School voor wetenschap en techniek
Linda Berteloot – godsdienstleerkracht Ivan Delaere – pedagogisch directeur
Mijn aandeel door het vak godsdienst Mijn aandeel als lid van de pastorale raad
Solidariteit in de ruimte Noord- Zuid aspect mondiaal Solidariteit in de tijd Heden- toekomst aspect milieu educatie
Organisatie mondiale dag M&M dag = in de praktijk brengen wat we geleerd hebben in de godsdienstles
Aspect milieu S cheppingsverhaal veronderstel dat jij God bent houding tegenover de schepping (heerser tegenover beheerder) filmpjes huistaak voor wie het beter wil doen….nieuwste technieken heel belangrijk !!!! Geen sporen nalaten……….
Aspect mondiaal moeilijk staat veel verder van hen af onbekend is onbemind al jaren het zelfde liedje!!! houding tegenover vreemdelingen… toch een kans????
Mondiale dag M&M dag Broederlijk Delen = onze inspiratiebron Startavond voor scholen en parochies
sterke punten en meevallers zwakke punten en tegenvallers
Structureel – infrastructureel Vakoverstijgend
Gebouwenbeheersysteem ◦ Verwarming centraal gestuurd ◦ Lokalen verwarmen volgens noodzaak ◦ Winst : 30 % minder stookkosten Overkapping en ventilatiesysteem blok 800 ◦ Werken momenteel bezig – af tegen ◦ Doel Betere lucht in de lokalen Stookkosten verminderen Betonrot aanpakken
Grondstoffenbeheer Aankoop grondstoffen in nijverheidsschool groot deel uit budget ◦ Doordachte aankoop ◦ Doordacht gebruik magazijnsysteem ◦ Doordachte afvalverwerking Afval grondstoffen tot minimum beperken Afvalstromen
Problemen ◦ Oud gebouw met heel veel noden wat prioritair stellen? Enkel glas in bepaalde vleugels Nog één oude stookketel – moet dringend vervangen worden om zo ook te kunnen aansluiten met die vleugel op gebouwbeheersysteem ◦ Subsidies ontoereikend + lange wachttijden werken demotiverend
3 pijlers ◦ Pastorale groep uitwerking mondiale projecten waar duurzaamheid zeker aan bod komt ◦ MOS-werking ◦ Samenwerking met externen
In beide locaties ( 1 e graad / 2 e -3 e graad) behaalden we de drie groene logo’s In 2011 behaalden we de Europese vlag!
Belangrijkste verwezenlijken: 1 Aanleg en onderhoud van de educatieve tuin achteraan de school 2 Fietslichtcontroles op school 3 Dikketruiendag 4 Werking bekend maken op open school momenten 5 Meewerken aan klasgebonden projecten
Samenwerking met dagcentrum ‘De Pelikaan’ ◦ Zij komen bij ons op school ◦ Onze leerlingen gaan bij hen werken Samenwerking met stad Menen ◦ Aanwezig op energiebeurs door stad georganiseerd
Werken in zo’n projecten zorgt voor een dynamiek in de school, zowel bij leerlingen als bij leerkrachten. Vakoverstijgend werken bevordert de focus op talent bij leerlingen en leerkrachten. Leerlingen onthouden heel vaak die projecten, daar spreken ze jaren later nog over!
Er worden heel veel VOETEN bereikt: ◦ Context 4 : Omgeving en duurzame ontwikkeling ◦ Stam 1 : Communicatief vermogen ◦ Stam 2-3 : Creativiteit ◦ Stam 5 : Empathie ◦ Stam 6-7 : Esthetische bekwaamheid ◦ Stam 9 : Flexibiliteit ◦ Stam 10 : Initiatief ◦ Stam 11 : Kritisch denken
Er worden heel veel VOETEN bereikt: ◦ Stam : Open en constructieve houding ◦ Stam 18 : Respect ◦ Stam 19 : Samenwerking ◦ Stam 20 : Verantwoordelijkheid ◦ Stam 22 : Zelfbeeld ◦ Stam : Zelfredzaamheid ◦ Stam : Zorgzaamheid
Opletten dat niet enkelingen het geheel dragen – het moet het werk van het team zijn Niet altijd makkelijk om iedereen mee te krijgen Let op als bepaalde mensen afvloeien – zorg voor continuïteit (vb. MOS) Inbreken in vast lessenrooster komt soms storend over Opletten voor overlappingen (Gezondheidscirkel)