Vitaliteit in de kinderopvang door Eugenie Suer Naarden, 18 maart 2008
Doel Vitaliteitsproject Project uitgevoerd door KinderVilla m.b.v. subsidie van Europees Sociaal Fonds Project doel: verbeteren vitaliteit mede-opvoeder en hierdoor de kwaliteit van de kinderopvang Dit doel bereiken: mo-ers leren stress te herkennen, de gevolgen van stress en hoe haal je stress weg Subsidie vitaliteitsproject loopt van januari 2007 t/m juni 2008
Criteria Vitaliteits-project Alle medewerkers en kinderen doen mee. Van directie tot stagiaire van baby tot bso. Moet roostertechnisch haalbaar zijn Opvang bieden waarbij de stressmomenten teruggebracht worden. Het programma moet binnen de structuur van de dag passen Vitaliteit dient bij te dragen aan de competenties van de kinderen (veiligheid, persoonlijke groei, sociaal, normen en waarden)
METEN = WETEN Subjectieve meting (vragenlijst) Objectieve meting (fysiek) Begin en einde project
Wanneer ben je vitaal? Mede-opvoeders Wetenschap 3 nivo’s Energie, vrolijk, fit/conditie/gezond eten, ontspanning Wetenschap 3 nivo’s Doen, voelen, denken
Als je vitaal bent heb je weinig stress STRESS = Stress heeft direct invloed op hoe je je voelt aan het einde van de dag, je gezondheid en relaties (kinderen, collega’s) Stress beïnvloed je denken, het adequaat reageren, je prestatievermogen Stress is niet de omstandigheden maar je mentale en emotionele reactie hierop. Dit bepaal je zelf.
Gevolgen van stress Hormonale invloed op je lijf DHEA Cortisol Positieve emotie Negatieve emotie -tevreden -frustratie -succes -woede -liefde -zorgen -lol -angst -geborgenheid -verdriet
Cortisol Versnelt verouderen Negatief effect op geheugen en leren Verdunt botten Vermindert immune functie, eerder ziek Verslechterd lever functie, verhoogd cholesterol 10 % van de mo voelt zich opgebrand (CBS) 80% van alle ziekten heeft een relatie met stress (bron: american stress institute)
Wat hebben we gedaan? Doen; oefeningen met kinderen op de groep, oefeningen individueel Gevoel; gevoelsvenster Denken; positief Pedagogische doelen; integreren in denken en doen
Lichamelijke oefeningen Heartmath Ademhalingsoefeningen om stress direct terug te dringen voor andere activiteiten Lichamelijke oefeningen Directie, lg, mo-ers, kinderen
Heartmath Een unieke manier om stress in korte tijd te reduceren, ademhalingstechniek overal toepasbaar Wat doet het: Reductie stress symptomen Bloeddruk veranderingen Helderheid, communicatie, balans verbetering Verlaging stess op het werk “als ik de wegstress gedaan heb, merk ik dat de kinderen rustiger werden”
Hoe werkt heartmath? Personeel en kinderen Ademhalingsoefeningen Wetenschappelijk bewezen Voorbeeld meten is weten NU DOEN
Lichamelijke oefeningen Leidinggevende (iedere dag) Alles kruist, vanuit je stoel, wapperen Mede-opvoeders/kinderen Samen (hoofd, hart, buik, voeten) Waterval Samen stampen Chillen
Het emotielandschap Positieve emoties Negatieve emoties Cortisol DHEA Hoge activiteit/Opwinding boosheid, angst, zorgen, frustratie passie, blijheid, vreugde, “flow” liefde, zorg, vriendelijkheid, aandacht, enthousiasme veroordelen, paniek, misère, Positieve emoties Negatieve emoties Cortisol DHEA wanhoop, depressie, compassie, tolerantie, acceptatie, vergeving verlamd, prikkelbaar, verdriet, schuldgevoel, overgevoelig, machteloos tevredenheid, dankbaarheid, waardering, overzicht, ontspannen, genieten Lage activiteit
Communicatie vormen teamvergaderingen Functioneringsgesprekken Studiedagen Randvoorwaarden Pep-plan Voeding Beweging Werkplek Activiteiten tijdsmanagement
Hoe word je nu vitaal? Positief denken, positieve emoties Drink genoeg water Sla zoete traktaties over Koffie en suiker maakt je hyper, bewustzijn Blijf in beweging (oefeningen) Denk aan jezelf Ademhalingsoefeningen (heartmath) ALLES IEDERE DAG!! STRUCTUUR!!
Resultaten/uitkomsten Objectieve meting Subjectieve meting CONCLUSIE: Weerstand Emotionele veiligheid Rol directie/lg Prive/werk VITALE MEDEOPVOEDERS BEINVLOEDEN DIRECT DE KWALITEIT IN DE KINDEROPVANG
Vragen?