Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Realisatie kindcentrum
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Harmonisatieplannen kabinet
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Even voorstellen Anja Hol
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
IKC Klarendal.
KINDCENTRA 2020 December Kindcentra 2020 – de start o Signalen …. vanuit kopgroepen wethouders, kinderopvang en onderwijs o Het moet anders voor.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Visie gemeente Heusden over IKC 19 maart 2015 Wander van Es.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
Presentatie Inloopavond Integraal Kindcentrum Zevenhoven Noordeinde 26 oktober 2016, Teylersplein Nieuwveen.
Drijfzand of cement: de rol van de gemeente in IKC-vorming René Peeters wethouder Jeugd, Onderwijs, sport gemeente Almere 29 september 2017 Welkom,
Op weg naar IKC Rijsbergen
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Presentatie Rode Bosbes
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat, Geldermalsen, Gorinchem, Groningen, Harlingen, Hengelo, ’s-Gravenhage, 's-Hertogenbosch, IJsselstein, Langedijk, Leeuwarden, Lelystad, Middelburg/Vlissingen, Nijmegen, Oss, Sluis/Hulst/Terneuzen, Zaanstad, Zoetermeer

Wat is een kindcentrum 0-12 jaar? http://youtu.be/lE--Vdq2K7I

Kenmerken van een Kindcentrum Eén visie op de wijze waarop kinderen leren en zich ontwikkelen. Van 0 tot 12 jaar, doorgaande ontwikkelingslijn / individuele ontwikkelings- plannen. Breed aanbod: onderwijs en opvang, maar ook sport, muziek of spel. Met verplichte en vrijwillige onderdelen. De hele dag, het hele jaar door open. Eén team met één organisatie, eenhoofdige leiding, één beleid, multifunctioneel gebouw. Eenduidige communicatie met ouders, één aanspreekpunt.

Waarom kindcentrum? (1) 0-8 jaar essentieel voor opleiding en maatschappelijke carrière. Nu grote versnippering: peuterspeelzaal, vve, voorschool, kinderopvang, onderwijs, buitenschoolse opvang. Elk heeft eigen geldstroom, personeel en bestuurlijke verantwoordelijkheid. Verhindert de doorgaande ontwikkelingslijn voor kinderen Inefficiënt en kwetsbaar

Waarom Kindcentrum (2) Bewaking doorgaande lijn in ontwikkeling kind. Vroegtijdige ondersteuning bij signalering achterstanden. Brede school nu: samenwerking tussen losse, bestaande organisaties. Streven naar één pedagogische omgeving met één team met verschillende professionals met één aansturing en één loket voor ouders.

Winst voor het kind Leeromgeving: rijk, inspirerend en stimulerend. Ruimte voor ontwikkeling van alle talenten. Aanbod volgt kind i.p.v. kind naar aanbod (bv. zorg). Extra leertijd waar nodig. Leuke veelzijdige dagbesteding met leren, spel, sport en cultuur. Meer diversiteit in speel- en leergroepen.

Winst voor de ouders Pedagogisch partnerschap van ouders en begeleiders van opvang en school. Ingebouwde advies- en zorgfuncties. Desgewenst oudercursussen in de wijk. Dagarrangementen: sluitend aanbod van opvang, onderwijs en vrije tijd. Ongebroken werkdag en loopbaan.

Winst voor gemeenten Versterking synergie tussen Onderwijs- en Jeugdbeleid Betrekken onderwijs en kinderopvang bij integraal jeugdbeleid Aantrekkelijk woonklimaat: combinatie van werk en zorg voor ouders Aantrekkelijk vestigingsklimaat bedrijven Efficiëntere en effectievere inzet Welzijn, Sport, Cultuur en jeugdzorg Efficiënter gebruik van gebouwen Behoud voorzieningen in krimpregio’s en kleine kernen.

Winst voor instellingen Haalbare combinatie kerntaken (onderwijs en opvang) en nevendoelen (burgerschap, sociale vaardigheden, bewegen, culturele vorming, zorg). Kwaliteitswinst door één visie, doorlopende leerlijnen en soepele doorstroming. Efficiency door combinatie van functies en voorzieningen. Grotere tevredenheid personeel en ouders.

Kopgroep wethouders voor kindcentra Doel: Versterking van de pedagogische infrastructuur, vergroting van de mogelijkheden voor ouders en een inhoudelijke verbeterslag van onderwijs en opvang in de gemeente

Werkwijze Uitwisseling van kennis over beleid (inhoud én proces) Elkaar inspireren Samen optrekken Gezamenlijke lobby Werkbezoeken

Procesontwikkeling: van idee naar uitvoering Kindcentrum is concept in ontwikkeling Gemeenten en partners: gezamenlijk stip aan de horizon Beleidscontext & strategie Beleidsscenario’s en sturingsfilosofie gemeente: sturend – regisserend – faciliterend – volgend

Uitdagingen Uitwerking van het regeerakkoord Kabinet Rutte II Regierol van gemeenten Ontschotting budgetten Gemeenteraadsverkiezingen 2014