School voor wetenschap en techniek. Linda Berteloot – godsdienstleerkracht Ivan Delaere – pedagogisch directeur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De les van de graankorrel
De nieuwste uitspraken
Woord van Leven Januari 2010.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Ik ben gedoopt! En nu..?. 5 stappen die je moet volgen nu je gedoopt bent.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Pastoraal op school.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
VTB Technasium Vakcollege
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Psalm 25.
"in geen ding bezorgd" 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Personeelsvergadering
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Verlang jij naar het eeuwige leven? Openbaring 22:6-21 verlangen geen optie maar opdracht.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Stichting Visible Results
ZijActief Koningslust
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Visie op Duurzaamheid  .
De nieuwe levenswandel Efeze
Bid mee, help mee en geef!.
28 november 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe Dit is hun overkomen tot een voorbeeld voor ons en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
23 maart 2017 profilering.
Transcript van de presentatie:

School voor wetenschap en techniek

Linda Berteloot – godsdienstleerkracht Ivan Delaere – pedagogisch directeur

Mijn aandeel door het vak godsdienst Mijn aandeel als lid van de pastorale raad

 Solidariteit in de ruimte Noord- Zuid aspect mondiaal  Solidariteit in de tijd Heden- toekomst aspect milieu educatie

 Organisatie mondiale dag  M&M dag = in de praktijk brengen wat we geleerd hebben in de godsdienstles

Aspect milieu S cheppingsverhaal veronderstel dat jij God bent houding tegenover de schepping (heerser tegenover beheerder) filmpjes huistaak voor wie het beter wil doen….nieuwste technieken heel belangrijk !!!! Geen sporen nalaten……….

Aspect mondiaal moeilijk staat veel verder van hen af onbekend is onbemind al jaren het zelfde liedje!!! houding tegenover vreemdelingen… toch een kans????

Mondiale dag M&M dag  Broederlijk Delen = onze inspiratiebron  Startavond voor scholen en parochies

sterke punten en meevallers zwakke punten en tegenvallers

 Structureel – infrastructureel  Vakoverstijgend

 Gebouwenbeheersysteem ◦ Verwarming centraal gestuurd ◦ Lokalen verwarmen volgens noodzaak ◦ Winst : 30 % minder stookkosten  Overkapping en ventilatiesysteem blok 800 ◦ Werken momenteel bezig – af tegen ◦ Doel  Betere lucht in de lokalen  Stookkosten verminderen  Betonrot aanpakken

 Grondstoffenbeheer Aankoop grondstoffen in nijverheidsschool groot deel uit budget ◦ Doordachte aankoop ◦ Doordacht gebruik  magazijnsysteem ◦ Doordachte afvalverwerking  Afval grondstoffen tot minimum beperken  Afvalstromen

 Problemen ◦ Oud gebouw met heel veel noden  wat prioritair stellen?  Enkel glas in bepaalde vleugels  Nog één oude stookketel – moet dringend vervangen worden om zo ook te kunnen aansluiten met die vleugel op gebouwbeheersysteem ◦ Subsidies ontoereikend + lange wachttijden werken demotiverend

 3 pijlers ◦ Pastorale groep  uitwerking mondiale projecten waar duurzaamheid zeker aan bod komt ◦ MOS-werking ◦ Samenwerking met externen

 In beide locaties ( 1 e graad / 2 e -3 e graad) behaalden we de drie groene logo’s  In 2011 behaalden we de Europese vlag!

Belangrijkste verwezenlijken: 1 Aanleg en onderhoud van de educatieve tuin achteraan de school 2 Fietslichtcontroles op school 3 Dikketruiendag 4 Werking bekend maken op open school momenten 5 Meewerken aan klasgebonden projecten

 Samenwerking met dagcentrum ‘De Pelikaan’ ◦ Zij komen bij ons op school ◦ Onze leerlingen gaan bij hen werken  Samenwerking met stad Menen ◦ Aanwezig op energiebeurs door stad georganiseerd

 Werken in zo’n projecten zorgt voor een dynamiek in de school, zowel bij leerlingen als bij leerkrachten.  Vakoverstijgend werken bevordert de focus op talent bij leerlingen en leerkrachten.  Leerlingen onthouden heel vaak die projecten, daar spreken ze jaren later nog over!

 Er worden heel veel VOETEN bereikt: ◦ Context 4 : Omgeving en duurzame ontwikkeling ◦ Stam 1 : Communicatief vermogen ◦ Stam 2-3 : Creativiteit ◦ Stam 5 : Empathie ◦ Stam 6-7 : Esthetische bekwaamheid ◦ Stam 9 : Flexibiliteit ◦ Stam 10 : Initiatief ◦ Stam 11 : Kritisch denken

 Er worden heel veel VOETEN bereikt: ◦ Stam : Open en constructieve houding ◦ Stam 18 : Respect ◦ Stam 19 : Samenwerking ◦ Stam 20 : Verantwoordelijkheid ◦ Stam 22 : Zelfbeeld ◦ Stam : Zelfredzaamheid ◦ Stam : Zorgzaamheid

 Opletten dat niet enkelingen het geheel dragen – het moet het werk van het team zijn Niet altijd makkelijk om iedereen mee te krijgen  Let op als bepaalde mensen afvloeien – zorg voor continuïteit (vb. MOS)  Inbreken in vast lessenrooster komt soms storend over  Opletten voor overlappingen (Gezondheidscirkel)