St. Trudoschool Vindplaats techniek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

Visual Knowledge Building
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Lesgeven en begeleiden
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Portfolio
Workshop Onderzoeksontwerp
Modaliteiten binnen bewegen
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Experts werkvorm + begrippentest
Zelfstandig werken Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Workshop “Begrijpend kijken”
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Communiceren met Marloes
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
De dag van het solliciteren - introductie
“Help mij het zelf te doen”
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Online filmpjes maken. (
Mijn opleidingsbeeld.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Lancering Traject
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Praktijkervaring en reflectie
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Methodiek: Plancyclus
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

St. Trudoschool Vindplaats techniek

Wat er aan voorafging: Al jaren aan de slag met techniek Een van de eerste scholen met de techniektorens Een techniekcoördinator uit de eerste lichting VBT-pro gebruikt om techniek te verbreden naar meer vakken (handvaardigheid, rekenbakken, natuurbakken voor praktijklessen) Contacten met VO voor doorgaande leerlijn, afstemming Div. extra activiteiten (Mad science, bouwdagen, lessen op VO, ontdekfabriek, incidentele activiteiten)

En toen? Vanuit het 100-scholentraject (voorloper School aan Zet) gingen we aan de slag met opbrengstgericht werken. Wat levert ons techniekonderwijs nu op? We geven allemaal techniek, maar hoe kan dit anders/beter/gerichter… Kortom we willen meer inzicht in de benodigde leerlingcompetenties en de leerkrachtinterventies die dit ondersteunen/bevorderen.

Vindplaatstraject Die onderzoeksvraag hebben we ingediend in het kader van het Vindplaatstraject. We hebben aan de voorkant zelf partners gezocht die ons daarbij kunnen helpen. Brainstormen met Universiteit Leuven, Onderwijs Maak Je Samen en de Kempel.

Het vliegwieleffect Samen begint het te borrelen en raakten we er van overtuigd dat we een traject kunnen ingaan wat niet alleen voor ons winst oplevert maar ook voor andere scholen. Wat moet het opleveren: Een App waarmee we op een makkelijke manier leerlingen kunnen volgen zodat we ontdekken welke interventies van leerkrachten nodig zijn om ons techniek onderwijs te verdiepen.

Hoe gaan we dit doen? Hoe willen we werken: via de ontwerpcyclus Wat zijn de fases? Welke competenties van leerlingen horen daar bij? Hoe moet de output er uit gaan zien? Kunnen we dit vertalen naar kennis/vaardigheden/grondhouding? Hoe gaan we leerkrachten scholen?

Wat levert het op? Een observatieinstrument waarmee we nog beter, maar vooral gerichter naar leerlingen kunnen kijken. Door dit kijken ontdekken leerkrachten dat hun les anders moet, anders komen niet alle fases aan bod. Waar we eerst vooral in de maakfase zaten komt nu het hele proces aan bod: proces is belangrijker dan product. We gaan niet méér aan techniek doen maar anders. We herschrijven opdrachten daar waar mogelijk zodat de materialen gelijk blijven maar de opdracht anders

Waar staan we nu? - Leerlingen krijgen op een andere manier les. Leerkrachten hebben lessen herschreven zodat de ontwerpcyclus een duidelijke plek krijgt. Universiteit van Leuven volgt dit, zij doen observaties, metingen. -Groep 4/5/6 voert het project Dorp op school uit van de universiteit van Leuven. Zij ontwikkelen in een langlopend project een dierentuin. Leerlingen worden geobserveerd via de TOI, beeld wordt completer, beter onderbouwd. Leerkracht gaat meer vragen stellen, stelt zich op als begeleider in plaats van leider.

Hoe ziet het er uit? De app (webbased, dus kan ook op uw computer)

Opdracht: Je ziet zo meteen een kort filmpje Opdracht: Je ziet zo meteen een kort filmpje. Pak het papier er eens bij en kijk naar de fase “maken”. Probeer eens te kijken wat je van één of twee leerlingen zou kunnen noteren.

Vergelijk eens met je buurman om te kijken of jullie dezelfde dingen gezien hebben.