Gezamenlijke DMR CM/FM d.d. 16-5-2012. Definitief Implementatieplan KC CM/FM (i.o.) H6= meerjarenplan/jaarplan voor onze nieuwe faculteit CM & FM Begroting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Advertisements

‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Helmie Mulder Amersfoort maart 2010
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
HAN Centrum voor Ondernemerschap
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
INHOUDSOPGAVE VELUWE PORTAAL IN HET KORT BRANCHEOVERSTIJGEND NETWERK DEELNEMERS & PORTAAL PROFESSIONALS ARBEIDSMARKTPROJECTEN 2014 BRANCHEPOOLS AMBITIE.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Valorisatie Programma Rotterdam
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Samenwerking werkveld - HAN
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Ondernemen(d) in het onderwijs
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
De bijdrage van HRM bij het oplossen van actuele politievraagstukken
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
De cultuur van MBO College Zuid
De kracht van de samenwerking in de regio
Vooruitblik voor het NIP Algemeen Bestuur dr. Elly Plooij 27 november 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Jaarplan 2016 Activiteiten Academy <CONCEPT>
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Integraal sociaal werk
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
2017.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Het doel van SLIMCirculair
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Vakcollege Rijnmond Welkom Opening Informatie
Transcript van de presentatie:

Gezamenlijke DMR CM/FM d.d

Definitief Implementatieplan KC CM/FM (i.o.) H6= meerjarenplan/jaarplan voor onze nieuwe faculteit CM & FM Begroting voor onze nieuwe faculteit CM & FM (ingeleverd bij CvB) IMR (KPI’s) Dashboard (targets 2013 en

Missie van CM/FM “Het kenniscentrum wil door onderwijs en onderzoek bijdragen aan het versterken van de sociaal-economische vitaliteit en innovatiekracht van de (eu-)regio’’. Meer specifiek: Dé partner zijn voor het werkveld door professionals op te leiden die kunnen zorgen voor vernieuwingen in het beroep (Finance, Control en Commerce); Zich primair richten op de (eu-)regio Limburg (Zuyd-alumni vinden hier grotendeels hun startfunctie en Zuyd rekent dit óók tot haar primaire taak (missie van Zuyd); De key issues (Chemie, Techniek, Nieuwe Materialen, Zorg, Financiële Administratieve Dienstverlening en ondernemingschap) binnen Brainport 2020 (LED) als mede- richtinggevend zien; Hoogwaardig onderwijs bieden aan diverse doelgroepen en praktijkgericht onderzoek verrichten

Doelstellingen van ons kenniscentrum Verbeteren kwaliteit onderwijs met hoger niveau van onze afstuderende en betere profilering op het innovatiebeleid in de regio; Verbeteren van de rendementen, met name in propedeuse van BE en ACC, verlagen uitval; Marktpositie verder uitbouwen via samenwerking ook met andere kenniscentra en nieuw aanbod van korte trainingen/workshops vanuit het lectoraat Innovatief Ondernemen; Goede sfeer, prettig werkklimaat voor personeel en studenten, kleinschalig en financieel gezond

Hoe doelstellingen realiseren?  Meerjarenplan/jaarplan CM/FM (zie bijlage 1)

Hoofdlijnen in het meerjaren/jarenplan zijn: Implementatie KC CM/FM (teams, teamleider); Verbeteren financiële huishouding alle opleidingen; Realiseren van samenwerkingsverbanden met andere kenniscentra, o.a. die rol spelen in Brainport 2020 agenda (chemie, bouw, nieuwe energie/nieuwe materialen, LS, zorg). Commerciële en financiële administratieve dienstverlening ondersteunt deze initiatieven; Voorbereiden en doorlopen accreditatie; Curriculum aanpassingen doorvoeren (BBA-standaard van de 3 opleidingen): MVO, onderzoek, interculturele competenties, ondernemerschap/ondernemende attitude; Versterken curriculum (toetskwaliteit) alle 3; Strategisch personeelsplan (incl. scholingsbeleid); Gezamenlijke propedeuse; Verbinding zoeken met de markt via onderzoekslab en contractingactiviteiten, alumnibeleid; Verbinding maken binnen ETR op gemeenschappelijk zwaartepunt: Acting, Trading, Leading fairly

Voordelen samengaan CM/FM voor de studenten Start Opleidingen, ACC, BE,CM hebben bestandsrecht én blijven bestaan (schaalvoordelen ‘overhead’, efficiëntere ondersteuning) 2.Sterkere profilering mogelijk via samenwerking op: BBA-eisen (zie rapport blz. 9): - Financiën, marketing, ICT - Onderzoek - Commerciële vaardigheden, ondernemerschap, persoonlijke leiderschapskwaliteiten, interculturele vaardigheden - MVO-lijn ontwikkelen 3. Sterkere profilering mogelijk op Brainport 2020 (Zuidoost Nederland top 10 toptechnologische regio in de wereld) (zie artikel Renaissance Zuid-Limburg)

4. Innovatieve producten (techniek, chemie, bouw, nieuwe energie en materialen) moeten gemaakt en verkocht worden (met winst) (CM, ACC, BE); 5. Werkvormen/didactiek verbeteren (leren van elkaar) speciale deskundigheid (int, MVO marketing, BE, leiderschap/managementvaardigheden, SLB/ mentoraat optimaliseren) t.b.v. student; 6. Brede (gedeeltelijke) propedeuse, student kan switchen zonder tijdverlies (kostenbesparing, zelfvertrouwen); hierdoor rendement verbeteren en uitval dalen  financieel gunstig (spiraal naar boven); 7. Gezamenlijk programma’s ontwikkelen en versterken in co- creatie met werkveld bijv. uitstroomprofiel Financiële Dienstverlening wordt nu al door docenten BE en CM gedraaid; 8. Managementgame samen spelen (studenten CM. ACC en BE samen aan de slag) Vervolg 8

9. Onderzoeksloket opzetten, opdrachten vanuit MKB voor studenten op gebied van Businessplannen, ondernemen, marketing en financiën. Studenten leren van elkaar; 10. De ondernemende attitude/ondernemerschap versterken bij studenten BE en AC alsmede adviesvaardigheden sterker ontwikkelen; 11. Gezamenlijk lectoraat I.O., onderzoek sterker verweven in de opleidingen (grensverleggend vakmanschap ontwikkelen); 12. Door schaalvergroting kan bedrijfsvoering )o.a. ELO, PR&Voorlichting, alumnibeleid, directeur en secretaresse, stages in binnen- en buitenland) verbeteren en goedkoper worden t.g.v. het onderwijs (meer contactmomenten, betere docenten, betere kwaliteit); 13. Serieuzere gesprekspartner voor externe partijen (Rabo, APG, Belastingdienst etc.)