Vitaliteit in de kinderopvang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Perfectionisme.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Programma van de workshop
Sensorische Informatie Verwerking
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Kandinsky College Malderburchtstraat
….. start van een beweging
Interventie bij een Politiekorps
Flow als sturingsprincipe
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Hogescholen in Dialoog
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Ludo Daems.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Optimaal ontstressen.
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Geluk is een werkwoord.
Kinderen en hun sociale talenten
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
PAD Mindfulness en Yoga
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Rots & Water Marien Lokerse.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
HeartMath Stress Reductie Programma. HeartMath, Achtergrond Opgericht in 1991 als non-profit research center, USA HeartMath programma’s zijn op 5 continenten.
Doelen van deze presentatie:
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Voelsprieten Informatieavond
MS, denken en voelen (Naam org
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Plezier (of geluk) in je werk 31 maart Een definitie: Life satisfaction Een gunstige loop van omstandigheden het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden.
Stress en de Parkinson patiënt Prof.dr. Toine Lagro-Janssen Vrouwenstudies Medische Wetenschappen.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Verhoogd risico, hoe leg je dat uit? Communicatie over cardio-metabool risico Dr. Liesbeth Claassen (i.s.m. Dr. Olga Damman)
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Wat is de invloed van beweging op Healthy Ageing?.
Nucleus College Nederland
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
Beleving tijdens het sterven
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
Rots en Water Rots Weet wie je bent Weet wat je wilt Weet wat je doet
Duurzame inzetbaarheid
Disclosure belangen NHG spreker
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Mijn Positieve Gezondheid
Duurzame inzetbaarheid
Werken met plezier en goed presteren
Leren van binnenuit.
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:

BLOK 4 Rust en jouw voorbereiding Mijn lijfstijl, mijn keuze.
Transcript van de presentatie:

Vitaliteit in de kinderopvang door Eugenie Suer Naarden, 18 maart 2008

Doel Vitaliteitsproject Project uitgevoerd door KinderVilla m.b.v. subsidie van Europees Sociaal Fonds Project doel: verbeteren vitaliteit mede-opvoeder en hierdoor de kwaliteit van de kinderopvang Dit doel bereiken: mo-ers leren stress te herkennen, de gevolgen van stress en hoe haal je stress weg Subsidie vitaliteitsproject loopt van januari 2007 t/m juni 2008

Criteria Vitaliteits-project Alle medewerkers en kinderen doen mee. Van directie tot stagiaire van baby tot bso. Moet roostertechnisch haalbaar zijn Opvang bieden waarbij de stressmomenten teruggebracht worden. Het programma moet binnen de structuur van de dag passen Vitaliteit dient bij te dragen aan de competenties van de kinderen (veiligheid, persoonlijke groei, sociaal, normen en waarden)

METEN = WETEN Subjectieve meting (vragenlijst) Objectieve meting (fysiek) Begin en einde project

Wanneer ben je vitaal? Mede-opvoeders Wetenschap 3 nivo’s Energie, vrolijk, fit/conditie/gezond eten, ontspanning Wetenschap 3 nivo’s Doen, voelen, denken

Als je vitaal bent heb je weinig stress STRESS = Stress heeft direct invloed op hoe je je voelt aan het einde van de dag, je gezondheid en relaties (kinderen, collega’s) Stress beïnvloed je denken, het adequaat reageren, je prestatievermogen Stress is niet de omstandigheden maar je mentale en emotionele reactie hierop. Dit bepaal je zelf.

Gevolgen van stress Hormonale invloed op je lijf DHEA Cortisol Positieve emotie Negatieve emotie -tevreden -frustratie -succes -woede -liefde -zorgen -lol -angst -geborgenheid -verdriet

Cortisol Versnelt verouderen Negatief effect op geheugen en leren Verdunt botten Vermindert immune functie, eerder ziek Verslechterd lever functie, verhoogd cholesterol 10 % van de mo voelt zich opgebrand (CBS) 80% van alle ziekten heeft een relatie met stress (bron: american stress institute)

Wat hebben we gedaan? Doen; oefeningen met kinderen op de groep, oefeningen individueel Gevoel; gevoelsvenster Denken; positief Pedagogische doelen; integreren in denken en doen

Lichamelijke oefeningen Heartmath Ademhalingsoefeningen om stress direct terug te dringen voor andere activiteiten Lichamelijke oefeningen Directie, lg, mo-ers, kinderen

Heartmath Een unieke manier om stress in korte tijd te reduceren, ademhalingstechniek overal toepasbaar Wat doet het: Reductie stress symptomen Bloeddruk veranderingen Helderheid, communicatie, balans verbetering Verlaging stess op het werk “als ik de wegstress gedaan heb, merk ik dat de kinderen rustiger werden”

Hoe werkt heartmath? Personeel en kinderen Ademhalingsoefeningen Wetenschappelijk bewezen Voorbeeld meten is weten NU DOEN

Lichamelijke oefeningen Leidinggevende (iedere dag) Alles kruist, vanuit je stoel, wapperen Mede-opvoeders/kinderen Samen (hoofd, hart, buik, voeten) Waterval Samen stampen Chillen

Het emotielandschap Positieve emoties Negatieve emoties Cortisol DHEA Hoge activiteit/Opwinding boosheid, angst, zorgen, frustratie passie, blijheid, vreugde, “flow” liefde, zorg, vriendelijkheid, aandacht, enthousiasme veroordelen, paniek, misère, Positieve emoties Negatieve emoties Cortisol DHEA wanhoop, depressie, compassie, tolerantie, acceptatie, vergeving verlamd, prikkelbaar, verdriet, schuldgevoel, overgevoelig, machteloos tevredenheid, dankbaarheid, waardering, overzicht, ontspannen, genieten Lage activiteit

Communicatie vormen teamvergaderingen Functioneringsgesprekken Studiedagen Randvoorwaarden Pep-plan Voeding Beweging Werkplek Activiteiten tijdsmanagement

Hoe word je nu vitaal? Positief denken, positieve emoties Drink genoeg water Sla zoete traktaties over Koffie en suiker maakt je hyper, bewustzijn Blijf in beweging (oefeningen) Denk aan jezelf Ademhalingsoefeningen (heartmath) ALLES IEDERE DAG!! STRUCTUUR!!

Resultaten/uitkomsten Objectieve meting Subjectieve meting CONCLUSIE: Weerstand Emotionele veiligheid Rol directie/lg Prive/werk VITALE MEDEOPVOEDERS BEINVLOEDEN DIRECT DE KWALITEIT IN DE KINDEROPVANG

Vragen?