Blok 2 OV-investeringen 2020 Bestuurs- en Concerndienst Blok 2 OV-investeringen 2020 Pepijn Steenbergen Teammanager OV Infrastructuur (BRU) Bert Coenen Programmamanager OV (gemeente Utrecht) OV-werkconferentie 15 februari 2011
Onderwerpen Blok 2 Taken en verantwoordelijkheden BRU – GU Overzicht infrastructurele projecten die kwaliteit Openbaar Vervoer verbeteren Case Anne Frankplein Niet infrastructurele projecten komen in Blok 3 aan de orde
Verantwoordelijkheden BRU – GU bij BUS Verleent subsidie t.b.v. de aanleg Toetst planproducten van de gemeente Kaders t.a.v. de lijnvoering van de bussen Verantwoordelijkheden Gemeente Opdrachtgever planontwikkeling en realisatie infrastructuur Regelt aanvullende financiering Aanvrager ontheffingen en vergunningen Beheer en Onderhoud (Bevoegd gezag RO-procedures)
Verantwoordelijkheden BRU – GU bij TRAM Stelt eisen aan baan en materieel Verleent subsidie t.b.v. de aanleg Consessieverlener voor de exploitatie Eigendom en beheer van de baan Verantwoordelijkheden Gemeente Draagt zorg voor de planontwikkeling Zorgt voor de noodzakelijke aanvullende financiering Aanvrager ontheffingen en vergunningen t.b.v de aanleg van de infrastructuur, (Bevoegd gezag RO-procedures) Gezamenlijk opdrachtgever voor Project Organisatie Tram Tot Go-No Go besluit Daarna vaststellen organisatiestructuur voor volgende fase(n)
OV-infrastructuurprojecten Kaartbeelden met Relatie met gebiedsontwikkeling Trein, tram, HOV-baan, doorstromingsmaatregelen, kwaliteitsimpuls (KAR, DRIS e.d.), P&R Wie verantwoordelijk is voor planontwikkeling en realisatie (BRU - Gemeente: SO, PbLR, POS)
BRU relatie met stedelijke ontwikkeling
BRU OV-netwerk met stedelijke ontwikkeling
Randstadspoor
HOV businfrastructuur gereed
HOV businfrastructuur gereed + toekomst
Uithoflijn
Overige businfrastructuur
Busmaatregelen
P+R’s
Wie doet wat
Prorail
POS - Prorail
Projectbureau Leidsche Rijn
BRU & GU
Prog. Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit
Case Anne Frankplein Projecten die hiermee samenhangen: HOV Zuidradiaal VERDER onderdoorgang Anne Frankplein Tram Uithoflijn Randstandspoor CS - Lunetten Merwedekanaalzone Tramnetwerk
Huidig kader lijnvoering OV 128/180 tram 47/65/66/74/77 195/295/280 tram A2-lijnen 63/81 60/61/260
VO HOV Van Zijstweg is gereed Planning was: Oktober 2010 consultatie avond November B&W besluit VO vaststellen Start realisatie eind 2012 Gereed begin 2015
Haalbaarheidsstudie Tunnel Anne Frankplein gereed
Afgestemd met Merwerdekanaalzone Volledige aansluiting MWKZ4 op de Overste den Oudenlaan. Halve aansluiting op Wilhelminalaan. Tramhalte op de Dr. M.A.Tellegenlaan. Bushalte op Wilhelminalaan. Tunnel geschikt om uit te breiden met een aftakking naar de Europalaan.
Varianten voor een 2e spoorkruising
bij 2e spoorkruising nabij Bleekstraat Lijnvoering OV bij 2e spoorkruising nabij Bleekstraat 128/180 tram 47/65/66/74/77 195/295/280 tram A2-lijnen 63/81 60/61/260
Nieuw kader lijnvoering OV
Consequenties Haalbaarheidsstudie Anne Frankplein aanpassen Haltelocaties en ontsluiting Merwedekanaalzone bepalen Voorlopig Ontwerp op onderdelen aanpassen
PAUZE