Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie Moral Mazes: The World of Corporate Managers by Robert Jackall Hoofdstuk 2: The social structure of managerial work Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Gebaseerd op veldwerk in grote organisaties en interviews met > 100 managers ‘Most Outstanding Business and Management Book’(1988) by the Association of American Publishers
Autoriteit Autoriteit is gelinkt aan persoonlijke relaties: met baas met managers Autoriteit wordt gecentraliseerd en gedecentraliseerd: chief executive officer (CEO) verantwoordelijkheid beslissingen en winsten zo laag mogelijk op de organisatielijn
Opmerking Bedrijf = verschillende divisies (met president) = profit centers Elke divisie = autonome en zelfvoldoenende organisatie Maar: toezicht van ‘corporate central staff’ & rapportering president aan CEO (via ‘executive vice-presidents’)
Systeem van rapporteren = sleutelmechanisme structuur werknemers managers baas managers superieuren van baas president divisie CEO
Elk niveau structuur = druk van boven om hogere doelen te bereiken Opmerking: Wat er gerapporteerd wordt aan het topmanagement is afhankelijk van wat de superieuren tot doel hebben Elk niveau structuur = druk van boven om hogere doelen te bereiken CEO centraal
‘Management – by – objective’ systeem keten van verplichtingen van CEO tot de laagste posities patrimoniale waarden: onmiddelijke ervaringen carrièrekansen op lange termijn Opmerking: geen bescherming = zwakheid, onvertrouwen domme fouten of tegen de verplichtingen van trouwheid
Details geen gedetailleerde instructies redenen: autonomie ondergeschikten vervelende details verantwoordelijkheid fouten pregedetermineerde oplossing
Credit Credit bij succesvolle beslissing gaat naar hoogste persoon die betrokken autoriteit als vergunning stelen ideeën ondergeschikte als ‘sportief’ persoon Opmerking: Superieuren kunnen krediet verdelen vertrouwensrelaties grotere inspanningen Besluit: CEO grote invloed dankzij dit systeem
Ingewikkelde cognitieve mappen kennis managers en superieuren juiste mensen aanspreken kennis politieke conflicten
Organisatorische omwenteling nieuwe CEO verandering organisatie redenen: voorgaande fouten agressieve imago vertrouwensstructuur
Opmerking: ook bij presidenten Besluit: ‘Vertrouwen als metselspecie hierarchie’ onzekerheid allianties
Basisstructuren en - ervaringen scherpzinnig gevoel organisatorische willekeurigheid concurrentie binnen organisatie line managers versus staff managers streven promotie
Conflicten Bedrijf: luxe diensten, informatie en sociale contacten Functie? Verbergen conflicten door harmonie en teamwerk Conclusie: onderdrukken openlijke conflicten sociaal geaccepteerde vormen strijdvoeren
Managerial code aanwijzingen aan leren: complexe regels gedeelde meningen normatieve codes institutionele logica Waarom? Controle constructie alledaagse leven
Allianties banden loyaliteit netwerken lopende door gehele organisatie uit eigen belang introductie exclusieve netwerken bescherming en overname macht leden krijgen stempel
Conclusie voldoen eisen zichzelf voortdurend herbevestigen onzekerheid en willekeurigheid Gevolg: Angst ‘key experience of managerial work’ promotie
Thomas W. Norton: ‘Narcassism and moral of corporate mazes life’ Kritiek Thomas W. Norton: ‘Narcassism and moral of corporate mazes life’ buitenlandse concurrentie macro –fenomenen