TU Delft Open & Online Education

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maatregelen collegejaar De maatregelen: • Bezuinigingen studiefinanciering • Minder recht op OV-kaart • Langstudeerdersboete • Instellingstarief.
Advertisements

Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Welkom.
Wageningen University
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Utrecht Law College.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Welkom Challenge the future Delft University of Technology 1.
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.
Starten met de master Voorlichting, 21 maart 2012.
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Brainstorm sociale media in het onderwijs
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
ICT in het Onderwijs bij TBM
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
Honours Programme Delft
Inrichten van een dienst Weblectures
Honours Programme Delft Aandacht voor talent
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Studeren aan de TU Delft? n
Workshop studiekeuze 10 december 2014
Honours Programme Delft
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Dirk Jan van den Berg, Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De Kracht van Delft editie 2008 TU-Delft – Kracht van Delft 2008.
Introductie premaster CEM/CME
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
VTE Programma Gastvrij Over de IJssel Doelen VTE Programma Gastvrij Over de IJssel Hoofddoel: Op duurzame wijze professionaliseren.
Open Badges en microcredentialing
Sieberdam/ROCS & KODOS
Blackboard usage by teachers
E-learning in het onderwijs
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Transparantie over Toegang master
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

TU Delft Open & Online Education Anka Mulder, Secretaris en Directeur Onderwijs Anke Grefte, docent online education Msc-track Watermanagement

Online & Open Onderwijs is? Waarom doet een Universiteit dat? Voorbeeld “Water Management” Life Long Learning en Deeltijdonderwijs Discussie

Vooraf Online = middel; geen doel TU Delft Open & Online niet specifiek voor deeltijders: schakelstudenten HBO, internationaal, VWO-ers, LLL-ers

1. Open & online: wat bedoelen we? OCW, MOOCs,Online onderwijs,

OpenCourseWare- doel: innovatie, kennis verspreiden, zichtbaarheid Online inhoud in de vorm van een vak Geen tentamen, diploma Gebaseerd op regulier onderwijs, online Open

http://ocwconsortium.org

MOOCs – doel: innovatie, reputatie Massive Open Online Course Dat doen ze d.m.v. zgn. MOOCs. Iedereen kan deelnemen - Veel taken zijn geautomatiseerd - Veel onderlinge communicatie - Structuur: start- en einddatum communities testvragen huiswerk eindtoets Image CC-BY-NC Gordon Lockhart: http://gbl55.wordpress.com/2011/03/08/cck11-man-this-mooc-is-something-else/

MOOCs- doel: innovatie, reputatie Geen toegangseisen Veel deelnemers Structuur: start en einddatum, tussentoetjes Tentamen Informeel certficaat Niet altijd 100% open

Zoekmachines & Brands Hoger Onderwijs

Online onderwijs - doel: innovatie, toegang Ingangseisen Geaccrediteerd Tentamens Certificaat of diploma D.w.z. = regulier onderwijs, online Niet open

Online 2013 E-learning 1990 Technische mogelijkheden Groei deelname HO Kosten onderwijs Digitalisering rest maatschappij Investeringen venture capitalists Investeringen top universiteiten

2. Waarom doet een universiteit dat - TUD?

Verschillende motieven Innovatie Idealisme Reputatie Zichtbaarheid Werven talent -> anno 2013: onvermijdelijk

Disruptive Technology Clayton Christensen: Disruptive Technology A disruptive innovation is an innovation that transforms a sector from one that was previously complicated and expensive into one that is far simpler and more affordable the rise of online learning carries with it an opportunity to transform the schooling system into a student-centric one that can affordably customize for different student

Christensen over Online in de VS 2010 Sloan Survey naar Online Learning: ca. 5.6 miljoen studenten volgden tenminste 1 web-based vak in het najaar 2009 Harvard Business School Review: d.w.z. +45.000 t.o.v. 2000 Experts voorspellen14 miljoen in 2014 Nb: verschillen VS – Nederland Extension schools versus deeltijdonderwijs Hoogte collegegeld

Planning 15 jaar ICTO; 5 jaar OpenCourseware 2012: Start Communities Start informele certificering Korte termijn = zomer 2013: Start 1 online MSc en ontwikkeling 2 modules Start productie van 4 MOOCs Toetreden tot internationaal platform Ontwikkelen Europees netwerk

MOOCs TUD doel: innovatie, zichtbaarheid Solar Energy Water Treatment Engineering Introduction to Aerospace Engineering ..

Platform Harvard MIT Berkeley Australian National Universtity TU Delft Lausanne Wellesley College Georgetown University McGill Australian National Universtity University of Texas Systems Rice University of Toronto En overigens doen alle Am tpuniversiteiten hieraan mee

Online onderwijs TUD doel: innovatie, toegang 3 pilots: Aerospace Engineering (LR) - module Engineering & Policy Analysis (TBM) - module Watermanagement (CiTG) - opleiding

TUD Online Education Inhoud Online didactiek Interactie student – docent Toelating Administratie Tarief Tentaminering Certificering en accreditatie OC&W, NVAO: hoe aansluiten bij wetgeving

3. Voorbeeld: Civil Engineering - Water Management

TU Delft Online Education Leeractiviteiten en onderwijs materiaal Gratis Aangemelde studenten Veel studenten (10.000den ) Bachelors niveau Met begeleiding vanuit de universiteit Een startmoment en vaste doorlooptijd Certificaat van deelname Massive Open Online Courses (MOOCs) OpenCourseWare (OCW) Online Distance Education Leeractiviteiten en onderwijs materiaal Niet gratis Aangemelde studenten Ongeveer 20 studenten Master niveau Voorkenniseisen Begeleiding vanuit de universiteit Geldig certificaat Een begin en eind datum Minimaal 1x per jaar aangeboden Volledig Master diploma Onderwijs materiaal Gratis Hergebruiken en aanpassen door anderen Geen begin moment of eind moment Zelf studie zonder begeleiding Geen interactie met docent Geen certificaat Grote bereikbaarheid Wereldwijd publiek

Doelgroep Online MSc-track Watermanagement MSc diploma Achtergrond: Studenten wereldwijd, inclusief 3e wereld Losse vakken Life long learners Deeltijdstudenten Double degree studenten Uitwisselingsstudenten Aantal online studenten: 10 in jaar 1 -> 50 in 2018

Master Civil Engineering - track Water Management + 2 BSc vakken, verplichte voorkennis + 7 verplichte vakken voor iedereen + 16 verplichte profiel vakken Totaal 25 vakken Specialisaties: Hydrology: -Hydrology -Geohydrology Water resource management Sanitary engineering: -Drinking water engineering -Wastewater collection/ urban drainage -Wastewater treatment

Rooster

Blackboard Overzichtelijke structuur in Bb Structuur voor elk vak hetzelfde Collegerama opnames Dictaten Oefenopgaven Zelfstudie schema

Blackboard Collegerama opnames ingedeeld naar onderwerp Ook geselecteerde youtube filmpjes embedded College slides te downloaden

De Delftse Week Laboratorium experimenten Excursies Student meets professor Professor meets student Student meets student

Uitgangspunt Gelijkheid in eindtermen Zelfde tentamen voor studenten on-campus en studenten online Tentamen in Delft

Het eerste jaar en vervolg Online vakken parallel aan on-campus vak (1x per jaar) Eerst alle verplichte vakken, daarna keuze vakken omzetten Maximaal 10 studenten toelaten Beginnen met de basis Blackboard lay-out Door ervaring vakken verbeteren voor studenten online en on-campus Daarna vakken, afhankelijk van de belangstelling, vaker aanbieden

Vakken gestructureerd in Bb zetten Extra oefenopgaven binnen Bb ontwikkelen Laboratorium practica deels online Games / model / simulatie programma Korte introductie filmpjes per module Forum / interactie tussen studenten en tussen professor en student faciliteren Programma vaststellen voor de Delftse Week Evaluatie

Afname van losse vakken Studenten schrijven zich in bij de TU Delft Studenten voldoen aan de voorkennis eisen van de track Watermanagement binnen de faculteit Civiele Techniek Er kan per vak betaald worden of per jaar Er kan een certificaat behaald worden voor een vak Mogelijkheid tot vrijstelling bepaald deel MSc opleiding op basis van de certificaten

4. Life Long Learning & Deeltijsonderwijs

Wat willen deze doelgroepen? Deeltijders? Life Long Learners? Wat willen deze doelgroepen? Flexibiliteit? Structuur? Weten we dit? Hoe kunnen HO-instellingen dit organiseren en welke rol kan online hierin spelen?