Andere (school)tijden Andere kansen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Realisatie kindcentrum
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Andere (school)tijden in het onderwijs
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
“Andere Schooltijden”
TussenSchoolse Opvang Ichtusschool 21 oktober 2008 Saskia Delies.
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Brede School Rotterdam
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Samenwerken in burgerschap
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Harmonisatieplannen kabinet
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Informatieavond schooltijden
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Even voorstellen Anja Hol
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Informatieavond 19 november
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Freekids Kinderopvang
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Transcript van de presentatie:

Andere (school)tijden Andere kansen

Waar gaat het nou echt om ?

Onderzoek naar keuzes: Mobile device – water – voedsel Eerste keuze is being connected (na 6 uur pas water na 8 uur voeding)

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 VROEGER T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 Van vroeger, toen alles veel ……. was, komen de huidige schooltijd T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

Sociale netwerk van een kind Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar Sociale netwerk van een kind 13 juli 2011 Peter Vereijken

Emancipatie: andere rollen

Verandering in gezinnen Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar Verandering in gezinnen 13 juli 2011 Peter Vereijken 12

zorg (recht op zorg – hulp) participatie (plicht tot meedoen) van zorg (recht op zorg – hulp) naar participatie (plicht tot meedoen) maatschappij

NU Kindnetwerk Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 4-4-2017 NU Kindnetwerk 14 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 14 14

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 4-4-2017 Een kind is 5.000 uur per jaar wakker daarvan 940 uur op school uur op school en 600 uur in de opvang! de rest is voor ????? 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 15

Dagarrangement: art 45.2 WPO IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar 4-4-2017 4-4-2017 Dagarrangement: art 45.2 WPO 5x 11x 52 upj waarvan: 450 upj didactische instructie TSO: onderdeel WPO KDV | VSO |NSO | BSO |GOB : onderdeel WK 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 17

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar 4-4-2017 4-4-2017 2x de schooltijd Dagarrangement 5x 11x 52 upj waarvan: 450 upj didactische instructie TSO: onderdeel WPO KDV | VSO |NSO | BSO |GOB : onderdeel WK 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 18

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 4-4-2017 Hoe, wat en waarom ? onderwijs als maatschappelijk ondernemer 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 19

Dagarrangementen (DA) IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 Dagarrangementen (DA) 1 januari 2007: Dagarrangementen conform artikel 45.2 WPO. Verplichting/taak voor het onderwijs 1 juli 2008: Regiegroep Brede School Veldhoven op basis van 2x convenant en samenwerkingsovereenkomst Uitvoering: inhoud & samenwerkingen = DA WIS Breed – Noord – Oost – Midden – Zuid MFA’s Verbrede scholen T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

Dagarrangementen: WPO art 45.2 IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 Dagarrangementen: WPO art 45.2 Het bevoegd gezag van een basisschool draagt op daarvoor met ouders afgesproken dagen, zorg voor de organisatie van kinderopvang in de zin van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, voor leerlingen, op doordeweekse niet-schooldagen, niet zijnde algemeen erkende feestdagen en op schooldagen gedurende de voor-en naschoolse periode, tussen 07:30 uur en 18:30 uur, indien een of meer ouders hierom verzoeken. De kosten die uit de opvang als bedoeld in de eerste volzin voortvloeien, komen voor rekening van de ouders. T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 Partners BSV VeldVest RBOB De Kempen Korein Kinderopvang Nummereen Kinderopvang Paraplu Kinderopvang Stimulans Zuidzorg Orthopedagogisch Centrum Brabant De Combinatie Jeugdzorg Boddaertcentrum GGD Dommelregio MEE Zuidoost Brabant Sondervick College De Zwengel Gemeente Veldhoven T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 Uitgangpunten BSV Inhoud leidend: 18 te bereiken resultaten Thuisnabije (Dag)arrangementen Passend voor ieder kind ( PO – SBO – SO) Leeftijd 0 – 16 jaar Voor alle kinderen ook niet-WK kinderen Werken vanuit woonservicezone Kinderen in WSZ centraal: accommodatie faciliteert inhoud & samenwerking Gemeente concentreert zich op deze werkwijze T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

18 te bereiken resultaten IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 18 te bereiken resultaten Kwalitatief goed onderwijs, passend voor ieder afzonderlijk kind. Ieder kind heeft in de eigen buurt, een aansluitend aanbod van onderwijs, opvang, zorg, welzijn en vrije tijd. Aansluitend dagarrangement bieden voor kinderen van 0 – 14 jaar. Kind en ouders centraal. Zij zijn bepalend voor de te maken keuzes. Passende accommodatie in de eigen buurt of wijk ontwikkelen en exploiteren. Mogelijke achterstand voorkomen dan wel wegnemen. Actieve deelname van kinderen aan de samenleving bevorderen. Kinderen een goede dagindeling bieden. Sociale kansen en competenties van kinderen ontwikkelen en vergroten. Persoonlijke kansen en competenties van kinderen ontwikkelen en vergroten. Bevorderen van een goed opvoed- en opgroeiklimaat voor kinderen en ouders. Overdragen van waarden en normen. Bieden aan kinderen van sociale veiligheid en geborgenheid. Bevorderen van gezondheid. Gezonde levensstijl. Weerbaarheid bevorderen. Goed burgerschap stimuleren. Bevorderen van kunst- en cultuurbeleving. T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

Waar gaat het feitelijk over? Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 4-4-2017 Waar gaat het feitelijk over? Een passend en goed ontwikkelingsconcept en adequate zorg voor alle kinderen Vragen en wensen van kind en (toekomstige) ouder centraal Kwalitatief goed (passend) aanbod voor ieder afzonderlijk kind/jongere Goed pakket aan onderwijs en zorg- & welzijn voorzieningen in eigen directe omgeving Aansluitend dagarrangement met een gevarieerd aanbod aan activiteiten, passend bij een gedragen pedagogische en didactisch aanpak en lokale integrale visie 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 25 25

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

Coördinatie dagarrangementen IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 Coördinatie dagarrangementen T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

Dagarrangementen voor iedereen MFA’s en Brede Scholen zijn het hele jaar operationeel Één loket voor alle diensten vanaf 0 jaar Thuisnabije uitvoering Maatwerk, passend voor ieder kind Aansluitend compleet arrangement voor alle kinderen: onderwijs – opvang – zorg & welzijn – sport – cultuur - vrije tijd

Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar 4-4-2017 (van) Losse producten en diensten MAATSCHAPPELIJKE ZORG PEUTERSPEELZAAL SCHOOL Een leven lang leren Zorg op velerlei niveaus TSO CULTUUREDUCATIE SPORT KDV BSO BURGERSCHAP GEZONDHEID PASSENDONDERWIJS TAAL & REKENEN BIBLIOTHEEK 29 TECHNIEK T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 13 juli 2011 Peter Vereijken 29

(naar) Passende integrale afstemming Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar 4-4-2017 (naar) Passende integrale afstemming Onderwijs Welzijn Opvang PSZ Cultuur Jeugdzorg VVE VVE Passend SPORT 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 4-4-2017 31 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 31 31

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar 4-4-2017 4-4-2017 Natuurlijk: “inhoud centraal” Vraag, doel en doelgroep Partners, visie en samenwerking Inhoud & Samenwerking Organisatie en accommodatie Inbedding lokaal beleid en visie 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 32 32

Herontwerp… (out of the box denken) Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar Herontwerp… (out of the box denken) Samen vraaggestuurd, vernieuwende antwoorden ontwikkelen! 33 33 13 juli 2011 Peter Vereijken 33

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

Waarom zou u, als ouder? U weet wat u heeft en weet niet wat er voor in de plaats komt? U heeft er niet om gevraagd? Wat goed is, moet je goed laten! U heeft ‘de boel’ (thuis, op het werk, met halen en brengen) aardig geregeld en geen zin alles weer op zijn kop te zetten Misschien brengt het kosten met zich mee?

Waarom doet die school dit? School is meer dan Cito-eindresultaten bedrijf! School heeft verantwoordelijkheid ten aanzien van dagarrangementen van “7 tot 7” Kind leert/ontwikkelt nu en in de toekomst heel anders. Gezin ziet er anders uit! Kind wordt in een andere maatschappij groot Kind leert voor beroepen, die nu nog niet bestaan

Dus………………! Nadenken over de toekomstige rollen van school, gezin, maatschappij, kind, omgeving School moet vooruitdenken voor de toekomstige “klanten” Andere schooltijden zijn gene doel op zich, maar een middel en manier om (toekomstige) doelen te bereiken

Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar 4-4-2017 38 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 38

verschillend en toch onlosmakelijk met elkaar verbonden Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 4-4-2017 3 perspectieven verschillend en toch onlosmakelijk met elkaar verbonden 39 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 39 39

Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar Perspectief 1 Vrouw / ouder(s) Vrouw nu: 25 jaar Over 5 jaar: 1ste kind Dan klant met welke vraag? En klant van wie? Casper David Friedrich 1774-1840 the Wandere above the sea of clouds 13 juli 2011 Peter Vereijken 40

Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar Perspectief 2 Kinderen Hoe leren zij ? Hoe ontwikkelen zij ? Hoe worden zij groot ? Welke vragen zij ? Welke hulpmiddelen zijn nodig ? Van de wereld ter spraken brengen naar een wereld die spreekt arbeidsmarkt De straat geen veilige pedagogische omgeving meer gezin 13 juli 2011 Peter Vereijken 41

Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar Perspectief 3 Organisatie onderwijs Welke rol vervullen zij ? Zijn ze (al) zover ? Onderscheid tussen school en opvang weg Onderwijs een maat- schappelijke onderneming? 13 juli 2011 Peter Vereijken

Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar 4-4-2017 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar 4-4-2017 Als je met schone lei opnieuw kunt beginnen, wat dan? Hoe komt het er dan uit te zien? school opvang zorg 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken

Als je doet wat je deed, krijg je wat je had !

0. Huidige situatie  Karakteristieken: Maandag – dinsdag – donderdag: van 08.30 tot 12.15 uur en van 13.15 tot 15.15 uur Woensdag – vrijdag van van 08.30 tot 12.15 uur Vrije woensdag- en vrijdagmiddag Lunchpauze buiten de school of via TSO van Korein Naschoolse opvang mogelijk na school Gaat verder dan het continurooster, dat wel de middagpauze verkort, maar houdt vast aan begintijd en vrije woensdagmiddag

1. Het vijf-gelijke-dagenmodel  Karakteristieken: vijf identieke schooldagen: van 08.30 tot 14.15 uur Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag Korte lunchpauze met leerkrachten in de klas (geen aparte overblijfvoorziening) naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen Gaat verder dan het continurooster, dat wel de middagpauze verkort, maar houdt vast aan begintijd en vrije woensdagmiddag

2. Het bioritme-model Karakteristieken: Het leren volgt het bioritme van de kinderen, het onderwijs maakt gebruik van de momenten van maximale alertheid (10-12 uur voor leren en presteren en 14.30 -16.30 voor repeteren); Extra lange middagpauze met sport, cultuur en andere activiteiten, verzorgd door de kinderopvang of andere organisaties; Leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing; Voor kinderen van werkende ouders is er na schooltijd opvang.

3. Het 7 tot 7-model of integraal kindcentrum (IKC) Karakteristieken: Aaneengesloten programma met afwisseling in blokken met onderwijs, opvang, sport en ontspanning; Gehele jaar open, geen collectieve schoolvakanties; Één loket voor ouders en kinderen; Geïndividualiseerd onderwijs; Eenduidig pedagogisch beleid; Één team van medewerkers vanuit verschillende disciplines; Concentratie van voorzieningen in één gebouw.

Andere tijden in schema

Efficiënt en effectief Van Brede School naar Integraal KindCentrum Efficiënt en effectief De dingen goed doen De goede dingen doen Peter Vereijken stichting Brede School Nederland 3&4 november 2010

Onderzoek en keuzes vanuit diverse perspectieven Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 4-4-2017 Onderzoek en keuzes vanuit diverse perspectieven 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 52

Analyse vanuit 4 stakeholder: kind – ouder – werknemer – werkgever

Hyperlinks: meer informatie www.anderetijdeninonderwijsenopvang.nl www.bredeschool.nl www.bredeschool.com www.poraad.nl www.vko.nl www.minocw.nl www.nji.nl

IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken Gemeente Coevorden Het jonge jonge kind van 0 - 6 jaar IKC: hoofdlijnen Peter Vereijken 4-4-2017 4-4-2017 Peter Vereijken Postelstraat 33b 5711 EM Someren 0493 – 84 37 31 De Stroom 29 9411 MB Beilen 0593 - 79 50 34 06 – 21 80 70 81 peter.vereijken@gmail.com peter.vereijken@bredeschool.com https://sites.google.com/site/petervereijken/ 13 juli 2011 Peter Vereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken T 06 - 21 80 70 81 | 0493 - 84 27 31 peter.vereijken@gmail.com https://sites.google.com/site/petervereijken 55