Leertechnologie: hoe de gebruiker centraal moet staan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Wat komt er zoal bij kijken?
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Ontwikkeling van lesmateralen? Cursusontwikkelprocessen versus (L)CMS Darco Jansen.
Darco Jansen ELO en onderwijs. EEN LEVEN LANG LEREN Voor (startende) professionals (ipv studenten) De plek …om contacten op te doen met langst lerenden.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Project ketenacademie Ketenacademie Marc van Leeuwen, Cees Kiene.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Transdisciplinaire projecten
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Business Marketing Management
Een project van de Korengroep
Technische Architectuur
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Kluwer The end of Publishing
Center for e-Learning, RSM
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Leertechnologie: hoe de gebruiker centraal moet staan Darco Jansen

Leertechnologie bij RdMC Rol leertechnologie bij RdMC i.r.t. dienstverlening naar instellingen ontwikkelprojecten eindgebruikers producten Doorkijk technologische ontwikkelingen bij RdMC o.a. metadatamodel

RdMC-producten voor wie? RdMC: 2e lijns organisatie t.b.v. de professionalisering van zij-instromers en beginnende docenten Begeleiding vindt vooral plaats in de (opleidings)school en de lerarenopleiding Geen opleiding via RdMC; wel ondersteuning werkplekleren d.w.z. via just-in-time, just-for-me, just-enough materiaal via RdMC-omgeving (scenario3 Kennisnet)

Functies typische VWL-werkplek Communicatie & coördinatie (Samen)werk-tools & -objecten Corporate-kennis & -identiteit / rules Just-in-time-leren & kennismanagement Competentie -instrumenten

Relatie VWL-functies en type leren Communicate & coördinate Co-work tools & objects Corporate knowl. identity / rules Just-in-time learning & coaching Competence analysis, monitoring & assessment Collaborative learning Knowledge based learning Assessment driven learning

RdMC programma Producten en diensten ter ondersteuning van Ondersteuning verschillende vormen van werkplekleren collaborative learning, knowledge based learning en assessment driven learning In drie programma lijnen Kennisomgeving; kennisbanken Begeleiden; coaching, mentoring, CoP Ontwikkeling; assessment Op drie niveaus: individu, team en organisatie

RdMC-producten en diensten Docs: cases, leerstof, achtergrondinfo, j-i-t, Veel videocases Assessmentprotocollen en –instrumenten, Kennisdeel- en kennisontwikkelomgevingen, Analyseinstrumenten (bv. school als leerwerkomgeving) Trainingen en cursussen (vnl. halffabrikaten) Communities of Practice,……

Keuze: scheiding van systemen maatwerk naar ict bij (eind)gebruikers Content Management Leren / werken Maken Opslag en beheer Uitleveren Metadata ELO Web CD-ROM Papier PDA Smartphones Etc. Workflow Repository Check in / out zoeken, gebruiken, hergebruiken

Leertechnologie vanuit organisatie Geen lerarenopleiding en dus geen eigen ELO Uitleveren naar diverse partijen Meerdere ontwikkel- en exploitatie-organisaties is een gegeven: decentraal model Uitdaging: omgaan met meerdere applicaties zelf ook meerdere applicaties…..-> is minste hobbel (juridisch, organisatorisch, diverse businessmodellen: RdMC gratis…)

Authoring (L)CMS Uitleveren MS Sharepoint (Learning Gateway) Metadata-editor Packager MMBASE Web CD-ROM Papier ContentE (Turpin Vision) Smartsite LearnExact

Leertechnologie-standaarden Gezien organisatie-doelstellingen (en kenmerken) zijn LT-standaarden belangrijk Afspraken o.a. over technische interfaces, opslagformaten en metadata. Metadata Vanuit bestaande elo’s: richten op SCORM Vanuit collega-instellingen (DU, Kennisnet): LOM Meer: IMS-LD, -LID, -QTI,…..

Uitlevering RdMC-breed per project Uitlevering RdMC-breed (L)CMS Lerarenopleiding Didiclass Kennisbank Economie Repository RdMC-breed Zij-instromers Web CD-ROM Papier …………. Scholen Kennisbank β-vakken bv. DU

RdMC-applicatieprofiel Gekozen om vooral aan te sluiten bij LOM Opstellen RdMC applicatieprofiel Bewaken relatie SCORM en mogelijkheden bij ELO’s, maar ook profiel DU en toepassingsprofiel Kennisnet-BVE Doen… maar dan onder water….!!

Terug naar het waarom metadatering Metadatering heeft een aantal doelen: Terugzoekbaarheid van (half)producten verhogen om herbruikbaarheid van producten te bevorderen (metadatering voor auteurs) Terugzoekbaarheid van eindproducten verhogen voor gebruikers van de producten (metadatering voor gebruikers). Kunnen realiseren van maatwerk naar onze (eind)gebruikers.

Ontwikkelprojecten in-the-lead Beginnen bij ordeningsprincipes van ontwikkelprojecten Stimuleren meerdimensionaal denken (niet alleen mappenstructuur) Projecten gezamenlijk laten nadenken over classificaties voor hun doelgroepen Duidelijk maken relatie tussen projectspecifieke en voor de organisatie algemene deel (taal) Optimum vinden tussen wat een project zo-wie-zo doet en de extra handelingen m.b.t. organisatie-deel

Ontwikkelprojecten in-the-lead Metadatering Kennisbanken: eindtermen, competenties?? begrippen – misconcepties Werkproces eindgebruiker (kenmerkende-, kritische-) beroepssituatie Lesgeven op school (bv. klassituaties) SBL-competenties

Element Omschrijving Producttype Soort product Aggregatieniveau Niveau van het product (cf LOM 1.8). Alleen niveau 1 (fragment) of niveau 2 (object). Beroepssituatie Kenmerkende beroepssituatie waarvoor het product geschikt is Competentie Competenties die met het product samenhangen Schooltype Schooltype waarvoor het product geschikt is Vakleergebied Vakleergebied waarvoor het product bestemd is Onderwerp Inhoudelijk onderwerp van het product Titel Titel van product Omschrijving van product Versie Versie van het product Status Status van het product Datum Datum van opname

Rol en naam Omschrijving rol, naam van de rol. Bijvoorbeeld: Rol: auteur; Naam: Johan Cruyff Bestandsformaat De technische datatypen van (alle componenten van) dit object. Bestandsgrootte De bestandsgrootte van het digitale leerobject in bytes (octetten). Technische vereiste De technische faciliteiten die nodig zijn om dit leerobject te gebruiken. Als er meerdere technische vereisten zijn, dan zijn ze allemaal noodzakelijk, dat wil zeggen dat de logische connector EN (AND) is. (cf LOM 4.4) Afspeelduur Tijd die het kost om een aaneengesloten leerobject af te spelen op de bedoelde snelheid ervan. OPMERKING:--Dit gegevenselement is vooral bruikbaar bij geluiden, films en animaties. Bestudeertijd Tijd die het bij benadering of gewoonlijk van de beoogde gebruikersgroep vergt om met of aan dit object te werken. Rechten In deze categorie worden de auteursrechten van dit leerobject beschreven en de voorwaarden waaronder men het mag gebruiken. (cf LOM 6) Sleutelwoorden Karaktisering van het product (cf LOM 1.5)

Projectspecifiekdeel een voorbeeld Vaardigheid Fysieke drager Notitie Leeftijd Locatie Medewerker Fiat_gefilmde Fiat_Regisseur Afspraak_gefilmde Dragerlocatie

Gebruikers in-the-lead Auteurs ontwikkelprojecten zijn momenteel de gebruikers Maar uiteindelijk zijn dat zij-instromers, beginnende docenten en actoren daar omheen Metadatering: maatwerk naar eindgebruikers

Maatwerk naar eindgebruikers (1) ICT-omgeving als een natuurlijke verlengstuk zijn de eigen werk- en leersituatie. Maatwerk is noodzakelijk Persoonlijke verschillen (aanwezige kennis en expertise, leerstijl, stijl als docent, communicatiestijl, enz.). Context verschilt (de eigen ict-omgeving, schooltype, onderwijsvisie, veranderde schoolorganisatie, culturele aspecten, regio, enz.)

Maatwerk naar eindgebruikers (2) Zoekprofiel m.b.t. metadataprofielen Gebruiksprofiel (zelf instellen) Vastleggen gebruikte (zoek)termen (dialecten…) en producten -> suggesties geven (Amazon, Google) Adaptief systeem via bv. metadatering i.r.t. didactische- of werkprocesgerichte-beslisboom

Kern metadata: profielen Hergebruik en maatwerk staan voorop Diverse standaarden en specificatie: LOM, SCORM, IMS………….. Diverse applicatieprofielen Du- en Kennisnet-BVE RdMC-profiel Projectspecifieke profielen Gebruikersprofielen Kern: is niet metadata maar beheer van metadata Omgaan met profielen

Uitdagingen Maatwerk naar eindgebruiker (incl. adaptief syst.) Zoveel mogelijk duidelijkheid bij eindgebruiker Wordt RdMC de zoveelste ‘speler’? Scholen en lerarenopleidingen krijgen nu al moeilijk zicht op de diversiteit aan betrokken partijen, zowel aan ontwikkel-/subsidie kant als aan uitlever-/implementatiekant.   Hoever kunnen we gaan met het uitgangspunt dat eindproducten (zoveel mogelijk) gratis aan het werkveld ter beschikking worden gesteld door het RdMC?

Dank u Darco Jansen darco.jansen@ou.nl