Denderdebat20 november 2007 Streefbeeld Dender Waterbeheersing en Transport.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Habitatrichtlijn Wat wil ze bereiken?  Specifiek: habitats en soorten van Europees belang in een gunstige staat van instandhouding behouden of herstellen.
Advertisements

Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Kaderrichtlijn Water en Natura 2000:
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
Samen naar goed water in Rozenburg!
Stimuleringslening DPW Zeeland 1 oktober 2012 Caroline van Campen.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium Voorstellen voor besluiten Vlissingen, 13 september 2004  +31 (0)  +31 (0) 
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast – De achterdeur lekt Paragraaf 1 t/m 7
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
Gemeentelijk RioleringsPlan Afdeling Weg en Water P.J. Lievense 22 augustus 2006.
Libost-Groep Provincie Antwerpen: opmaak van een ontwerp voor de aanleg van twee vispassages op de onbevaarbare waterloop Loeijens Neetje van tweede categorie.
Toelichting onderzoek uitbreiding sluiscapaciteit Albertkanaal
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 26 november 2008.
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast Paragraaf 5 t/m 7
MER-forum discipline water in MER’s Kwantiteitsaspecten project-MER.
§ 1.4 Een omgangsregeling met water
Harmonisatieplannen kabinet
Departement Leefmilieu Dienst Waterbeleid19 april 2010 Provinciaal overstromingsgebied Duwijkloop Didier Soens, directeur dienst WaterbeleidLier, 19 april.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Nr. 3, augustus 2013 ‘Ruimte om te leven met water’ PROJECT KOSTVERLORENSTRENG en KLOOSTERZIELSTRENG Waar staan we nu? In de afgelopen periode is gewerkt.
BMF Wet Geurhinder en Veehouderij 28 februari 2008 Wim Verbruggen.
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
‘Ruimte om te leven met water’
BESTEMMINGSPLAN BUITENGEBIED 2e Arenabijeenkomst, 20 augustus 2014 Bas Verbruggen & Wim Bomhof Programma: Vaststellen verslag eerste bijeenkomst 16 juli.
Inloop D’n Brooy d.d. 2 juli Welkom Stand van Zaken besluitvorming gemeente Toelichting plannen en proces Vragenronde.
Structuurvisie Buisleidingen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Winge - Molenbeek Situering – Actoren Knelpunten Winge Algemene aanpak
Januari 2002 Handreiking voorlopige aanwijzing sterk veranderd waterlichaam PT1 dag 1 december 2003 Roel Knoben.
Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek.
Fernando Pereira 25/06/2014 Aalst
Amersfoort groenvisie Thema bomen
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
Cursus bruginspecteur
Nota ‘Ruimte voor Sport’ gemeente Gouda April 2009.
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Haalbaarheidsstudie Seine-Schelde West Resoc, 4 december 2007.
Inrichtingswerken Tangebeek Bewonersvergadering 3 mei 2016 Marijke Van Hoorick – dienst waterlopen.
Herstructurering De Betho Informatieve raad d.d. 12 november 2015 Participatiewet Afschaffen Wsw, beschut werken Doelgroep uitbreiding Re-integratie.
Coördinatievergadering Tangebeek - Grimbergen - 22 november 2011 Waterbeheersing Tangebeek.
1 GSB III financiële verantwoording. 2 GSBIII Drie brede doeluitkeringen: 1.BDU sociale integratie en veiligheid 2.BDU economie 3.Investeringsbudget.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
6 oktober 2016 Winnet stedelijk water Stand van zaken 6 oktober 2016 Werkgroep stedelijk water Winnet.
Verbreed Afvalwaterakkoord “Maasduinen” 20 – 10 – 2010
Opwaardering kanaal naar Charleroi
Laagveengebied Groningen
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Inspiratielunch Liedekerke
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
Programma begroting 2018 SGP fractie gemeente Noord Beveland
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
Vervanging enkel <-> dubbel glas
Natuurrealisatie in Brabant & Groen Ontwikkelfonds Brabant
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Het klimaat verandert (powerpoint door Janneke Koster)
Leegstand en regionale samenwerking
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Transcript van de presentatie:

Denderdebat20 november 2007 Streefbeeld Dender Waterbeheersing en Transport

Denderdebat20 november 2007 Waterbeheersing De Dender: rivier met twee gezichten typische neerslagrivier  bij hevige regenval gebrek aan capaciteit wat resulteert in uitgestrekte overstromingen

‘t Schipken Schendelbeke

Denderdebat20 november 2007 Waterbeheersing en Integraal Waterbeheer  andere visie op hoogwater uitgangspunt: overstromingen zijn een natuurlijk en onvermijdbaar verschijnsel. Overstromingen moeten in de toekomst gecontroleerd gebeuren op plaatsen waar dit verantwoord is.

Denderdebat20 november 2007 Langetermijnvisie waterbeheersing vrijwaren natuurlijke overstromingsgebieden geen inrichting van natuurlijke overstromingsgebieden uitwatering Denderbellebroek vernieuwen en herdimensioneren stuwen tussen Geraardsbergen en Aalst ontdubbeling stuw Denderbelle

Denderdebat20 november 2007 Natuurlijke overstromingsgebieden Vrijwaren van resterende gebieden Inrichting natuurlijke gebieden − Deux-Acren RO − Overboelare LO − Liedekerke RO

Denderdebat20 november 2007 Overstromingsgebied te Deux- Acren RO natuurlijk OG stroomopwaarts de gewestgrens te Deux-Acren op rechteroever van de Dender

Denderdebat20 november 2007 Overstromingsgebied te Overboelare LO natuurlijk OG te Overboelare op linkeroever van de Dender

Denderdebat20 november 2007 Overstromingsgebied te Liedekerke RO natuurlijk OG opwaarts de stuw van Denderleeuw op grondgebied van de gemeente Liedekerke op rechteroever van de Dender

Denderdebat20 november 2007 Conclusies betreffende het inrichten van overstromingsgebieden positief effect is steeds beperkt afwaarts gelegen overstromingsgebieden worden minder belast complexe sturing van verschillende gebieden  belang accurate voorspellingen! lokale maatregelen blijven noodzakelijk en blijken efficiënter De nodige financiële inspanningen en de impact op natuur en milieu zijn niet te verantwoorden tegenover de beperkte en onzekere baten.

Denderdebat20 november 2007 Denderbellebroek Gecontroleerd overstromingsgebied te Denderbelle op rechteroever. Het gebufferde water wordt momenteel tijdens laagwaterperiodes dmv. een pompinstallatie overgepompt naar de Dender. De pompcapaciteit is onvoldoende voor een snelle evacuatie.

Denderbellebroek

Denderdebat20 november 2007 Denderbellebroek Gravitaire uitwateringsluis  snellere evacuatie van waswaters verhogen bergingscapaciteit ontlasten achterliggende waterlopen

Denderdebat20 november 2007 Vernieuwen en herdimensioneren stuwen sterk verouderd  stabiliteit  manuele bediening onaangepaste vormgeving en afmetingen  opstuwing in de opwaartse panden veiligheid

Stuwsluis te Aalst

Denderdebat20 november 2007 Stuw te Geraardsbergen

Denderdebat20 november 2007 Stuwsluis te Teralfene 2,7 km afwaarts stuwsluis te Denderleeuw verval: 56 cm

Denderdebat20 november 2007 Milieu-impactanalyse Studie haalbaarheid verplaatsen van de stuwsluis te Aalst afschaffen van de stuw te Teralfene Conclusie: ingrepen zijn haalbaar mits natuurcompensaties  stuwsluis te Teralfene wordt op termijn afgeschaft  ontwerpstudie stuwsluis Aalst wordt aangevat

Denderdebat20 november 2007 Ontdubbeling stuw Denderbelle nu slechts één opening  ontdubbeling voor de bedrijfszekerheid

Transport op de Dender

De gekanaliseerde Dender

Denderdebat20 november 2007 Langetermijnvisie transport onderhoud infrastructuur, behoud diepgang en voldoende ruime bediening om bestaande transportfunctie te verankeren traject Dendermonde – Aalst opwaardering tot 1350 ton (klasse IV)  realiseren van de aanwezige potenties  aansluiting op het Europees waterwegennet  leefbaarheid ROC Aalst

Denderdebat20 november 2007 Langetermijnvisie transport Traject Aalst – Geraardsbergen  prioriteit gaat naar instandhouden en vrijwaren van de bestaande vaarkenmerken  initiatieven tot reactivering van de transportfunctie

Denderdebat20 november 2007 Economische studie KBA opwaardering tot 1350 ton tot Aalst reactiveren van de transportfunctie opwaarts Aalst

Denderdebat20 november 2007 Conclusies economische studie opwaardering tot 1350 ton tot Ringbrug Aalst in éénrichtingsverkeer in combinatie met een containerterminal in Aalst is zinvol.  1350 ton sluis te Denderbelle  uitbreiding zwaaikom te Hofstade (Aalst)  bochtverbreding te Dendermonde  uitbouw van een 4-tal wachtplaatsen  geen grootschalige bodemverdieping of verbreding buiten de huidige oeverlijnen

Denderdebat20 november 2007 Conclusies economische studie Traject opwaarts Aalst  instandhouden en vrijwaren van de bestaande vaarkenmerken (300ton)  geen infrastructuurinvesteringen voor het verhogen van de huidige capaciteit

Streefbeeld Dender Waterbeheersing en Transport Denderdebat 20 november 2007