Basketbalacademie Informatie en startbijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Advertisements

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Presentatie introductie BGL
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Herontwerp PDG-opleiding
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
Van BCP naar opleidingsontwerp Opleiding Basketbaltrainer KADER II t/m IV Cursus basketbaltrainer niveau 2 t/m 4.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Proeve van Bekwaamheid
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
OUDERS VAN NIEUWE LEDEN INFORMATIEAVOND. Agenda 1. Welkom / Even voorstellen 2. Leeftijd categorieën en trainingen 3. Begeleiding 4. Wat als je lid wordt!
Workshop Stem Welkom.
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Workshop “Beoordelen”
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
STARTBIJEENKOMST Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Startbijeenkomst 1. Studiewijzer 2 2. Officiële documenten 3. Bijeenkomsten / workshops 4. Informatiemateriaal.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Naam workshopbegeleider
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bachelor Medische Hulpverlening
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pemprl.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
KNHB Nationaal Hockey Congres Utrecht 26 januari 2013 ‘Basisopleidingen voor trainers en coaches’ Wim Kemps.
Informatiebijeenkomst KNSB Opleidingen Welkom.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Mini-conferentie Meedoen 3 februari 2009.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Scouting Academy informatieavond praktijkbegeleiders 1.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Welkom Maandag 21 september 2009 Bijeenkomst Masterplan Arbitrage Waterpolo.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
KNVB Opleidingen.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Basketbalacademie Informatie en startbijeenkomst Foto’s: Han Hoeberigs, Huig Barnhoorn Leergang Basketbal Trainer/Coach, niveau 2, 3, 4 1e bijeenkomst oktober 2008 Tijd: 19.30 - 21.00 uur Organisatie & Communicatie Persoonlijk Opleidingsplan Workshops & content Portfolio Trainer/Coach Proeve van Bekwaamheid Informatie en startbijeenkomst Basketbalacademie

Onderwerpen vanavond 5 onderwerpen: Organisatie & Communicatie Persoonlijk Opleidingsplan Workshops & Content Portfolio Trainer/Coach Proeve van Bekwaamheid

Organisatie & Communicatie Nieuwe opzet van opleidingen omdat: Eenduidige kwalificatiestructuur in de sport(opleidingen) Verbeteren van samenhang en transparantie tussen sportopleidingen Doorontwikkelen van gestandaardiseerde beroeps competentieprofielen Op 5 niveau’s Voor de gehele sportbranche

Organisatie & Communicatie Competentiegericht opleiden Opleiden op maat Competentie is geheel van Kennis Vaardigheden Attitude Persoonskenmerken Aansluiten bij de (beroeps)praktijk

Organisatie & Communicatie Oude stijl: Opleiding en examen bij elkaar Veel bijeenkomsten Veel theorie, weinig praktijk Cursorische sturing

Organisatie & Communicatie Nieuwe stijl Leertraject en toets afzonderlijk Minder bijeenkomsten (persoonlijk leerproces) Opdrachten uitvoeren in praktijk

Organisatie & Communicatie Doch wel: In BT2 meer structuur; minder in BT4 Nog ervaring opdoen BT2 is goedgekeurd BT3 verwachte goedkeuring BT4 nog toestemming van OC&W (deze leergang is pilot)

Hoe ziet het traject er dan uit? Week BPV activiteiten Workshops Kerntaak / competenties Toelichting 1 Workshop 1: Het geven van een training 3 Training voorbereid; principes van workshops verwerkt; verslag in portfolio Workshop 2: Leervragen basistechnieken / fundamentals 1, 2 Bezoek / afspraak / leercoach / praktijkbegeleider 5 Training voorbereid, verslag in portfolio 1, 2, 6 Opdrachten mailen 7 Wedstrijd verslag met commentaar coach op tribune Workshop 3: sportgezondheidsleer; leervragen en opdrachten 1, 3, 6 9 Assisteren bij een activiteit in de vereniging bv toernooi; toevoegen aan portfolio Telefonisch contact met leercoach

Hoe ziet het traject er dan uit? (2) Week BPV activiteiten Workshops Kerntaak / competenties Toelichting 11 Training voorbereiden, verslag in portfolio Workshop 4: Offense Leervragen en opdrachten 1, 2 13 Workshop 5: Lesgeven; coaching en communicatie 3, 6 Bezoek / afspraak / leercoach / praktijkbegeleider 15 Training voorbereid, verslag in portfolio Opdrachten mailen 17 Workshop 6: intervisie 4, 6 19 Training voorbereiden/ verslag in portfolio Workshop 7: defense 5 Portfolio wordt nagekeken door PvB beoordelaar -> indien voldoende dan doe je PvB2.1 21 Voorbereiden praktijkexamen met eigen oefengroep

Kerntaken op BT2 niveau 1 Begeleidt sporters 2 Verzorgt (een deel van) trainingen/lessen 3 Begeleidt wedstrijden/toetsen 4 Assisteert bij activiteiten in de sportorganisatie 5 De basketbaltrainer kan eigen hulpvragen verwoorden en op een efficiënte manier de benodigde kennisbronnen dan wel deskundigen raadplegen.(=leercompetentie) De basketballtrainer is sociaal, moreel, milieubewust en maatschappelijk actief(=burgerschapscompetentie)

Kerntaken op BT3 niveau stimuleert sportieve ontwikkeling van (jeugdige) sporters geeft trainingen / lessen coacht bij wedstrijden / toetsen neemt vaardigheidstoetsen af, stuurt kader aan organiseert activiteiten in de sportorganisatie stuurt sporttechnisch kader aan verwoordt eigen hulpvragen en raadpleegt kennisbronnen (leercompetentie) is sociaal, moreel, milieubewust en maatschappelijk actief (burgerschapscompetentie)

Kerntaken op BT4 niveau stimuleert sportieve ontwikkeling van specifieke (groepen) sporters geeft trainingen / lessen aan specifieke (groepen) sporters scout sporters ontwikkelt en voert sporttechnisch beleid uit werkt met begeleidingsteam samen en onderhoudt externe contacten bevordert competentieontwikkeling van sporttechnisch kader verwoordt eigen hulpvragen en raadpleegt kennisbronnen (leercompetentie) is sociaal, moreel, milieubewust en maatschappelijk actief (burgerschapscompetentie)

Persoonlijk Opleidingsplan Stap 1: De Voorbereiding - zelfanalyse Stap 2: Het opstellen van het POP - wat, hoe, wie, wanneer, waar? Stap 3: Uitvoering Stap 4: Evaluatie Je persoonlijk opleidingsplan is een ontwikkelingscontract tussen jou, je praktijkbegeleider en je leercoach

Persoonlijk Opleidingsplan Invullen van formulier niveaubepaling (sterke en zwakke punten). Ondertekening door coordinatoren.

Persoonlijk Opleidingsplan Praktijkleren: Opleiden in de praktijk; Praktijkopdrachten; Praktijkbegeleiders ; Leercoaches

Workshops & Content Workshops worden verzorgd door: Experts De expert is deskundig met betrekking tot sporttechnische en/of sportoverstijgende onderwerp(en) en kan deelnemers ondersteunen in de ontwikkeling van hun competenties. De expert verzorgt workshops en heeft kennis van een of meerdere vakgebieden

Workshops & Content Tijdens de leergang worden o.a. de volgende workshops georganiseerd: 1. les- en leidinggeven 2. sportgezondheidsleer 3. coaching en communicatie 4. fundamentals (basistechnieken) 5. aspecten van de verdediging 6. aspecten van de aanval 7. specifieke onderwerpen (zoals rebounding, fastbreak e.a.)

Workshops & Content Maar ook ZELF: CONTENT UITWISSELEN & CONTENT MAKEN !! - b.v. Met behulp van weblog of wiki techniek en andere open source software (b.v. Moodle voor elektronische leeromgeving waarvan ieder gebruik kan maken)

Workshops & Content Traject najaar + voorjaar: Maandelijks een ‘conferentie’ (terugkomdag) daarin: voortgangsinformatie / gesprek + workshops verschillende workshops / onderwerpen keuze bij deelnemer informatie over inhoud per workshop wordt vooraf gemaild Tussendoor werk je aan je competenties (op basis van je persoonlijk opleidingsplan) en verzamel je bewijsstukken voor je portfolio.

Portfolio Trainer/Coach In je portfolio verzamel je bewijsstukken waarmee je jouw ontwikkeling kunt illustreren Het gaat om jouw werk als trainer/coach Je stelt het zelf samen Je laat je ontwikkeling zien Belangrijk is je eigen reflectie (op je ontwikkeling) Begeleiding door je praktijkbegeleider en/of leercoach

Portfolio Trainer/Coach Inhoud van je portfolio De bewijsstukken zijn relevant Een portfolio is selectief en representatief Een portfolio is goed gestructureerd en georganiseerd Een portfolio is dynamisch Een portfolio bevat verschillende materialen (variërend van aantekeningen, beoordelingen, dagboeken, foto’s tot uitgewerkte trainingen) Maar ook: eerder verworven kwalificaties en competenties

Proeve van Bekwaamheid Wat is het? Integrale toets op basis van kerntaken / competenties In de praktijk!

Proeve van Bekwaamheid PVB wordt afgenomen door een PVB-beoordelaar De PVB-beoordelaar beoordeelt de competenties van een kandidaat op basis van de uitvoering van een proeve van bekwaamheid en geeft hierover een oordeel. Dit oordeel dient objectief, valide, betrouwbaar en onafhankelijk te zijn.

Tot slot Start vanaf november: Draag zorg voor het invullen en verzenden van het formulier niveaubepaling Draag zorg voor praktijkbegeleider en leercoach (binnen de verenigingen!) Maak je eigen POP: planning! Bespreek (ook binnen de vereniging!) de behoeften aan workshops -> maak een “community of learners” Informatie over workshops: via de mail! Structurele bijeenkomsten / “conferenties” (aanmelding idem via de mail) Wacht niet op ons: je bent verantwoordelijk voor je eigen leerproces!!!!