Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Markets, Hierarchies and Hegemony
Advertisements

Presentatie: Hoofdstuk 13 “Conflicts between staff and line Managerial Officers” (Melville Dalton)
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
Onprofessionele Professionalisering
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Conflicts between staff and line managerial officers (Melville Dalton)
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Opvoeden in de puberteit
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Hogescholen in Dialoog
Management : situering en begrip
Bestuur en toezicht 12 maart 2010 w.sorgdrager. veranderingen organisaties worden ingewikkelder management professionaliseert aandacht voor risicomanagement.
Een sociale werkelijkheid creëren:
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
The managment of innovation
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Communicatieproces .
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Organisatiestructuur en
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Gedrag in organisaties, 10e editie
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
Opleiden van medewerkers
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
1 Publiek Management Bijeenkomst 6 Albert Meijer.
Kansen voor Samenwerken
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Ketensamenwerking vanuit het perspectief van de individuele organisatie Anneleen Winters Een analyse als discussie start Center for e-Government Studies.
Betrokkenheid op de werkvloer
Management Accounting Management Control
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Vormgeven van de HRM-functie
Kennismanagement & Sociale media
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Samenleven in Transitie Onderzoek en lesgeven in 2035 Jan Jonker Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Nijmegen School of Management –
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Rol van werknemers? “Wil een bedrijf ook in de toekomst succesvol zijn, dan moet het: zijn CO2-uitstoot, energie- en materiaalverbruik verminderen; zorgen.
Presentatie bedrijfsplan
Leiding geven aan school ontwikkeling
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Netwerkcorruptie Nationaal Compliance Congres 2017
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie Moral Mazes: The World of Corporate Managers by Robert Jackall Hoofdstuk 2: The social structure of managerial work Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie

Gebaseerd op veldwerk in grote organisaties en interviews met > 100 managers ‘Most Outstanding Business and Management Book’(1988) by the Association of American Publishers

Autoriteit Autoriteit is gelinkt aan persoonlijke relaties: met baas met managers Autoriteit wordt gecentraliseerd en gedecentraliseerd: chief executive officer (CEO) verantwoordelijkheid beslissingen en winsten zo laag mogelijk op de organisatielijn

Opmerking Bedrijf = verschillende divisies (met president) = profit centers Elke divisie = autonome en zelfvoldoenende organisatie Maar: toezicht van ‘corporate central staff’ & rapportering president aan CEO (via ‘executive vice-presidents’)

Systeem van rapporteren = sleutelmechanisme structuur werknemers managers baas managers superieuren van baas president divisie CEO

Elk niveau structuur = druk van boven om hogere doelen te bereiken Opmerking: Wat er gerapporteerd wordt aan het topmanagement is afhankelijk van wat de superieuren tot doel hebben Elk niveau structuur = druk van boven om hogere doelen te bereiken CEO centraal

‘Management – by – objective’ systeem keten van verplichtingen van CEO tot de laagste posities patrimoniale waarden: onmiddelijke ervaringen carrièrekansen op lange termijn Opmerking: geen bescherming = zwakheid, onvertrouwen domme fouten of tegen de verplichtingen van trouwheid

Details geen gedetailleerde instructies redenen: autonomie ondergeschikten vervelende details verantwoordelijkheid fouten pregedetermineerde oplossing

Credit Credit bij succesvolle beslissing gaat naar hoogste persoon die betrokken autoriteit als vergunning stelen ideeën ondergeschikte als ‘sportief’ persoon Opmerking: Superieuren kunnen krediet verdelen vertrouwensrelaties grotere inspanningen Besluit: CEO grote invloed dankzij dit systeem

Ingewikkelde cognitieve mappen kennis managers en superieuren juiste mensen aanspreken kennis politieke conflicten

Organisatorische omwenteling nieuwe CEO verandering organisatie redenen: voorgaande fouten agressieve imago vertrouwensstructuur

Opmerking: ook bij presidenten Besluit: ‘Vertrouwen als metselspecie hierarchie’ onzekerheid allianties

Basisstructuren en - ervaringen scherpzinnig gevoel organisatorische willekeurigheid concurrentie binnen organisatie line managers versus staff managers streven promotie

Conflicten Bedrijf: luxe diensten, informatie en sociale contacten Functie? Verbergen conflicten door harmonie en teamwerk Conclusie: onderdrukken openlijke conflicten sociaal geaccepteerde vormen strijdvoeren

Managerial code aanwijzingen aan leren: complexe regels gedeelde meningen normatieve codes institutionele logica Waarom? Controle constructie alledaagse leven

Allianties banden loyaliteit netwerken lopende door gehele organisatie uit eigen belang introductie exclusieve netwerken bescherming en overname macht leden krijgen stempel

Conclusie voldoen eisen zichzelf voortdurend herbevestigen onzekerheid en willekeurigheid Gevolg: Angst ‘key experience of managerial work’ promotie

Thomas W. Norton: ‘Narcassism and moral of corporate mazes life’ Kritiek Thomas W. Norton: ‘Narcassism and moral of corporate mazes life’ buitenlandse concurrentie macro –fenomenen