalve voor 1 vak van 6 studiepunten. (9+54)/(60+60)  52,5% cumulatieve studie-efficiëntie. Voorbeelden

10 Cumulatieve studie-efficiëntie Een cumulatieve studie-efficiëntie ≥ 50% is van belang bij: Herinschrijven –Bindend studieadvies –Ter-inschrijving Aantal studiepunten dat je opneemt Toleranties Waarvoor?

11 Cumulatieve studie-efficiëntie Bindend Studieadvies 1° sem2° sem3° sem4° sem Advies / Waarschuwing Bindend studieadvies: minstens 50% CSE na 4e semester <50% CSE volgend acj Niet herinschrijven aan KUL eerste academiejaar

12 Cumulatieve studie-efficiëntie Ter-inschrijving voor een bepaald opleidingsonderdeel: –Cumulatieve studie-efficiëntie ≥ 50%: ter-inschrijving wordt toegestaan. –Cumulatieve studie-efficiëntie < 50%: weigering tot ter- inschrijving. (2 jaar na elkaar niet slagen voor een vak en CSE < 50% kan je voor één academiejaar niet inschrijven in die opleiding. ) Ter-inschrijving

13 Cumulatieve studie-efficiëntie Nu: voltijds (54-66) of deeltijds (25-35) nog kiezen voltijds / deeltijds : tussen 25 en 66 stp.  meer dan 66 studiepunten mogelijk als CSE >50% Aantal Studiepunten

14 Cumulatieve studie-efficiëntie Wat? Tolerantiekrediet Hoe? Voorbeelden Toleranties

15 Toleranties Toleranties ipv deliberatie. Zelf kiezen om vakken van 8/20 of 9/20 te tolereren. als CSE>50% en voldoende tolerantiekrediet over. Wat?

16 Toleranties Tolerantiekrediet = 10% van het aantal studiepunten nodig voor diploma. Vrijstellingen tellen niet mee voor de bepaling van het tolerantiekrediet. (vrijstelling voor vak 10stpn 17stpn tolerantiekrediet) Nog geen 60 studiepunten behaald  tolerantiekrediet blijft beperkt tot 12 studiepunten. Tolerantiekrediet

17 Toleranties Tolerantiedossier in KU-loket 8/20 of 9/20 Mag ik voor dit vak een tolerantie aanvragen? Voldoende cumulatieve studie-efficiëntie? Voldoende tolerantiekrediet? Laatstejaars: beslissen of examencommissie toleranties mag toekennen ten laatste aan het begin van het tweede semester Hoe?

18 Toleranties Vb. Tolerantiedossier

19 Toleranties Doris schrijft voor het eerst in voor de Bachelor Geografie (180 stp). Nog geen 60 stp  tolerantiekrediet = 12 stp. Januari: vak A 5/20 en vak B 3/20 Juni: vak C NA en vak D 6/20 September: vak A 5/20, vak B 12/20, vak C 14/20 en vak D 8/20 Vak A = 4stp en vak D = 6 stp. (60-10)/60  83 % cumulatieve studie-efficiëntie. Tolerantie inzetten voor vak D  tolerantiekrediet nog 6stp. Voorbeelden

20 Toleranties Michael schrijft zich in in de Master Geologie. Opleiding van 120 studiepunten  12 stp tolerantiekrediet. Juni: vak A 8/20 (5 stp). Cumulatieve studie-efficiëntie 92%  tolerantie mag. Tweede zit: garantie op behoud tolereerbaar cijfer. September: vak A 13/20  Michael behoudt zijn volledige leerkrediet en verwerft credits voor alle opleidingsonderdelen. Voorbeelden

21 Toleranties Judith schrijft zich in in de Bachelor Biologie. Opleiding van 180 studiepunten Op grond van eerdere studies krijgt ze voor 30stpn vrijstelling Nog 150 stpn doen tolerantiekrediet = 15 stp. (beperkt tot 12 stp. zolang ze in totaal geen 60 stp. verworven heeft) Voorbeelden

22 Overgangsmaatregelen Alle afgeronde programmajaren blijven buiten de diplomaruimte. Voor de cumulatieve studie-efficiëntie telt alles wat je opneemt vanaf Enkele concrete casussen.

23 Overgangsmaatregelen Ik heb in een volledig programmajaar afgerond –Voor je cumulatieve studie-efficiëntie tellen alle vakken waarvoor je inschrijft vanaf –Voor de berekening van je tolerantiekrediet tellen alle vakken van de opleiding waarvoor je inschrijft vanaf Liv zit in in tweede bachelor biologie. Op het einde van het academiejaar is zij geslaagd  tolerantiekrediet = 6 stp Concrete Casussen

24 Overgangsmaatregelen Concrete Casussen Ik heb in geen volledig programmajaar afgerond –De vakken waarvoor je niet slaagde, moet je hernemen. –Voor je cumulatieve studie-efficiëntie tellen alle vakken waarvoor je inschrijft vanaf –Voor de berekening van je tolerantiekrediet tellen alle vakken van de opleiding waarvoor je inschrijft vanaf én de vakken van je niet-afgeronde programmajaar in dezelfde opleiding waarvoor je voor slaagde. Saïd zit in in eerste bachelor fysica. Hij is op het einde van het academiejaar niet geslaagd  tolerantiekrediet = 18stp (beperkt tot 12, aangezien hij nog geen 60 stp verworven heeft)

25 Overgangsmaatregelen Ik heb in een volledig programmajaar afgerond en heb ook al voorafnames opgenomen –Voor je cumulatieve studie-efficiëntie tellen alle vakken waarvoor je inschrijft vanaf –Voor de berekening van je tolerantiekrediet tellen alle vakken van de opleiding waarvoor je inschrijft vanaf en de voorafnames binnen dezelfde opleiding waarvoor je in een credit behaald hebt. Esther zit in in eerste bachelor Informatica + in voorafname een aantal vakken uit tweede bachelor. Ze slaagt zowel voor haar eerste bachelor als voor de vakken uit tweede bachelor  tolerantiekrediet in = 12 stp. Concrete Casussen

26 Overgangsmaatregelen Ik heb in geen volledig programmajaar afgerond, maar heb ook voorafnames opgenomen –De vakken waarvoor je niet slaagde, moet je hernemen. –Voor je cumulatieve studie-efficiëntie tellen alle vakken waarvoor je inschrijft vanaf –Voor de berekening van je tolerantiekrediet tellen alle vakken van de opleiding waarvoor je inschrijft vanaf én de vakken van je niet-afgeronde programmajaar binnen dezelfde opleiding waarvoor je voor slaagde en de voorafnames waarvoor je in een credit behaald hebt. Tobias zit in in tweede geologie. Hij neemt ook al vakken uit derde bachelor in voorafname. Hij slaagt niet voor zijn tweede bachelor, maar behaalt wel een credit voor een paar vakken uit derde bachelor  tolerantiekrediet in = 12stp Concrete Casussen

27 Overgangsmaatregelen Ik studeer deeltijds Ik volg een geïndividualiseerd traject Ik volg een lerarenopleiding  Verdere info volgt via gerichte mailing. Concrete Casussen

28 Meer weten? tmlhttps:// tml