Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op praktijk zó moet het!.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
A/AN Review. HOW DOES IT WORK? Op elke dia krijg je zometeen een vraag te zien. Vervolgens staan daaronder twee of drie antwoordmogelijkheden. Deze antwoordmogelijkheden.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen Aanleiding.
Workshop Taalscholing op de werkvloer
“De Speeltuinmethode”
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
WERVING OPVANG EN BEHOUD Tafeltennistrainer 2. Opleidigen Werving, opvang en behoud 1. Werving, opvang en behoud. Samenhang. 2. Rol van de trainer en.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Consciously, we teach what we know;
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
PLUSKLAS.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Onze nieuwe rekenmethode
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
NU ENGELS.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Workshop tafeltennis Spelenderwijs leren tafeltennissen vanuit een meer impliciete aanpak.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Bijeenkomst September 2015
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Gedragsmatig Arrangeren Een praktische kijk op eigen(-)aardigheden.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Coaching in regioleren
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Motiveren: de ins en outs!
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Studiedag PO woensdag 9 november 2016
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Doelen behalen met activiteiten
Snappet.
Marnix Door marnix.
Doelen behalen met activiteiten
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Spreekbeurt Badminton
Bijscholing: 3 september
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leerling- kenmerken Motivatie
Opleiding Spel- en teambegeleiding
SPREEKBEURT BADMINTON
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Project gamemarket Les 1.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Transcript van de presentatie:

Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen

DOELEN Denkstructuur aanreiken om racketspel spelenderwijs aan te bieden (SPATS ) Leren aanpassen om kans op succes te vergroten volgens meer impliciete aanpak Mogelijkheden zelfregulering aanbieden Spelen op eigen niveau in wedstrijden Badminton uit hoek opvulactiviteiten halen WE DO NOT TEACH TENNIS, WE TEACH “SORRY”!! Je slaat een bal en zegt tegen de overkant “sorry”. Pas het spel aan zodat het wel lukt.

VISIE WAAROM RACKETSPEL AANBIEDEN? Bewegingscultuur, life-time, hoge belevingswaarde, schoolrelevant (VWP) HOE RACKETSPEL GEVEN? Waar vragen kinderen om? Spelenderwijs  betekenisvol Impliciete aanpakaanpassen (techniek?) Lukt ’t dan leeft ‘t  spelen op niveau

UITGANGSPUNTEN LEREN VAN ELKAAR VERNIEUWEND? (IMPLICIET LEREN, T-D-T, TGfU, SDT) MORGEN MEE AAN DE SLAG?

INHOUD WORKSHOP ACTIEVE START THEORETISCH KADER AAN DE SLAG MET SPELVORMEN TOERNOOIVORMEN AFSLUITING

THEORETISCHE KADER ZELFBEPALINGSTHEORIE (SDT) IMPLICIETE AANPAK TEACHING GAMES for UNDERSTANDING

WHY YOU PLAY IS, HOW YOU PLAY! 4-4-2017 ZELFBEPALINGSTHEORIE WHY YOU PLAY IS, HOW YOU PLAY! SOCIALE ERVARINGEN Mislukkingen / successen Competitie / coöperatie Lesgeef gedrag van docent PERCEPTIE VAN DRIE BASALE BEHOEFTEN: Behoefte om bekwaam te zijn Behoefte aan autonomie Behoefte aan sociale verbondenheid Leerlingen die vanuit hun eigen authentieke behoeften aan sport doen, hebben grote kans op een blijvende motivatie voor sportieve activiteiten. We gaan ervan uit dat mensen actieve wezens zijn die een natuurlijke drang tot groei en ontwikkeling hebben. AMOTIVATIE: geen belang hechten aan de inspanning, niet bekwaam voelen, er niet in geloven dat het tot het gewenste doel zal leiden INTRINSIEKE MOTIVATIE: De leerling levert een inspanning zonder dat externe factoren zoals beloning, straf of waardering een rol spelen De mate waarin een leerling zich bekwaam, autonoom en sociaal verbonden voelt hangt af van de kwaliteit van de sociale ervaringen die hij heeft gehad. Bekwaam: behoefte om op een effectieve manier met de omgeving omgaan waarin een leerling zich bevindt. Het is de drang om te leren, te verkennen, te manipuleren, actie te ondernemen. Het gaat niet om een bereikte vaardigheid of capaciteit maar om een gevoel van vertrouwen en doeltreffendheid in de activiteiten die worden ondernomen (Ryan & Deci, 2002). Wordt vervuld door de ervaring dat we effectief gewenste resultaten en effecten kunnen teweegbrengen VOORBEELD VAN Tom Cruise en ik begonnen op de zelfde leeftijd met toneelspelen op school……de gewenste resultaten kennen we….ik had ook niet direct met Shakespeare moeten beginnen daar lag mijn interesse niet… En dat heeft positieve gevolgen voor de gezondheid (Carver & Schreier, 1990). Wanneer we daarentegen ervaren dat ons gedrag, onze inspanningen, niet tot het gewenste resultaat leiden, kan dat een gevoel van hulpeloosheid of hopeloosheid veroorzaken, met alle negatieve gevolgen van dien. Autonomie: behoefte om een stem hebben in het bepalen van je eigen gedag. We spreken van zelfbepaling (of zelfbeheer) wanneer iemand het gevoel heeft dat hij zijn handelingen echt zelf kiest. VOORBEELD KLEUTERS WORDEN AL GEVRAAGD IN WELKE HOEK ZE WILLEN SPELEN (BLOKKENHOEK, LEESHOEK, POPPENHOEK) Wij gaan ons met name bezighouden met de relatie tussen motivatie en autonomie = deelnamemotieven Sociale verbondenheid: behoefte van ieder mens om op een positieve manier met anderen te interacteren. Sociale ervaringen (bepalen voor een groot deel hoe een leerling over zichzelf denkt) beïnvloeden psychologische inmengingen Vb. successen en mislukkingen hebben invloed op het geloof dat je competent bent, je perceptie op autonomie (hebben van een keuze) en relatedness (verbonden voelen met anderen) Competitie heeft een externe beloning; namelijk sociale vergelijking  kan intrinsieke motivatie ondermijnen Als Coöperatie de focus is; bijv. demonstreren van vooruitgang en bijdragen aan teambelang Beide zijn daarom belangrijke voorspellers van het ontwikkelen van intrinsieke motivatie Lesgeef gedrag van de docent; autoritaire stijl kan intrinsieke motivatie ondermijnen. Opleiden skileraar oldschool naar beneden; 15 jaar er overgedaan om zo te skien  FOUT! HELEMAAL FOUT! Gooi die poten uit elkaar en laat de wind er doorheen waaien! De cursist krijgt ter plekke een hartaanval?!?! INTRINSIEKE MOTIVATIE Kennis Voltooiing Enthousiasme ervaren

IMPLICIETE AANPAK LEREN GAAT SPRONGSGEWIJS Door het gedrag en daarmee het leerproces afdwingen Minder instructie nodig  minder expliciete regels worden gebruikt STARTEN VANUIT DE BEWEGINGSUITDAGING Door te variëren in spel en speelregels, eigenschappen/ mogelijkheden van materiaal en arrangementen Landschappelijke aanwijzingen Analogieën Gedrag heeft een bepaalde voorkeursstand, waarin we graag willen blijven. Pas als er iets ingrijpends gebeurt, worden we uit die toestand losgeschud en zal er ander gedrag ontstaan. Denk aan de rivier metafoor overgaan naar andere bedding als water te hoog komt. Dat zegt niet dat er onderhuids niet al veranderingsprocessen aan de gang zijn, maar de echte druppel die de emmer doet overlopen is nog niet gevallen. Pas bij een doorbraakfactor maakt iemand een transitie (gaat over) naar een volgend niveau. Of die ‘factor’ iemands gedrag blijvend veranderd kan je meten met een retentietest enige tijd nadat je gestopt bent met oefenen. Belangrijk dat je van te voren goed overdenkt wat je wilt uitlokken…

TEACHING GAMES for UNDERSTANDING Not HOW but WHY and WHEN! Do not practice isolated skills but modify the game in which you practice the skill. HIER filmpje met verplaatsbaar net! Punt verloren? Verplaats het net, zodat de ander op een groter veld komt te staan. Niet hoe de fh technisch moet maar waarom je hem doet (diep in het veld) en wanneer (als tegenstander voorin staat)

Van theorie naar praktijk door ACRONIEM S.P.A.T.S. Bedenk een voor het niveau relevante spelvorm/spelletje. Met elkaar Sparren Tegen elkaar Jongleren / gewennings- oefeningen verpakt als spel S pelen

S.P.A.T.S. P robleem Kijk wat er wel / niet lukt in het spel (letje) Waar komen de shuttles?

S.P.A.T.S. A anpassen Aanpassen waardoor de kans wordt vergroot dat het wel lukt! 1. Materiaal 2. Arrangement 3. Opdracht 4. Aanspelen 5. Techniek  G.R.A.S.

1. MATERIAAL RACKETS SHUTTLE

2. ARRANGEMENT GROOTTE VAN HET SPEELVELD NETHOOGTE MIKPUNTEN

3. OPDRACHT GESLOTEN – HALF OPEN – OPEN AANGEPASTE (EXTRA) REGELS

4. AANSPELEN EERSTE SHUTTLE MAKKELIJKE SHUTTLE IN DE RALLY Bij tennis is de eerste ook belangrijk: anders onderwijzen we SORRY! Oha bij servicelijn Niet raken oh dan is bh ook prima als de rally maar start

5. TECHNIEK LIEFST  LANDSSCHAPPELIJK  ANALOGIE G.R.A.S.  G REEP  R AAKPUNT  A RMACTIE  S TAND VAN HET LICHAAM

S.P.A.T.S. T oepassen Ga, indien nodig, kort oefenen in een meer gesloten (speelse) oefenvorm OF………

S.P.A.T.S. S pelen Ga zo snel mogelijk weer terug naar een aangepaste spel(vorm) Met elkaar Sparren Tegen elkaar Jongleren / gewennings- oefeningen

SAMENGEVAT SPELENDERWIJS LEREN AANPASSEN CENTRAAL GEEN 1STE FOCUS OP TECHNIEK AAN DE SLAG! SPELVORMEN: - MET ELKAAR, - SPARREN EN - TEGEN ELKAAR