Dia 1 De Netwerkschool SintLucas 2011-2012…. Dia 2 Vijf Netwerkscholen ROC Twente ROC Nijmegen ROC Eindhoven Helicon SintLucas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
KWALITEITSZORG november 2012
Edushock leerfestival
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Workshop Nieuwe begroting
Van beroepssituatie naar inlevermap
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
HOOFDSTUK 12 Media.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Bart Jan van den Brink coordinerend Docent NHL
Het Management Informatie Portaal
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Start.
VTB Technasium Vakcollege
Goed onderwijs maken we samen!
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Onderwijsconferentie
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Vragenlijst ketencoördinatoren
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Voorlichting Kellebeek College
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
moderniseren van het curriculum.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Optimaliseren BPV keten
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Dia 1 De Netwerkschool SintLucas …

Dia 2 Vijf Netwerkscholen ROC Twente ROC Nijmegen ROC Eindhoven Helicon SintLucas

? Dia 3 START in september 2010: Hoe ziet de Netwerkschool er voor SintLucas en de afdeling Mediavormgever uit?

Dia 4

Dia 5 START team MV verdeeld over 6 werkgroepen: -ICT -Digitalisering curriculum -Professionalisering -Leren & Werken -Communicatie -Flexibilisering & Maatwerk

Design4all Curriculumontwikkeling en implementatie Dia 1

Dia 7 DOELen Netwerkschool: -er Beter onderwijs met dezelfde kosten (of minder) 1. Virtueel 365 dagen open 2. (Meer) leren van elkaar en met elkaar: studenten, docenten, bedrijven & HBO 3. (Meer) inspelen op de behoefte van student en medewerkers Met ICT toepassingen als speerpunt (achterstand inlopen)

Dia 8 MAGIE doel: De Student staat centraal en doorloopt de opleiding op maat vanaf leerjaar 2, onder begeleiding van een persoonlijke SLB-er, in één van de 3 stromen: 1.Doorstroom HBO 2.Zelfstandig ondernemer 3.Werknemer in bedrijfsleven Focus op ICT toepassingen in de realisatie

Dia 9 Hoe deden we het voorheen? Periode wkn Periode wkn Periode wkn Periode dgn Periode dgn Periode wkn Periode wkn

Dia 10 Hoe zijn we het nu gaan doen?

Dia 12 Uitgangspunten curriculum Mediavormgeving

Dia 13 Uitgangspunten curriculum Mediavormgeving

Dia 14 Uitgangspunten curriculum Mediavormgeving

Dia 15 Uitgangspunten curriculum Mediavormgeving

Dia 16 1.Het leeraanbod bestaat uit projecten, kennis/ vaardighedenmodules en een vrije ruimte 2.Projecten zijn leidend in de studievoortgang 3.Er bestaan geen ‘klassen’ of jaren meer 4.Er is een geleidende schaal in toename complexiteit Uitgangspunten curriculum Mediavormgeving

Dia 17 Hoe hebben we het curriculum concreet ingericht tot aan onze open dagen:  Intake-week: nulmetingen  4 Skillsprojecten  3 dagen ‘Buddy-stage  2 afrondingsweken  Kennismakingsprojecten: o Één op het gebied van ondernemen o Het Xios-project met het HBO-onderwijs. Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Dia 18 Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving 1.Welke leerlijnen heeft Mediavormgeving vanaf ? Algemene uitgangspunten:  De positionering van SintLucas t.o.v. de eindhovense school, vergt dat er meer focus komt te liggen op Kerntaak 1:  Om modules te kunnen inrichten worden de benodigde leerlijnen uitgewerkt tot modules.

Dia 19  We onderscheiden drie soorten leerlijnen:  De doorlopende leerlijnen  De profielonafhankelijke leerlijnen  De profielafhankelijke leerlijnen  Leerlijnen worden onderverdeeld in ‘componenten’ (verschillende aandachtsgebieden)  Componenten worden onderverdeeld in ‘modules’ (afzonderlijk onderwijspakketjes) Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Dia 20 Hoe richten we het curriculum concreet in tot aan Kerstvakantie:  Intake-week (week 1)  4 Skillsmodules, elk 3 weken (week 2-15)  2 afrondingsweken  Kennismakingsprojecten: o Één op het gebied van ondernemen o Één kennismaking met het HBO-onderwijs.  1 week ‘Buddy-stage’ Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Dia 21  Intake-week (week 1) o We startten het studietraject met een 0-metingsperiode waarin de studenten worden getest op hun al aanwezige vaardigheden en hun competenties binnen het projectwerk. o In deze week waren er studentgesprekken met SLB-er, waaronder een sollicitatiegesprek, met portfolio, aan de hand van een sollicitatiebrief uit het P-jaar (geschreven t.b.v. toelating in hun uitstroomprofiel) en er was een warme overdracht van studenten aan de SLB’er. o Nadere concretisering van het POP. Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Dia 22  4 Skillsmodules, elk 3 weken (week 2-15) o Dit zijn vier kort en parallel-lopende modules, elk met een duur van 3 weken, waarin een vast groepje studenten telkens doorschuift naar een volgend project. o De Skillsmodules, met een focus op kennis, vaardigheden, attitude en inzicht, zijn ingericht op het maken van een speci- fiek middel (bijv: commercial, advertentie, website, folder). o Bij elke module worden vaardigheden aangeboden die aansluiten bij het centraal gestelde middel, waardoor er een goed totaalbeeld ontstaat van de student. o Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Dia 23  4 Skillsmodules, elk 3 weken (week 2-15)  Kenmerken o Een aantal vakken samen vormen een module o Binnen modules is het doel om kennis, vaardigheden, inzichten en attitudes zoveel mogelijk in samenhang te ontwikkelen o Per skillsmodule worden een aantal werkprocessen en competenties beoordeeld. o Studenten nemen deel vanaf hun instapniveau (1,2,3). o Naast de modules en skillsmodules wordt er ook een SLB-traject aangeboden. o Mogelijk kunnen ook 4e-jaarsstudenten basismodules verzorgen. Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Skillsmodule 1 (Jan) Dia 24  4 Skillsmodules, elk 3 weken (week 2-15)  Voorbeelden: Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving Skillsmodule 1 (Marietje)

Dia 25  4 Skillsmodules, elk 3 weken (week 2-15)  Kenmerken o Een aantal docenten is eigenaar van een skillsmodule en ontvangt elke drie weken een nieuwe groep studenten. Dit is organisatorisch handig en schept mogelijkheden om snel te evalueren en meteen verbeteringen aan te brengen in de module. o De projecteigenaren bepalen de inhoud van de module a.d.h.v. aangegeven kaders vanuit de profielschrijvers/ CV’er. Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Dia 26  2 afrondingsweken  Samen met de student POP en PAP formuleren  Tekortkomingen wegwerken  Buddystage voorbereiden?  Leerarrangement voor het komende half jaar bepalen samen met SLB nav menukaart  Workshops /lezingen Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Dia 27  Kennismakingsprojecten:  Één op het gebied van ondernemen  Één kennismaking met het HBO-onderwijs Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Dia 28  Na de kennismakingsprojecten uitstroomgerichte projecten. Er kan gewisseld worden op basis van het SLB gesprek en de wijzigende focus v.d. student.  Nadere invulling van deze projecten in de periode augustus- december 2011 (tweedaagse 1- en 2 december a.s.) Nadere uitwerkingen curriculum Mediavormgeving

Dia 29 Variabelen  Studieduur: versneld-bus-vertraagd  Soorten en aantal modules: A= Basis, verplicht B= Plus, Verplicht of facultatief C= Top, Verplicht of facultatief  Soorten en aantal projecten: Eenvoudig, Gemiddeld, Complex  Soort werk-/leeromgeving: N1-N2-N3, Themaprojecten, Schoolstudio, Incompany (+ BPV), ambitieproject, studentondernemingen Doorkijk na de skills

Dia 30 Begeleiding

Dia 31 SLB-groep  SLB heeft 30 studenten in een begeleidingsgroep o 10 (voorheen fase 2) o 10 (voorheen fase 3.1 en 3.2) o 10 (voorheen fase 3.3 o Studenten leren van en met elkaar in de SLB groep o Studenten zitten ook samen in de leeromgeving (voorheen fase 2 en 3.3) Begeleiding

Dia 32 Beoordelen Voortgangsmonitoring  Geen afrekencultuur maar gezamenlijke inzage in “waar ben je al goed in en waarin nog niet” (Gezamenlijk: SLB en Student)  Student komt met informatie over zijn voortgang!  SLB wordt ondersteund door informatie (te gebruiken bij achterdocht of voorafgaand aan gesprek)  Minder administratieve druk  Vertrekpunten voor het gesprek met de SLB zijn: o Waar ben je goed in (waar ligt je kracht) o Waar ben je minder goed in o Wat zul je toch moeten beheersen en hoe gaan we dit bereiken? o Formuleren toekomstperspectief Begeleiding

Dia 33 Deze diversiteit haalbaar d.m.v. efficiënte en effectieve ICT tools  Begeleiden op afstand  Voortgangsmonitoring door student, project- of modulebegeleider, stagebegeleider binnen BPV bedrijf en door SLB  “Gepushte” roostering en persoonlijk afspraakbeheer (student, PB en SLB)  Student doet het werk en informeert SLB over voortgang  Alle ICT tools via één dashboard te ontsluiten voor docent en student (PLE) o Magisterkoppeling o Voortgangsmonitoring o Roostering o Begeleiding o Rapportage(s) ICT

Dia 34

Dia 35 Is deze diversiteit betaalbaar?  Eigenaarschap student maakt betrokkenheid groter, effectiever leren  Student heeft een concreter doel om zich op te richten  Effectievere workflow docenten en minder administratieve belasting  Studenten leren van elkaar en met elkaar  Partners in projectsamenwerking inzetten voor specifieke vakkennis in win/win samenwerkingen  Vaksites maken lesinhoud concreter en tijdsonafhankelijk benaderbaar  Leerlijnen en modules faciliteren zelfstandig leren meer dan voorheen  Inkomsten uit projecten komen gedeeltelijk ten goede aan onderwijs  Het twistermodel wordt gescreend op financiële haalbaarheid door een externe onafhankelijke partij  Bij de start van schooljaar 2011/2012 start ook de werkgroep bedrijfsvoering. Monitoring en sturing op haalbaarheid en betaalbaarheid is de missie  Onderwijscalculator Bedrijfsvoering

Dia 36 Verbreding: team MV aangevuld met interne en externe experts op thema’s en in concrete deelprojecten -ICT -Flexibel model (uitwerking) -SLB-er & professionalisering -(Student-) ondernemingen -Bedrijfsvoering -Interne & externe communicatie Bedrijfsvoering

Dia 37 #