3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase KNAG Onderwijsdag 2010 3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase Workshop 44, 11:45 - 12:45 uur
Programma Voorstelrondje Statistiek: examenkandidaten aardrijkskunde Inventarisatie van knelpunten De uitdagingen in 3 havo en 3 vwo De oplossingen van Wereldwijs Uw wensen voor de toekomst Afsluiting
Aan welke klassen geeft u les? Met welke methode(s) werkt u? Voorstelrondje Wat is uw naam? Op welke school werkt u? Aan welke klassen geeft u les? Met welke methode(s) werkt u? Eventuele andere Malmbergers introduceren
Augustus 2007: invoering nieuw examenprogramma in klas 4 Augustus 2007: invoering nieuw examenprogramma in klas 4. Aardrijkskunde is geen verplicht vak, maar een keuzevak in drie profielen. Van 25.000 kandidaten in 2008 naar 20.000 in 2009. Bron: Cito
Mei 2010: eerste centraal examen nieuwe stijl voor vwo Mei 2010: eerste centraal examen nieuwe stijl voor vwo. Daling aantal kandidaten van ruim 16.000 in 2009 naar ruim 12.000 in 2010. Bron: Cito
Welke problemen ondervindt u in 3 havo/vwo? Knelpunten en wensen Welke problemen ondervindt u in 3 havo/vwo? …. Waaraan moet een lesmethode voor 3 havo/vwo voldoen? Inventariseren knelpunten en wensen. Aantekeningen maken.
Conclusie: de uitdagingen in 3 havo/vwo Het juiste niveau: tussen onderbouw en tweede fase De relevantie van aardrijkskunde laten zien Leerlingen enthousiast maken voor het vak Eventueel aanvullen met wensen en problemen van docenten in de zaal.
De oplossingen van Wereldwijs: het juiste niveau Sommige onderdelen lijken op de onderbouw: 1 paragraaf = dubbele pagina handboek Hoofdstukopbouw: oriëntatie – kern – onderzoek – afsluiting Concretiseren in voorbeeldregio’s Terughalen leerstof klas 1 en 2 (infokaders) Andere onderdelen lijken meer op de tweede fase: Langere teksten Vakinhoud sluit aan bij de bovenbouw Opdrachtenboek: meer ruimte voor open vragen, argumenteren, samenvatten, etc. Wereldwijs voor 3 havo en 3 vwo heeft elementen uit de onderbouw en uit de tweede fase. Taalgebruik zit er tussenin: schooltaalwoordenlijst.
Voorbeeld paragraaf handboek uit het hoofdstuk Aardrijkskunde, natuur en gezondheid. Titel, intro, groen infokader, leertekst, tussenkopjes, bronnen.
Opdrachtenboek
Hulp bij het begrijpen van de teksten en de opdrachten Hulp bij het begrijpen van de teksten en de opdrachten. Schooltaalwoorden: woorden die elke leerling moet beheersen in de tweede fase.
De oplossingen van Wereldwijs: een relevant vak Vier hoofdstukken die passen bij de vier profielen Vier veldwerken/practica die passen bij de vier profielen De inhoudsopgave H1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij H2 Aardrijkskunde, natuur en techniek H3 Veldwerk en practicum H4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij H5 Aardrijkskunde, natuur en gezondheid H6 Landenonderzoek Opdrachten over geografie in de (beroeps)praktijk.
Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij Onderwerpen: cultuur, cultuurgebieden, cultuurlandschappen, verspreiding van cultuur, culturele diversiteit
Aardrijkskunde, natuur en techniek Onderwerpen: sterrenkunde, klimatologie, geologie, bodemkunde, biogeografie
Aardrijkskunde, economie en maatschappij Onderwerpen: wereldhandel, globalisering, economische ontwikkeling van landen en gebieden, wereldsteden
Aardrijkskunde, natuur en gezondheid Onderwerpen: evolutie, demografie, ziekte en gezondheid, wereldvoedselvraagstuk, klimaatverandering
Veldwerk en practicum Onderwerpen: regionale en lokale identiteit, gesteenten determineren, aantrekkingskracht van steden, een weerstation bouwen
De oplossingen van Wereldwijs: enthousiasmeren Vier aansprekende voorbeeldregio’s Verenigde Staten Afrika China Rusland en zijn buren Verrassende feiten (leertekst, bronnen, infokaders) Aardrijkskunde: ook voor bèta’s Rekenen en onderzoek Leerlingen kunnen eigen keuzes maken op basis van interessegebieden Afwisseling van boek en digitaal (ePack) Videoblog: http://wereldwijs-malmberg.blogspot.com Eigen keuzes met name in veldwerk en landenonderzoek.
Handboek en opdrachtenboek Hoofdstuk 2 ‘Aardrijkskunde, natuur en techniek’. Blader door het materiaal. Kijk met speciale aandacht naar: Inhoudelijke structuur: sferenpiramide in paragraaf 1 Natuurwetenschappelijke benadering in dit hoofdstuk Rol van de regio Groene infokaders Variatie en niveau van de opdrachten
Wat vindt u van het materiaal? Klopt het niveau? Is de leerstof relevant? Kunt u met dit materiaal uw leerlingen enthousiasmeren?
Verschijningsplanning 3 vwo Handboek: verschenen Opdrachtenboek: verschenen ePack leerling: mei 2011 ePack docent: mei 2011 3 havo Verschillen tussen havo en vwo: minder inhoud/begrippen (meestal 2 artikelen per paragraaf), meer structuur in de leertekst (o.a. opsommingstekens), eenvoudiger figuren, meer stapjes in de opdrachten, expliciete oefeningen met schooltaalwoorden.
Uw wensen voor de toekomst? Wat verwacht u van de educatieve uitgeverijen? Heeft nog tips of suggesties voor collega’s of de uitgever? Verschillen tussen havo en vwo: minder inhoud/begrippen (meestal 2 artikelen per paragraaf), meer structuur in de leertekst (o.a. opsommingstekens), eenvoudiger figuren, meer stapjes in de opdrachten, expliciete oefeningen met schooltaalwoorden.
Afsluiting (1) Tip: surf naar www.dewereldmoetjebeleven.nl, kies uw favoriete leslocatie in Nederland en win een excursie met uw klas. Winnaar eerste excursie: de heer M. Verberne van Trias VMBO. Gekozen leslocatie: Schiphol. Zijn motivatie: 'De school bevindt zich onder de rook van de Polderbaan. Mijn leerlingen horen en zien de vliegtuigen meerdere malen per dag. De geluidshinder in de regio is enorm toegenomen. Anderzijds is Schiphol een belangrijke mainport en motor van de Nederlandse economie.’
Hartelijk dank voor uw aandacht en tot ziens. Afsluiting (2) Gratis webseminar Meer weten over de mogelijkheden van het ePack? Gewoon vanuit huis, op school of met uw hele sectie? Doe mee! Schrijf u in voor het gratis webseminar op: donderdag 27 januari 2011 van 15.30 tot 16.00 uur. Hartelijk dank voor uw aandacht en tot ziens.