Gezamenlijke DMR CM/FM d.d
Definitief Implementatieplan KC CM/FM (i.o.) H6= meerjarenplan/jaarplan voor onze nieuwe faculteit CM & FM Begroting voor onze nieuwe faculteit CM & FM (ingeleverd bij CvB) IMR (KPI’s) Dashboard (targets 2013 en
Missie van CM/FM “Het kenniscentrum wil door onderwijs en onderzoek bijdragen aan het versterken van de sociaal-economische vitaliteit en innovatiekracht van de (eu-)regio’’. Meer specifiek: Dé partner zijn voor het werkveld door professionals op te leiden die kunnen zorgen voor vernieuwingen in het beroep (Finance, Control en Commerce); Zich primair richten op de (eu-)regio Limburg (Zuyd-alumni vinden hier grotendeels hun startfunctie en Zuyd rekent dit óók tot haar primaire taak (missie van Zuyd); De key issues (Chemie, Techniek, Nieuwe Materialen, Zorg, Financiële Administratieve Dienstverlening en ondernemingschap) binnen Brainport 2020 (LED) als mede- richtinggevend zien; Hoogwaardig onderwijs bieden aan diverse doelgroepen en praktijkgericht onderzoek verrichten
Doelstellingen van ons kenniscentrum Verbeteren kwaliteit onderwijs met hoger niveau van onze afstuderende en betere profilering op het innovatiebeleid in de regio; Verbeteren van de rendementen, met name in propedeuse van BE en ACC, verlagen uitval; Marktpositie verder uitbouwen via samenwerking ook met andere kenniscentra en nieuw aanbod van korte trainingen/workshops vanuit het lectoraat Innovatief Ondernemen; Goede sfeer, prettig werkklimaat voor personeel en studenten, kleinschalig en financieel gezond
Hoe doelstellingen realiseren? Meerjarenplan/jaarplan CM/FM (zie bijlage 1)
Hoofdlijnen in het meerjaren/jarenplan zijn: Implementatie KC CM/FM (teams, teamleider); Verbeteren financiële huishouding alle opleidingen; Realiseren van samenwerkingsverbanden met andere kenniscentra, o.a. die rol spelen in Brainport 2020 agenda (chemie, bouw, nieuwe energie/nieuwe materialen, LS, zorg). Commerciële en financiële administratieve dienstverlening ondersteunt deze initiatieven; Voorbereiden en doorlopen accreditatie; Curriculum aanpassingen doorvoeren (BBA-standaard van de 3 opleidingen): MVO, onderzoek, interculturele competenties, ondernemerschap/ondernemende attitude; Versterken curriculum (toetskwaliteit) alle 3; Strategisch personeelsplan (incl. scholingsbeleid); Gezamenlijke propedeuse; Verbinding zoeken met de markt via onderzoekslab en contractingactiviteiten, alumnibeleid; Verbinding maken binnen ETR op gemeenschappelijk zwaartepunt: Acting, Trading, Leading fairly
Voordelen samengaan CM/FM voor de studenten Start Opleidingen, ACC, BE,CM hebben bestandsrecht én blijven bestaan (schaalvoordelen ‘overhead’, efficiëntere ondersteuning) 2.Sterkere profilering mogelijk via samenwerking op: BBA-eisen (zie rapport blz. 9): - Financiën, marketing, ICT - Onderzoek - Commerciële vaardigheden, ondernemerschap, persoonlijke leiderschapskwaliteiten, interculturele vaardigheden - MVO-lijn ontwikkelen 3. Sterkere profilering mogelijk op Brainport 2020 (Zuidoost Nederland top 10 toptechnologische regio in de wereld) (zie artikel Renaissance Zuid-Limburg)
4. Innovatieve producten (techniek, chemie, bouw, nieuwe energie en materialen) moeten gemaakt en verkocht worden (met winst) (CM, ACC, BE); 5. Werkvormen/didactiek verbeteren (leren van elkaar) speciale deskundigheid (int, MVO marketing, BE, leiderschap/managementvaardigheden, SLB/ mentoraat optimaliseren) t.b.v. student; 6. Brede (gedeeltelijke) propedeuse, student kan switchen zonder tijdverlies (kostenbesparing, zelfvertrouwen); hierdoor rendement verbeteren en uitval dalen financieel gunstig (spiraal naar boven); 7. Gezamenlijk programma’s ontwikkelen en versterken in co- creatie met werkveld bijv. uitstroomprofiel Financiële Dienstverlening wordt nu al door docenten BE en CM gedraaid; 8. Managementgame samen spelen (studenten CM. ACC en BE samen aan de slag) Vervolg 8
9. Onderzoeksloket opzetten, opdrachten vanuit MKB voor studenten op gebied van Businessplannen, ondernemen, marketing en financiën. Studenten leren van elkaar; 10. De ondernemende attitude/ondernemerschap versterken bij studenten BE en AC alsmede adviesvaardigheden sterker ontwikkelen; 11. Gezamenlijk lectoraat I.O., onderzoek sterker verweven in de opleidingen (grensverleggend vakmanschap ontwikkelen); 12. Door schaalvergroting kan bedrijfsvoering )o.a. ELO, PR&Voorlichting, alumnibeleid, directeur en secretaresse, stages in binnen- en buitenland) verbeteren en goedkoper worden t.g.v. het onderwijs (meer contactmomenten, betere docenten, betere kwaliteit); 13. Serieuzere gesprekspartner voor externe partijen (Rabo, APG, Belastingdienst etc.)