DCD ‘Lekker onhandig’ Marleen Rijnsent, orthopedagoog/GZ-psycholoog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Developmental Coördination Disorder
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Gedragsproblemen
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Divera TWISK SWOV - Nederland
Cluster 4 gerelateerde problemen
Welkom collega’s!.
Begeleiding van kinderen met zorg
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Vergoedingsregeling dyslexie
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Autismespectrumstoornissen
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
VMBO in Beweging Brandenberg een gezonde school!!! Alle leerlingen actief!!!
DCD Developmental Coordination Disorder
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
Even voorstellen REC 2 ZEON REC 3 Zuidoost Brabant Peter Schutte
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Autismespectrumstoornis
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Basisschool ‘t Heuvelke
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Pedagogische interventie PEP-poli
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Voortijdig schoolverlaten
De weg van de leerling met specifieke
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Methodiek: Plancyclus
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Maatschappelijke zorg 2
Kinderarbeid..
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Consultatief logopedisch spreekuur
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

DCD ‘Lekker onhandig’ Marleen Rijnsent, orthopedagoog/GZ-psycholoog Netwerkbijeenkomst voor IB’ers Haarlem November 2011 Waarom titel aangepast Bv CP, dwarslaesie, NAH

Acht uur, de wekker gaat. Jan struikelt zijn bed uit en kleedt zich aan. Dat gaat niet makkelijk. Zijn trui zit achterstevoren en hij worstelt met zijn veters. Tijdens het ontbijt stoot hij per ongeluk zijn glas melk om en vliegt de hagelslag in de rondte. Hij loopt naar school, want fietsen lukt nog niet, terwijl zijn twee jaar jongere zusje het allang kan. Hij heeft gym vandaag, daar baalt hij van. Hij wordt meestal als laatste gekozen en met tikkertje is hij vaak als eerste af……. Jan heeft DCD.

Opzet van de workshop Wat is DCD? 2. DVD ‘Motorisch onhandig’ 3. Overlap met andere stoornissen 4. Oefening Gevolgen Pauze 6. Revalidatiecentrum 7. Ambulante Begeleiding 8. Informatie

Motorische Coördinatieproblemen Minimal Brain Dysfunction Minimal Neurological Dysfunction Clumsy children Sensorische Informatieverwerkingsproblemen Dyspraxie DCD

DCD: Developmental Coordination Disorder coördinatie ontwikkelingsstoornis

Criteria voor DCD De motorische uitvoering van de dagelijkse activiteiten is slechter dan die van leeftijdsgenootjes B. Er is een zichtbaar negatief effect op de schoolse vaardigheden of activiteiten van het dagelijks leven. Het wordt niet veroorzaakt door een medische aandoening. De oorzaak kan niet verklaard worden vanuit een lagere intelligentie. hoe stellen wij DCD vast?

Kenmerken DCD (1) Coördinatieproblemen kracht, tuning, hypotonie (lage spierspanning), slecht statisch en dynamisch evenwicht, slecht houdings- en bewegingsgevoel, tremor. Meer moeite en tijd nodig om motorische vaardigheden (passend bij leeftijd) te leren Halen niet een vergelijkbaar kwaliteitsniveau Volharden in zelfde, niet-adequate uitvoering (zien niet dat/hoe het fout gaat en/of kunnen geen alternatief genereren) Motor. leerprocessen meer dan senso, senso-moto of SI-probleem?

Kenmerken DCD (2) Moeite met generaliseren (het geleerde toepassen in verschillende situaties) Meer moeite met automatiseren Plannen en organiseren kost veel moeite Laag gevoel van (motorische) competentie Motor. leerprocessen meer dan senso, senso-moto of SI-probleem?

Dyspraxie ≠ DCD Dyspraxie = grootste probleem zit in het bedenken van een idee en de planning. Hierdoor verloopt de Uitvoering problematisch. DCD = grootste probleem zit in de motorische uitvoering en het leren/bijstellen van motorische activiteiten. Een idee bedenken en plannen is in de regel niet het grootste probleem. lange keten van deelvaardigheden (sensoriek-cognitie-motoriek) vb koffiebekertje

DVD ‘Motorisch onhandig’ www.recmiddenbrabant.nl

Statistieken DCD lijkt voor te komen bij 5 tot 10 % van schoolgaande kinderen Komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes. De verhouding is ongeveer 4 meisjes tegenover 10 jongens. Bijkomende problemen: zindelijkheid, eet- en drinkproblemen, laag zelfbeeld Naast motorische problemen bestaat er overlap met: Gedragsproblemen Leerproblemen

Overlap gedragsproblemen (comorbiditeit) Affectieve problemen PDD-NOS Agressief gedrag DCD ADHD disorders have overlapping causes, Processing speed for DCD and ADHD? the direct causes of one disorder affect the mechanisms that cause some other disorder. Prof. Dr. Buitelaar

Overlap met leerproblemen Dyslexie Rekenproblemen NLD Aandachtsproblemen Prikkelverwerkingsproblemen (SI) Spraak/taalproblemen

Oorzaak / verklaring Geen duidelijke oorzaak, maar wel vermoedens: Aanleg Risicofactoren peri- / postnataal Neurologische rijping Bewegingservaring *genetisch *zuurstoftekeort, kleine beschadigingen *1 biljoen cellen en 1000 bj verbindingen; topografie brein-netwerk + bedrading *onderstimulatie/vermijdingsgedrag

Oefening om te ervaren hoe het is om een motorisch probleem te hebben. Dictee met je niet-schrijfhand op een zachte ondergrond a=b, b=c enz.

Gevolgen gevoel van competentie BEWEGEN DCD COGNITIE PSYCHO-SOCIAAL OPVOEDINGS-SCHOOLSITUATIE verbanden vragen ps.sociaal: vt besteding-buiten spelen-sportclub cogn. bewegen-exploreren en bv ontwikkeling frontale en pre-frontale functies gevoel van competentie

Gaat het (vanzelf) over? Marja Cantell (1996) 51517jaar Amanda Kirby(2008) 1725 jaar -Motorische problemen persisteren -Significant lagere scores zelfwaardering -Significante achterstand schoolniveau, sociale acceptatie

Samengevat -DCD gaat niet vanzelf over; -DCD is een coördinatiestoornis in de motoriek, die tijdens de ontwikkeling zichtbaar wordt -DCD gaat niet vanzelf over; -DCD werkt door in andere ontwikkelingsfacetten; -DCD werkt door op lange termijn. o.a. door opstapeling van negatieve ervaringen, ’deukjes’ missen grip op / gevoel van controle missen effect van ’goed zijn in’ en ’meedoen’ beperking in schoolkeuze eveneens sterk afhankelijk van o.a. comorbiditeit gezins- en schoolfactoren

PAUZE

Waar welke hulp? Bij coördinatieproblemen kind: 1e lijns therapeut, kinderrevalidatie, MRT, speciaal gym, FitKids, speciaal zwemmen Bij comorbide problemen: 1e lijn, Jeugd GGZ, (kinderrevalidatie) Voor ouders: 1e lijn, Jeugd GGZ, kinderrevalidatie Voor school: zorgstructuur onderwijs-ambulante begeleiding

Werkwijze Revalidatiecentrum Aanmelding door de huisarts, schoolarts, ouders Opsturen vragenlijsten voor ouders en school Afspraak revalidatie-arts (poli) DCD screenteam Vaststellen DCD of aanvullend onderzoek Behandeling - Afronden behandeling en (eind)poli

Behandeling in de kinderrevalidatie Fysiotherapie Ergotherapie Logopedie Orthopedagoog Neuropsycholoog Maatschappelijk werk groepen: socio, schrijf, hydro, gym/sport Ouderinformatieavonden Informatiemiddagen voor scholen

Ambulante Begeleiding Voor DCD vanuit REC Cluster 3 Leerlinggebonden financiering (LGF) bestaat uit rugzak of plaatsing SO/VSO Preventieve Ambulante Begeleiding (PAB)

Aanbod Ambulante Begeleiding Informatie ziekte/beperking Gevolgen voor het onderwijs Wat is nodig? Begeleidingsplan en handelingsplan Observaties Overlegmomenten met team Advies en aanvraag aangepaste leermiddelen

Wat is er nodig bij de aanvraag van een LGF? Een diagnose Een onderwijskundig rapport Motorisch functioneren Handelingsplan Psychologisch rapport

DCD informatie Hoofdstuk 20

Overige informatie Websites: DVD ‘Motorisch onhandig’ www.kinderrevalidatie.info www.balansdigitaal.nl www.depedagoog.nl www.recmiddenbrabant.nl/ externe_dienstverlening/dcd/ www.sovsodepiramide.nl DVD ‘Motorisch onhandig’ DVD ‘Kinderen en jongeren met Coördinatie Ontwikkelingsstoornis’

Bedankt voor uw aandacht! m.rijnsent@sophiarevalidatie.nl