Aan de slag met de gezondheidsmatrix

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Advertisements

Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
De gezonde school.
Vrije Basisschool De Krinkel Ruisbroek - Puurs
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Een voedings- en bewegingsbeleid op school.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Een initiatief van.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Brede school in Berkenbos
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
VIGeZ vzw © maart 2009
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Een bewegingsbeleid op school
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
In het centrum van de gemeente Meulebeke is de St.-Amandusschool gelegen.
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
© VIGeZ 2013.
Op school en in de scholengemeenschap
Elk kind, elke ouder telt
Ouderavond 15 sept
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Naar een gezondheidsbeleid met gezond verstand werkgroep gezondheidsbeleid DPB Gent.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Help kinderen veilig naar school!
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
High Voorbeeldproject preventieve maatregelen Brede basiszorg Fase 0.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Mediawijsheid competentie:
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Mediawijsheid competentie:
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
het katholiek basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met de gezondheidsmatrix Deze PowerPoint kan gebruikt worden om kort toe te lichten hoe je aan de slag kan met de gezondheidsmatrix. Meer informatie vind je op de website www.gezondeschool.be Naam schoolondersteuner Datum, Plaats

Wat? De gezondheidsmatrix is een instrument om: de beginsituatie in kaart te brengen en meteen ook te toetsen of deze situatie strookt met een kwaliteitsvol voedings- en bewegingsbeleid (piste 1). een overzicht te maken van acties die (naast hetgeen de school al doet) noodzakelijk zijn voor een kwaliteitsvolle werking rond voeding en beweging (piste2).

Een kwaliteitsvol beleid? Als er binnen de school een afgewogen mix is van verschillende strategieën en verschillende werkingsniveaus.

De werkingsniveaus

Niveau 1: individuele leerlingen Leerlingen met beperkingen vb. leerling met diabetes, leerling met fysieke handicap Risicoleerlingen vb. leerling met een te laag BMI, leerling die sedentair gedrag stelt Specifieke doelgroepen vb. kansengroepen (mensen met een lage SES, etnische minderheden)  Vaak individuele benadering en begeleiding nodig

Niveau 2: klas Voornamelijk voedings- en bewegingseducatie vb. kennisoverdracht via de actieve voedingsdriehoek Klasafspraken tussen leraar en leerlingen vb. toelating om water te drinken tijdens de les

Niveau 3: school Organisatie van educatie doorheen de leerjaren Opzetten van schoolactiviteiten Werken aan sociale normen Gezondheidsbevorderend schoolklimaat Installeren van een schoolvisie Uitbouw van een gezonde omgeving  Gezondheidsbeleid is er ook voor de leerkrachten! (= personeelsbeleid)

Niveau 4: omgeving Samenwerking met schoolnabije en externe partners Communicatie met ouders Deelname aan gezondheidsacties in de lokale gemeenschap (vb. brede school)

De strategieën Om de strategieën te duiden worden telkens voorbeelden gegeven op elk van de werkingsniveaus.

Strategie1: educatie Begeleidingsgesprek met een individuele leerling of subgroep van leerlingen. Leerinhouden rond voeding en beweging: kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes vb. via actieve voedingsdriehoek, gezondheidstests, … Deskundigheidsbevordering van het schoolteam vb. voedings- en bewegingsbeleid komt aan bod op pedagogische studiedag Informeren van ouders vb. info-avond gezonde voeding, nieuwsbrief, …

Strategie 2: structurele maatregelen Tijdens bewegingstussendoortje wordt een alternatieve oefening voorzien voor leerling met een fysieke handicap. Bewegingstussendoortje Evenwichtig aanbod van dranken en tussendoortjes op school. Tijdens het oudercontact wordt gratis water aangeboden.  Bevorderen van de gezonde keuze

Strategie 3: afspraken Leerling met diabetes krijgt toestemming om blikje cola te drinken tijdens de les bij een te laag suikergehalte. Bij een verplaatsing met de fiets in klasverband, draagt iedereen een fluo-hesje. Leerlingen mogen water drinken tijdens de les. Ondersteuning bij het voedings- en bewegingsbeleid wordt opgenomen in de afsprakennota met het CLB.

Strategie 4: Zorg en begeleiding Vroegdetectie vb. signaalfunctie van leraren in functie van eetstoornissen Organisatie en invulling van begeleidingstraject vb. begeleiding van leerling met eetstoornis Betrokkenheid van ouders bij begeleidingsproces van leerling.

Aan de slag… Piste 1: inventarisatie + toetsen kwaliteitsvol beleid Werkgroep brengt in kaart wat er reeds gebeurt op school en probeert dit een plaats te geven in de matrix. Bij vermoeden van onvolledigheid: bevraging schoolteam

Aan de slag… Piste 2: losse acties  kwaliteitsvol beleid Brainstorm in werkgroep Plaats geven in de matrix Optie: Bevraging van de vakwerkgroepen Hoe kunnen ze vanuit hun vak bijdragen aan het voedings- en bewegingsbeleid?

Aandachtspunten Ga aan de slag met mogelijke hiaten. Niet eindeloos discussiëren over in welk vakje een bepaald initiatief thuishoort. Bij bevraging schoolteam: altijd resultaten terugkoppelen.

SUCCES!