1 Europa’s water op een kruispunt 5 succes – indicatoren voor waterbeheer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Kaderrichtlijn Water en Natura 2000:
1 Basis doelstellingen voor een toekomstig Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) Boerenbond – VODO werkgroep Landbouw.
Het Deltaprogramma Nationaal programma voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening Wim Kuijken 10 juli 2012 – De Maatschappij.
Samen naar goed water in Rozenburg!
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium Voorstellen voor besluiten Vlissingen, 13 september 2004  +31 (0)  +31 (0) 
GMP and HACCP School Development Project
Honger de wereld uit: Het kan!! Het moet!! HANS EENHOORN U.N. MILLENNIUM TASKFORCE ON HUNGER Associate Professor Wageningen Universiteit voor Voedselzekerheid.
Maryse Chappin Universiteit Utrecht
Risico’s en gevaren van techniek
bomen in de akkers voor meer rendement
Het Industrieel plan. Transitiefestival – Umicore Situering: Umicore Union Minière in jaren ’90 bijna bankroet –Status: notoir vervuiler Nieuw industrieel.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Natuurbescherming en vakbondswerk(?) Bert De Wel, ACV studiedienst.
De zee. Ecologie Economie Maatschappij Olielozingen Luchtverontreiniging Constante druk op het zee systeem Ecologie Economie Maatschappij Visserij.
Een groeiende economie is niet noodzakelijk een betere economie
Economische systemen en verzorgingsstaten
Women in Europe for a Common Future WECF Moving People for a World in Balance Moving People for a World in Balance
WWf Door Wouter En Omar.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
§ 1.4 Een omgangsregeling met water
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Par. 4.2 / Par. 4.3 A.) ….
Kavel overschrijdende investeringen voorbereid door Arjan Wijdeveld Onderwerpen: Milieu / energie investeringen IT investeringen.
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
5 oktober Watergebruik/waterbeheer en de gevolgen van de klimaatsveranderingen Korte terugblik op resultaten middag dr. Mathijs Kok van het bureau HKV.
0 1 Eliminatie…. en wat dan? Ton Rotteveel Plantenziektenkundige Dienst.
Lokaal waterbeleid en Europese doelstellingen Wim Van Gils Beleidsmedewerker Water.
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.
Hoofdstuk 3 Water in China en het Midden-Oosten.
Prijs/ kwaliteit service. ENERGIE in de praktijk Joachim Hurtekant.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Het Waterschap in Alblasserdam Arie Bassa, Heemraad Inez Wissingh, Accountmanager.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
Actieprogramma Klimaat Actieprogramma Klimaat 2008 Wat is er gedaan in 2008?
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Milieu Silke, Amber, Jules, Geertje. Klimaatverandering. Altijd warmere en koudere periodes geweest Waarom nu dus druk maken? Andere situatie, mensen.
Europees voorzitterschap Prioriteiten volgens de milieubeweging Trio-voorzitterschap Sp – Be - Ho Esmeralda Borgo.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Voedselverspilling In kader van VROM programma Ketengericht Afvalbeleid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving.
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Werken aan de Maas Nu en straks.
Koppeling van toekomstbestendig waterbeheer aan regionale opgaven
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
De toekomst van het milieu
december De doodende mist 63 doden door fijnstof Luik (België)
Leegstand en regionale samenwerking
Ecologie.
COHESIEBELEID BIEDT VOORDELEN VOOR BURGERS
Waterkwaliteit Resultaten eerder onderzoek in beeld | 6 november 2018
Hoe en wanneer verdienen nieuwe technologieën zich terug ?
Ongezond gedrag: de rol van het recht Alcohol
Transcript van de presentatie:

1 Europa’s water op een kruispunt 5 succes – indicatoren voor waterbeheer

3 December 20082

3 5 indicatoren Transparant en publiek gedragen waterbeheer Verminderen van verspilling – water goed gebruiken Meer ruimte voor levende rivieren Schoon en gezond water voor mensen en natuur Visionair en aangepast waterbeheer

4 Transparant en publiek gedragen waterbeheer Waarom is het belangrijk ? Veilig water blijft een van de belangrijkste milieu bekommernissen van EU- burgers Waterbeleid heeft een directe invloed op het leven van alledag Maar toch lijdt waterbeleid onder slechte PR en vertrouwt slechts 9% van de EU – burgers hun regering inzake milieu-informatie. Wat is er nodig ? Transparantie over waar we nu staan, welke de opties zijn, welke worden voorgesteld en waarom. Gebruik verschillende consultatie - instrumenten. Schep reële verwachtingen en leg uit hoe opmerkingen worden verwerkt

3 December Transparant en publiek gedragen waterbeheer : Schelde / Escaut Publieke participatie over stroomgebiedsbeheerplannen wordt gedaan door de leden van de ISC. Resulaat: –verschillende snelheden –verschillende aanpak –verschillend “verhaal” vanuit regionaal / nationaal oogpunt Internationale dimensie waterbeheer dreigt onderbelicht te blijven Zichtbare meerwaarde van de ISC ?

6 Verminderen van verspilling – water goed gebruiken Waarom is het belangrijk ? Water beschikbaar maken vraagt energie, ruimte en chemicaliën Er is te weinig water beschikbaar voor onze rivieren, wetlands, grondwaterlagen om in cruciale diensten te voorzien. Wat is er nodig ? Stel doelstellingen op inzake waterbesparing en controleer onttrekkingen. Zorg voor een eerlijke waterprijs waarin alle sectoren een eerlijk aandeel van de koste dragen. Steun vanuit de overheid voor technologische voorlopers

3 December Reduce water wastage and use it well: Schelde / Escaux Besparingspotentieel is erg groot Innovatie en betere implementatie van state-of-the art water-technologie bieden directe en indirecte economische perspectieven Harde noodzaak in het licht van klimaatscenario’s

8 Meer ruimte voor levende rivieren Waarom is het belangrijk ? Rivieren hebben ruimte nodig om hun functies te vervullen De EU heeft 50% van zijn wetlands verloren aan (sommige bekkens zelfs 80 – 90 %) Wat is er nodig ? Bufferzones dienen te worden aangelegd naast rivieren – inclusief de vallei Herstel riviersystemen door niet-functionele dammen en dijken te verwijderen – vermijd het bouwen van nieuwe. Ontwikkel mechanismen (vergunningen en financieel) die een evenwicht vinden tussen de rechten van landgebruikers en de plichten inzake waterbeheer

3 December Meer ruimte voor levende rivieren Schelde / Escaux Ecosystem goods and services Herstel wetlands, winterbeddingen, oeverzones, … –bescherming tegen overstromingen –bio-processor waterkwaliteit Bijzonder kosten-efficiënt (cfr MKBA SIGMA)‏ Potentie in hoger gelegen gebieden – maar grootste baten in lager gelegen gebieden

10 Schoon en gezond water voor mensen en natuur Waarom is het belangrijk ? Watervervuiling is gestabiliseerd – maar op een onaanvaardbaar hoog niveau: bvb 50-80% van de belasting met N is afkomstig van de landbouw Waterbehandeling is duur en vraagt veel energie De effecten van veel chemische stoffen (en hun combinaties) zijn onvoldoende gekend. Wat hebben we nodig ? Meer ruimte voor water om de functionaliteit te herstellen Reduceer het gebruik van pesticiden en meststoffen. Pak vervuiling aan de bron aan – bvb door het substitutie-beginsel. Zorg dat de vervuiler betaalt voor de kosten om het water terug proper te krijgen én het verlies aan ecosysteemdiensten.

3 December Schoon en gezond water voor mensen en natuur : Schelde / Escaut Sanering huishoudelijk afvalwater –hoge kosten –kosten worden meer en meer doorgerekend –maximaliseer efficiëntie: druk de kosten door best-practices, maximaliseer de baten door te werken met ecologische output- parameters –Maximaliseer draagvlak door transparantie Vervuiling landbouw – doorrekening kosten ?

12 Visionair en aangepast waterbeheer Waarom is het belangrijk ? Gewoonten veranderen is moeilijk – het vraagt visie en politieke wil. Klimaatverandering betekent onzekerheid (meer droogte, meer overstromingen) én de nood om met die onzekerheden om te gaan Wat hebben we nodig ? Duurzaam waterbeleid moet geïntegreerd worden in energie- landbouw en mobiliteitsbeleid. Beperk de onzekerheden door de veerkracht (resilience) van watersystemen te verhogen.

3 December Visionair en aangepast waterbeheer : Schelde / Escaut Huidig transportbeleid is een bedreiging voor het bereiken van de doelen van de KRLW In heel het Scheldebekken worden plannen gemaakt / uitgevoerd in functie van een schaalvergroting van de (binnen)scheepvaart De (potentiële) impact van deze plannen op het Scheldebekken is enorm – zeker op kwantitatief vlak De impact van deze plannen en projecten wordt dikwijls onvoldoende afgetoetst aan de doelstellingen van de KRLW, de verplichtingen onder de NATURA 2000 wetgeving en klimaatscenario’s.